فرافکنی های دولت در خصوص رفع فیلتر شبکه های اجتماعی

«با ابزارهای ارتباطی عصر نمی توان مبارزه کرد و باید این ابزارها را در خدمت رشد و تعالی ملی قرار داد.» این یکی از آخرین اظهارات حسن روحانی درباره ماجرای فیلترینگ است.

او سخنان خود را مستند به رویکردهای چند دهه اخیر در مواجهه با پدیده های ارتباطی جدید (در زمان خودشان) همچون ویدئو، سپس ماهواره و هم اکنون اینترنت و شبکه های اجتماعی مستند کرده و گفته «دوران رساندن پیام از طریق بلندگوهای یک طرفه، منبرهای یک طرفه، تریبون‌های یک طرفه و سنتی به سرآمده است.» تا به این ترتیب باز هم بگوید با فیلترینگ شبکه های اجتماعی و اپ های تلفن همراه مخالف است.

در حال حاضر نیز علی جنتی، محمد جواد ظریف، حسام الدین آشنا، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی، اسحاق جهانگیری و بیژن نامدار زنگنه معروف ترین دولتی های عضو فیس بوک هستند که حتی عضویت آنها در این شبکه اجتماعی نیز هوز نتوانسته گامی در رفع فیلتر آن بردارد و این در حالی است که از حسن روحانی گرفته تا وزیر ارتباطات و وزیر ارشادش همچنان پرچم مبارزه با فیلترینگ را بر افراشته اند.

با این حال اما بعد از روی کار آمد دولت یازدهم موج جدیدی از فیلترینگ ها نیز آغاز شده است. موجی از فیلترهای جدید موسوم به «فیلتر اندرویدی» ها آغاز شد و اولین نمود کامل در فیلتر نرم افزار ویچت خود را نشان داد.

نشانه های شروع این موج جدید فیلترینگ اظهارات برخی از افراد همانند مسئول بسیج جامعه زنان بود که گفته بود: «پشت پرده شبکه اجتماعی جدید «وی چت» صهیونیست است که از این شبکه های مخرب حمایت می کند. شبکه های اجتماعی جدید مانند «وی چت» و همچنین فیس بوک حیازدایی و ترویج اباگری را به دنیال دارد در واقع این شبکه های برای خانواده ها و جوانان مخرب هستند.»

بعد از آن نیز اما با وجود همه شعارهای دو لتی ها واتس آپ هم فیلتر شد و زمزمه های فیلترینگ وایبر و تانگو نیز به گوش می سد.

در هر حال این وعده دولتی ها عملی نشده است ودر واقع عملی هم نخواهد شد چرا که شورای عالی فضای مجازی که عالی ترین نهاد تصمیم گیری برای فضای مجازی است و نهادی خارج از دسترسی دولتی هاست، رای به رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی نداده است.

هر چند بر اساس ماده ۲۲قانون جرائم رایانه ای، بیش از نیمی اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از دولتی ها هستند اما در هر حال نظر شورای عالی فضای مجازی در خصوص فیلترینگ بر هر نظری ارجح است .

نكته مهمتر اينكه اينگونه به نظر مي رسد، دولت مي كوشد رفع فيلتر فيسبوك را به واسطه علاقه طيف قابل توجهي از جوانان به شبكه هاي اجتماعي، به عنوان يكي از موفقيت هاي خود در حوزه اجتماعي ثبت كند.

از همين روست كه وزرا بدون درنظر گرفتن منع هاي قانوني كه در اين زمينه وجود دارد از رفع فيلتر فيس بوك سخن مي گويند و جالب اينكه برخي همچون وزير ارشاد يا وزير ارتباطات خود بهتر از هركس از محدوديت هاي قانوني در اين باره مطلع هستند و عضو كارگروهي هستند كه تاكنون به فيلترينگ فيس بوك راي داده است!

در واقع می توان اینگونه تعبیر کرد ، تلاش های دولتی ها برای القای این مفهوم به مردم است که آنها در راستای سیاست های وعده داده شده در خصوص آزادی های اجتماعی، به دنبال رفع فیلتر فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی هستند و این تلاش ها فی الواقع به نظر میرسد نوعی سرپوش گذاشتن برای عملی نشدن وعده های اقتصادی و دیپلماتیک دولت یازدهم به مردم است چرا که تا امروز نه گرانی ها متوقف شده و نه مذاکرات ژنو به نتیجه مطلوب نظر دولتی ها رسیده است و دولتی ها به دنبال ایجاد فضایی برای منحرف کردن حواس افکار عمومی هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول