شبکه‌های اجتماعی خارجی از حمایت مسؤولان کشورشان برخوردارند

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایرنا، رییس جمهوری هفته گذشته به جمع کاربران شبکه‌های اجتماعی کلوب و آپارات پیوست. پیش از این وزیران بهداشت، ارتباطات و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در شبکه اجتماعی کلوب عضو شده اند.

به گفته فعالان فضای مجازی عضویت رییس جمهوری در این دو شبکه اجتماعی داخلی، نوعی حمایت از گسترش فعالیت در فضای مجازی محسوب می شود.

نزدیک به 100 شبکه اجتماعی در کشور وجود دارد اما معدودی از این شبکه‌ها موفق به جذب تعداد قابل توجهی از کاربران شده اند.

محمدجواد شکوری مقدم، مدیر شبکه های اجتماعی کلوب و آپارت در گفت‌وگو با ایرنا، مهمترین عامل در گسترش استفاده از خدمات دهندگان در عرصه فضای مجازی را ایجاد حس اعتماد مردم به شبکه های اجتماعی دانست و گفت: اعتماد با پشتوانه تصمیمات و تدابیر صحیح مسوولان شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: حقیقت این است که شکبه های اجتماعی داخلی اختلاف فنی زیادی با شبکه های مشابه خارجی ندارند، اما شبکه های خارجی از اوایل راه اندازی از حمایت مسوولان کشورشان برخوردار بوده اند.

شکوری مقدم با بیان اینکه برای مثال کاخ سفید شش حساب کاربری (اکانت) در شبکه اجتماعی توییتر ایجاد کرده است گفت: درواقع این اقدام باعث ایجاد اعتماد و گسترش استفاده از این شبکه اجتماعی است تا تجهیزات فنی و امکانات نرم افزاری.

شکوری مقدم با بیان اینکه ایجاد حس اعتماد برای گسترش استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی در ایران آغاز شده است گفت: در حال حاضر با استفاده از این شبکه‌ها ارتباط نزدیکتری میان شخصیت های سیاسی و فرهنگی با مردم برقرار شده است.

حمایت عملی رییس جمهوری از شرکت های دانش بنیان

مدیر شبکه اجتماعی کلوب و آپارات همچنین افزایش سعه صدر مسوولین را از دیگر عوامل ایجاد حس اعتماد بیشتر در بین کاربران شبکه های اجتماعی داخلی دانست و خاطرنشان کرد: در صورتی که گفت گوها ، نظرات گروه ها و جناح های مختلف در زمینه های سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی با سعه صدر بیشتری بررسی شود آزادی عمل کاربران افزایش یافته و در نهایت منجر به ایجاد حس اعتماد بیشتر مردم به شبکه های فعال داخلی در عرصه مجازی می شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه انتظار ذهنی مسوولان در فضای مجازی شبکه های اجتماعی مانند انتظار آن ها از فضای واقعی رسانه های رسمی مانند روزنامه هاست. به این معنا که انتظار دارند هرکس هرچه می گوید مدون، مدلل و منطبق با خط مشی رسمی باشد.

مدیر شبکه اجتماعی کلوب و آپارات گفت: در یک سال گذشته تلاش های زیادی توسط این سرویس ها، به منظور کم کردن فاصله – شکاف میان شخصیت های سیاسی – اجتماعی و فرهنگی با مردم انجام شده است.

وی یکی از تفاوت های عضویت اشخاص حقوقی در شبکه های اجتماعی داخلی را داشتن پشتوانه حقوقی برای این افراد عنوان کرد و گفت: برای مثال اکنون چند صفحه جعلی فیس بوک از برخی مسوولان کشور وجود دارد این امر به این دلیل است که شبکه های اجتماعی خارجی در داخل کشور دارای پشتوانه حقوقی نیستند.

عضویت بیش از 2 و نیم میلیون ایرانی در کلوب

مدیر شبکه اجتماعی کلوب تعداد کاربران این شبکه اجتماعی را 2 میلیون و 600 هزار نفر کاربر ثبت نام شده دانست و گفت: تاکنون وب سایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، وزرای ارتباطات وفناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان محیط زیست کشور در کنار 18 شخصیت هنری، فرهنگی و ورزشی در این شبکه اجتماعی عضو شده اند.

مدیر شبکه اجتماعی کلوب خبر داد: قرار است در آینده نزدیک دو وزیر دیگر کابینه دولت یازدهم نیز در این شبکه اجتماعی عضو شوند.

وی همچنین افزود: در شبکه اجتماعی آپارات که به نوعی شبکه اجتماعی پخش ویدئو محسوب می شود روزانه نزدیک به دو میلیون بار ویدئو به کاربران نمایش داده می شود.

فیلترینگ مخل کار شبکه های داخلی است

وی اظهار داشت: فیلترینگ شبکه های اجتماعی خارجی کاملا مخل کار شبکه های اجتماعی داخلی است.

شکوری مقدم با بیان اینکه ما از بازبودن فیس بوک درکشور استقبال می کنیم خاطرنشان کرد: باز نبودن شبکه های اجتماعی خارجی مانند فیس بوک و یوتیوب باعث شده که انگ انحصاری به سرویس های ایرانی بخورد در حالی که عملا با توجه به فیلترینگ اسمی و غیر جدی فعلی، انحصاری وجود ندارد و شبکه های ایرانی در رقابت با شبکه های خارجی هستند. در حالی که آزادی عمل آنها با سرویس های داخلی ابدا قابل مقایسه نیست.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال در کره جنوبی یک شبکه اجتماعی به نام cyworld همزمان با شبکه اجتماعی فیس بوک فعالیت می کند و موفق است و طرفداران خاص خود را دارد.

مدیر شبکه های اجتماعی کلوب و آپارات پیشنهاد کرد که همزمان با شبکه های اجتماعی داخلی دیگر سرویس های خارجی نیز در دسترس باشند.

وی گفت: نبود فیلترینگ کمک می کند تا مسوولین هر چه بهتر فضای واقعی و نه ساختگی شبکه های اجتماعی را درک کرده و به نیاز این گونه خدمات در جامعه آگاهتر شوند.

هنوز تاثیرات تصمیمات شورای عالی فضای مجازی دیده نشده است

شکوری مقدم گفت: شورای عالی فضای مجازی دارای موقعیت مناسبی برای اجماع آرا و ایجاد یک زنجیره ارتباطی دو سویه میان کارشناسان و مسوولان است ولی هنوز تاثیرات تصمیمات شورای عالی فضای مجازی دیده نشده است.

وی در پایان خواستار واقع نگری مسوولان ذیربط در حوزه فعالیت شبکه های اجتماعی شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول