حمایت «غرضی» از آزادی فیس‌بوک و توییتر

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از شفاف، سید محمد غرضی در اصفهان پیرامون اظهارات اخیر حسن روحانی در مراسم پایانی چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: بنده پایه گذار توسعه شبکه مخابراتی کشور هستم سال های دهه شصت برای این کار فعالیت ممتدی داشتم و افتخار کشور امروز این است که شبکه مخابراتی بسایر قوی دارد، بنابراین بنده اصولا موافق توسعه شبکه های مخابراتی دو طرفه هستم.
وی تصریح کرد: حرفی را که بنده 20 سال پیش در مجلس زدم، این بود که ارتباطات یک طرفه کفایت از کار مردم نمی کند به خصوص در سال 67 من از مجلس مصوبه گرفتم که ماهواره زهره را به فضا پرتاب کنیم و برای این کار خیلی فعال بودم.
وزیر پست و تلگراف دولت هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه توسعه شبکه اطلاع رسانی بسیار به نفع توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: البته این مسئله دارای مضراتی هم بوده، یعنی ممکن است گرفتاری زیادی برای قدرت سیاسی و توان اداره کشور به وجود بیاورد، بنابراین پدیده جهانی ارتباطات دو طرفه هم دارای منافعی و هم مضراتی است.
زمینه برای ایجاد دولت الکترونیک در کشور بسیار مناسب است
وی افزود: من به دنبال منافع این پدیده بودم و این منافع برای کشور کسب شد برای مثال امروز 120 میلیون تلفن همراه و بیش از 50 میلیون خط مستقیم داریم که برای ایجاد یک دولت الکترونیک بسیار مناسب بوده، البته این حرف ها را در سال 67 زدم که احتیاجی به چاپ کتاب و روزنامه و اسکناس نیست، بلکه می توانیم همه این ها را از طریق شبکه ارتباطی داشته باشیم و البته حرفم هم ثابت شد یعنی هرچه قدر که توسعه شبکه ارتباطی دو طرفه جلو رفت نقش بقیه رسانه ها خیلی کم شد.
سید محمد غرضی با اعتقاد براینکه مشکل اصلی ارتباطات دو طرفه ضمن داشتن منافع، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است، بیان کرد: وقتی این گرفتاری ها به وجود می آید، باید به حل مسئله همت کرد نه از بین بردن ابزار، زیرا ابزار مثل شمشیر است وجودش لازم و کاربردش محدود است، حالا در این موارد که اختلاف بین اشخاص مختلف سیاسی هست، حل مسئله از طریق به میان کشیدن مسائل اجتماعی نمی شود.
وی اظهار کرد: بنده معتقد هستم که ایران عزیز ما دارای یک پایگاه قدرت سیاسی بسیار وسیع بوده و مردم دانش این جریان را برای اداره کشور دارند، همین طور ما انقلاب 98.2 درصدی داریم و مسائلی مثل جریانات سال های 78 و 88 را هم پشت سر گذاشتیم، بنابراین حل این مسائل در کفایت از قدرت سیاسی بوده ولی در محدود کردن ابزار میسر نیست باید انرژی مغزی‏، علمی، اجتماعی و سیاسی خودمان را به کار بگیریم که حین استفاده از ابزار مانع از گرفتاری های دیگرش شویم.
فیس بوک و توییتر تنها محدود به مسائل غیراخلاقی نیست
کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری درباره بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی گفت: محتوای سایت های توییتر و فیس بوک تنها محدود به مسئل غیر اخلاقی نیست و بسیار گسترده تر از این ها است؛ ما جایی دچار گرفتاری می شویم که این سایت ها مورد سوءاستفاده سیاسی یا فرهنگی قرار می گیرد؛ فیس بوک و توییتر در حال جمع آوری تمام کتابخانه های علمی جهان در مجموعه ای درون خود هستند و استفاده های علمی، فنی، تجاری و اقتصادی در این سایت ها زیاد است.
وی بیان کرد: من می گویم باید درباره این قضیه را با کار کارشناسی حل کرد و نه با دستور چرا که دستور گرفتاری درست می کند؛ به نظرم امروز گرفتاری ما بیشتر سر این است که باشد یا نباشد، باشدش واجب است و نباشدش در قسمتی که ضرر به جامعه وارد می کند، هم واجب است ولی مشکل را باید از طریق جریانات اجتماعی حل کرد و نه از طریق دستور.
جامعه نسبت به گرفتاری های اجتماعی واکنش نشان می دهد
غرضی تصریح کرد: وقتی اختلافات سیاسی در داخل کشور بین گروه ها توسعه پیدا می کند، معمولا جامعه عکس العملی نسبت به این اختلافات نشان نمی دهد اما نسبت به گرفتاری های اجتماعی عکس العمل نشان می دهند چرا که جامعه ما یک جامعه جوان است وخیلی هم قوی نسبت  به اداره کشور فکر می کند.
وی گفت: من بیشتر به نفس آن جوانی فکر می کنم که امروز می خواهد وارد جامعه شود و به دنبال شغل شرافتمندانه است و باید نسبت به رقیبش در آمریکا یا کره و یا جاهای دیگر مجهز شود تا بتواند زندگی آینده اش را تامین کند و اگر این نسل جوان ما متکی به علم و فن و استفاده از شبکه های دوطرفه نباشد، نمی تواند در جامعه جهانی زندگی کند و گرفتار می شود.
مسائل فرهنگی کشور از جمله مسائل اصلی است
غرضی با بیان اینکه بنده هم قبول دارم در داخل کشور مسائل فرهنگی از جمله مسائل اصلی است، خاطرنشان کرد: نفی استفاده از شبکه های دوطرفه به نظر من نسل را از دسترسی به اطلاعات باز می دارد و این ظلم به جامعه بوده، بنابراین باید توجه کنیم جامعه دنبال مسائل سیاسی تا جایی می رود که منفعت اجتماعی داشته باشد ولی از جایی که مسائل اجتماعی به نفع گروه های سیاسی می شود جامعه حمایت نمی کند.
وی اظهار کرد: بنابر این بنده معتقدم مسائل اجتماعی باید در شکل اجماعی حل شود و نه در شکل گروهی.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول