تاثیر شبکه‌های اجتماعی در کتاب‌خوان کردن کودکان

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، امیر رضا اصنافی پژوهش‌گر رسانه‌های مجازی در بیست و نهمین نشست ترویج خواندن کتاب‌خانه مرجع کانون که با موضوع «بررسی رسانه‌ها، کودکان و نوجوانان و ترویج کتاب‌خوانی» برگزار شد با بیان این مطلب افزود: اطلاعات، مانند هر مقوله دیگری که سبب بقای انسان می‌شود در روند زندگی او تاثیر چشم‌گیری دارد. در تمامی جنبه‌های زندگی به منظور تصمیم‌گیری اساسی، انسان به اطلاعات آگاهی بخش نیاز دارد.

این کارشناس رسانه گفت: در فرآیند اطلاعات گزینه‌ای به نام ارتباطات وجود دارد. اطلاعاتی که برای کودکان اثربخش و آگاهی‌بخش باشد می‌تواند آنان را جذب ‌کند.

وی با بیان این که اطلاعات در گذشته فقط در کتاب و رسانه‌ها خلاصه می‌شد اما امروزه محمل‌های الکترونیکی را در بر می‌گیرد افزود: اطلاعات هرگز دارای ثبات نیست و مرتب در حال رشد و گسترش است این رشد و گسترش بیش از حد همه را نگران کرده که عقب نمانند.

این کارشناس حوزه کتاب‌داری افزود: والدین اولین کسانی هستند که در ترویج کتاب‌خوانی نقش به‌سزایی دارند اگر کودکی در آینده اهل مطالعه و اثر گذار باشد باید از خانواده و والدین شروع شود خود والدین باید اهل کتاب باشند.

اصنافی در ادامه اظهار داشت: زمانی می‌گوییم که در ترویج کتاب‌خوانی موفقیم که بایدها به هست تبدیل شده و افراد دارای دیدی باز و سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باشند.

این پژوهش‌گر با بیان این که رسانه‌ها باعث نشوند که بچه‌ها سطحی‌نگر شوند عنوان کرد: اهداف این رسانه‌ها دسترسی سریع به اطلاعات نیست بلکه آموزش و تشويق آنان به امر مهم کتاب‌خوانی است.

اصنافی با اشاره به این که کتاب‌خانه می‌تواند به عنوان اتاق فکر و یک رسانه، عادت مطالعه را در کودکان ایجاد و تقویت کند تاکید کرد: خواندن به تنهایی کافی نیست بلکه نوشتن هم لازم است باید راه‌کار و شیوه نوشتن صحیح را به کودکان آموزش دهیم.

وی عنوان کرد: والدین، مدارس، دانشگاه‌ها و کتاب‌خانه‌ها به عنوان نهادهای فراگیر باید در این زمینه نقش عمده داشته باشند. هر کتاب‌خانه یک رسانه و یک نهاد اجتماعی است. حرکت به سوی کتاب‌داری اجتماعی به این معنی که به سمت افراد جامعه رفته و آنان را به سمت مطالعه سوق بدهیم.

اصنافی گفت: کتاب‌داران کودک و نوجوان در ترویج مطالعه می‌توانند از طریق بازی کردن، قصه‌گویی مسابقه‌های کتاب و نقاشی، مسابقه‌های وبلاگ نویسی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به این امر مهم کمک کنند.

علی اکبر اکبری تبار دیگر سخنران این نشست با اشاره به این‌که شبکه‌های اجتماعی در ارتباط دادن و علاقه‌مند کردن کودکان و نوجوانان به کتاب و کتاب‌خوانی از اهمیت زیادی برخوردار بوده گفت: انواع رسانه‌های کتاب‌محور شامل ویکی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های فعال کتاب در شبکه‌ها هستند.

این کارشناس رسانه و پژوهش‌گر شبکه‏های اجتماعی فعالیت این شبکه‏های کتاب‏ محور را حول معرفی، اشتراک‏گذاری و بحث دربارة کتاب دانست.

وی هدف اصلی، شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی را برقراری ارتباط میان افراد علاقه‌مند به کتاب دانست و عنوان کرد: افرادی که همگی به کتاب و کتاب‌خوانی و اشتراک آن علاقه‌مندند با حضور در شبکه‏های اجتماعی و استفاده از بستر توانمندساز آن توانسته‏اند با افرادی از سراسر دنیا که علاقه‏ای مشترک به کتاب دارند، ارتباط برقرار کرده و از مزایای این ارتباط بهره ببرند.

اکبری تبار تصریح کرد: در رسانه‌های اجتماعی، تولید کننده پیام یک نفر نیست و شمار زیادی از کاربران در فرآیند تولید و مصرف همکاری و مشارکت دارند.

وی اضافه کرد: هدف اصلی رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی که در امر ترویج کتاب‌خوانی فعالیت می‌کنند شکل‌گیری ارتباط میان افراد علاقه‌مند به کتاب است.

این کارشناس حوزه کتاب‌داری ادامه داد: شبکه‌های اجتماعی ساختاری از گروه‌هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند تشکیل شده و فعالیت آنلاین درباره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی را انجام می‌دهند.

وی افزود: برای این که شبکه‌های اجتماعی بتوانند کودکان و نوجوانان را به مطالعه جذب کنند باید از فن‌آوری‌های جدید که به روحیه‌ی آنان نزدیک باشد، استفاده کنند.

اکبری‌تبار لزوم تعامل نزدیک میان والدین و فرزندان در زمینه استفاده‌های مفید از رسانه‌های اجتماعی و آموزش شیوه‌های استفاده از آن را نیز مهم عنوان کرد.

وی در پایان از کانون پرورش فکری خواست تا تولید کننده نشر الکترونیکی و برنامه‌های کاربردی تلفن‌ها و لوحه‌های همراه و رایانه‌های قابل حمل با محتوای سنی کودکان و نوجوانان باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول