«فیلترینگ دهکده کوچک جهانی غیرمعقول است»

به گزارش«وبلاگ نیوز»روزنامه مردم‌سالاری در گزارشی نوشت:

يک فعال اصلاح‌طلب در ارزيابي خود از نحوه فعاليت شبکه‌هاي اجتماعي اظهار کرد: اکنون مخاطباني در شبکه‌هاي اجتماعي حضور دارند و اين شبکه‌ها به مخاطبان خود خوراک خبري مي‌دهند.

ميرزا بابا مطهري‌نژاد در گفت‌وگو با ايسنا افزود: پس ما هم بايد در شبکه‌هاي اجتماعي حضور داشته باشيم و براي اين که مخاطبان را از دست ندهيم به آنها خوراک اطلاعاتي بدهيم. من نمي‌خواهم قضاوت کنم که آيا شبکه‌هاي اجتماعي خوب هستند يا بد، زيرا به هر حال مخاطباني در شبکه‌هاي اجتماعي حضور دارند و در حال حاضرديگران آنها را تغذيه مي‌کنند و اين امر به آن معنا است که ما مخاطب را از دست داده‌ايم. با وجود همه مخالفت‌ها و موافقت‌ها با شبکه‌هاي اجتماعي اين شبکه‌ها وجود دارند و نقش‌آفريني مي‌کنند و ما هم بايد مخاطب را در نظر بگيريم. اين فعال سياسي با اشاره به اين که رسانه جايي است که پيام و پيام گير همديگر را ملاقات مي‌کنند، اظهار کرد: بنابر اين تعريف شبکه‌هاي اجتماعي هم يک رسانه هستند و به طور طبيعي داراي نقش سياسي و اجتماعي هستند. مطهري‌نژاد در ادامه اظهار کرد: دامنه فعاليت شبکه اجتماعي نسبت به ساير رسانه‌ها غير قابل قياس است، زيرا روزنامه‌ها ممکن است 50 يا صد هزار تيراژ داشته باشند، اما اکنون شبکه‌هاي اجتماعي بين يک تا دو ميليارد نفر مخاطب دارند و ما بايد اين گستردگي را در نظر بگيريم. اين عضو شوراي مرکزي حزب مردم‌سالاري در پايان با اشاره به اين که من طرفدار آزاد سازي و رفع فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي هستم خاطر نشان کرد:‌فيلتر کردن اين شبکه‌ها مانع حضور مخاطب در اين شبکه‌ها نشده و اين تنها موجب مي‌شود که مخاطب سخت‌تر در اين شبکه‌ها حضور داشته باشند و ما هم سخت تر با مخاطب ارتباط برقرار کنيم.

فاطمه راکعي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اين‌که نيازمند فرهنگ‌سازي در رابطه با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي هستيم، اظهار کرد: هر پديده جديد که وارد جوامع مي‌شود، پيامدهاي خوشايند و ناخوشايندي براي فرهنگ موجود خواهد داشت و به طور مثال امروز در مورد استفاده از فيس‌بوک و شبکه‌هاي اجتماعي بايد از طريق افرادي که توانايي ديالوگ با نسل جوان را دارند و از نتايج پيشرفت‌هاي علمي و فني و الکترونيکي در سطح جهان استفاده مي‌کنند و البته افکار اخلاقي و معنوي دارند بهره بگيريم تا رعايت اخلاق را در استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي تبيين کنيم. اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي با بيان اين‌که دنياي امروز دنياي ارتباطات است، گفت: از طريق فيلترينگ، برخوردهاي انتظامي، دولتي و قهرآميز با شبکه‌هاي اجتماعي هيچ کاري از پيش نمي‌رود. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب با بيان اين‌که خوشبختانه در همه جوامع اخلاق همچنان زنده است، خاطرنشان کرد:‌ هر‌کس داراي عقل سليم است و سلامت جامعه‌اش را مي‌خواهد، مي‌پذيرد که چطور از هر پديده‌اي بهتر استفاده کند که به نفع فرد و جامعه‌اش باشد. راکعي افزود: رفتار اخلاقي در رابطه با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي بايد تبيين شود که اين مساله زمان‌بر است و در طول اين زمان کنترل غيرفرهنگي جواب نخواهد داد و بالعکس واکنش و برخورد جوانان بيشتر خواهد بود پس اولين اقدام مسوولان دلسوز دولتي اين بايد باشد که از صاحبان تخصص با تفکرات اخلاقي و متوليان اخلاق استفاده کنند تا فکر اساسي براي برخورد اخلاقي با شبکه‌هاي اجتماعي و ارتباطي شود که در اين روش خود مردم هم مشوق و حمايت‌کننده باشند.

اين نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: در زمان مجلس ششم هم به ياد دارم که عده‌اي در تلاش بودند امکان دسترسي مردم به ماهواره‌ها را از بين ببرند و هر چه ما گفتيم در اين رابطه بايد به فکر فرهنگ‌سازي باشيم و طريقه استفاده اصولي و اخلاقي از اين ابزارها را به مردم آموزش دهيم، زير بار نرفتند و به اقدامات خود ادامه دادند و در نهايت به نتيجه نرسيدند. وي در ادامه در رابطه با دلايل اقبال جوانان به شبکه‌هاي اجتماعي در شرايط فعلي جامعه، گفت: متاسفانه در چند سال اخير همه آزادي‌هاي فردي و اجتماعي و سياسي از جوانان سلب شده است و نتوانستند حرف‌شان را بزنند پس حر‌ف‌هاي نگفته در دل‌شان انباشته شده و امروز چنين طغيان مي‌کنند و گاه شاهديم جوانان در فيس‌بوک کارهاي انتحاري انجام مي‌دهند يعني مطالبي را مي‌نويسند که به لحاظ اخلاقي و سياسي اصلا برازنده نيست. همچنين يک عضو شوراي مرکزي حزب مردم سالاري با بيان اين‌که نقش سياسي‌، اجتماعي و فرهنگي شبکه‌هاي اجتماعي را نمي‌توان ناديده گرفت اظهار کرد :‌ما بايد با حضور موثر خود در شبکه‌هاي اجتماعي نقش اين شبکه‌ها را به نفع خود تغيير دهيم، زيرا شبکه‌ها را نمي‌توان از بين برد. عبدالله ناصري نيزدر گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اين‌که شبکه‌هاي اجتماعي دستاورد تکنولوژي نوين هستند که جزو زندگي امروز انسان‌ها شده‌اند، اظهار کرد: شبکه‌هاي اجتماعي همانند ساير تکنولوژي‌ها است و همانگونه که گرفتن آب يا هوا از انسان‌ها غيرمعقول است فيلتر شبکه‌هاي مجازي هم غيرمعقول است. وي در ادامه اظهار کرد: تکنولوژي‌هاي نوين موجب مي‌شود که نيازهاي بشر تامين شده و هزينه‌ها نيز کاهش يابد. شبکه‌هاي اجتماعي هم به عنوان تکنولوژي‌هاي نوين راه ارتباطي مدرن نيست که انسانها را با يکديگر مرتبط مي‌سازد، البته بايد براي استفاده از اين شبکه‌ها بستر فرهنگي لازم فراهم شود. به طور مثال شما نمي‌توانيد مانع دروغ گفتن ديگران شويد اما مي‌توانيد با نهادينه کردن ساز و کارهاي اخلاقي زمينه‌اي را فراهم کنيد تا مردم ديگر دروغ نگويند.

اين فعال سياسي با اشاره به اين‌که من با فيلتر کردن شبکه‌هاي اجتماعي مخالفم گفت: با فيلتر کردن مشکلي حل نمي‌شود زيرا همين تکنولوژي‌ها راهکاري‌هاي مقابله با فيلتر کردن را نيز پيش‌بيني کرده است. حکومت‌ها با فيلتر کردن شبکه‌هاي اجتماعي تنها هزينه‌هاي خود را بالا مي‌برند. به گفته وي يکي از ويژگي‌هاي مثبت شبکه‌هاي اجتماعي ايجاد يک فضاي شفاف در اطلاع‌رساني است. ناصري در پايان با بيان اين‌که مردم بايد بپذيرند که اگر پديده‌هاي نوين به خوبي مورد استفاده قرار نگيرند مضراتي خواهند داشت، خاطر نشان کرد: در دين اسلام معاشرت اجتماعي تاکيد شده و اين معاشرت موجب تحکيم زندگي اجتماعي مي‌شود. بنابراين کاربران شبکه‌هاي اجتماعي بايد مراقبت کنند که غرق استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي نشده و روابط اجتماعي خود را کاهش ندهند. همچنين جواد آرين‌منش در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که شبکه‌هاي اجتماعي وسيله و ابزاري است که جهان گسترده امروز را به دهکده کوچکي تبديل کرده است، اظهار کرد: شبکه‌هاي اجتماعي ارتباطات را به سرعت توسعه داده و با سرعت و دقت باعث شده است اين وسيله ارزشمند در جهان فراگير شود. اين نماينده سابق مجلس با بيان اين که دوران محدوديت سازي و فيلترينگ به پايان رسيده است، گفت: امروز هر نوجوان جامعه ما چند فيلترشکن در اختيار دارد پس نمي‌شود با محدود سازي کاري را انجام داد، بلکه بايد با مصونيت‌سازي کا را هدايت و مديريت کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول