ارزش های اسلامی در فضای مجازی با توانمندی های افراد تثبیت می شود

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، جمیله علم الهدی، رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به استفاده از فضای مجازی جهت تعلیم و تربیت اسلامی گفت: در شرایط فعلی و تا زمانی که ارزش های اسلامی را نتوانسته ایم در فضای مجازی نهادینه کنیم، نمی توان آن را به عنوان یک ابزار برای تعلیم و تربیت اسلامی تلقی کرد. چراکه فضای مجازی فعلی خصوصیاتی در خود دارد که با تربیت اسلامی سازگار نیست.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بدون مرز بودن و آزادی داشتن در فضای مجازی باعث شده است که حریم خصوصی در این محیط جایگاه خود را از دست دهد که این عوامل نیز با برخی از ملاحظات تربیت اسلامی که بر مستوری، مسامحه و بر پنهان کاری برای حفظ ارزش ها تأکید دارد، سازگار نخواهد بود.

علم الهدی تاکید کرد: استفاده ابزاری از آموزش مجازی در حوزه های تربیت اسلامی نیاز به یک اراده و تصرف خاص بر این فضا دارد و این اراده و تصرف، به همراه خود محدودیت های خانوادگی و اجتماعی را خواهد داشت.

وی با اشاره به نحوه استفاده اسلامی از فضای مجازی هم گفت: اگر بخواهیم از محیط فضای مجازی در جهت اهداف اسلامی و قرآنی استفاده کنیم، باید با توانمند ی های افراد آن را تثبیت کنیم؛ چراکه تثبیت و اثرپذیری ارزش ها در فضای مجازی منوط به طبقه بندی این ارزش ها به صورت جامع است.

وی با ارائه مثالی ادامه داد: بیشترین بهره مفیدی که از فضای مجازی می توان در جهت اسلامی داشت، بحث اطلاع رسانی است. البته در این فضا نباید همه اطلاعات ازجمله اصلاعات خصوصی افراد را منتشر کرد که این کار با آموزه های دینی ما سازگار نیست. آموزه های دینی ما، گاهی اوقات تأکید بر این دارند که از بعضی چیزها نباید اطلاع داشت؛ مانند مواردی که در رابطه با خطاهای دیگران است، پس بهتر است اطلاع نداشته باشیم و در این جهت تلاش کنیم.

علم الهدی خاطرنشان کرد: برای آموزش و تعلیم و تربیت در فضای مجازی لازم نیست همه چیز را در وحله اول منتشر کرد و بهتر است بعضی چیز ها را به کاربران ارائه نکنیم. اگر این کار را انجام دهیم اولویت بندی ها مطرح می شود. به عنوان مثال اگر یک پدر تصمیم می گیرد که میزان خاصی از اطلاعات برای فرزندش سانسور شود، بنابر این، سانسور در فضای مجازی اصل اساسی برای کودک می شود. اما باز تأکید بر این است، که افراد در فضای مجازی بتوانند ارزش های خود را طبقه بندی کنند.

رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از مسائل مهم در فضای مجازی در جهت تربیت اسلامی سانسور است که متناسب با ارزش های اسلامی باید، انجام شود و دسترسی نامحدود و آزادی اطلاعات به صورت کلی در فضای مجازی برای آموزش مفاهیم اسلامی تائید نمی شود.

وی تاکید کرد: از نگاه اسلامی بر روی آزادی برخی از اطلاعات مانند راه هایی که رشد عقلانی را در پی خواهد دارد، تأکید فراوانی می شود. پس خانواده به عنوان یک مسئول باید تصمیم گیرد آن دسته از اطلاعات فضای مجازی را در اختیار کودک خود قرار دهد که رشد عقلانی فرزندشان را افزایش دهد. در اینجا حتی می توان آزادی کامل داده و امکانات و فرصت های مناسب را هم برای کودک فراهم کرد.

علم الهدی افزود: در مقابل آزادی اطلاعاتی که برای رشد عقلی فرد و کودک در فضای مجازی فراهم می شود، باید توجه داشت آن میزان از آزادی تعقل، توانمندی ادراکی و همچنین عقلی که فرد را محدود و سرگرم به مسائل نه چندان مهم و منفی می کند باید سانسور شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول