محتوای فضای مجازی متفاوت از فرهنگ ایرانی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، علی جنتی در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال مدیریت رابطه بین فرهنگ و رسانه های دیجیتال را از مهمترین دغدغه های سیاستگذاران کشور برشمرد و گفت: جهان امروز، جهان ارتباطات و رسانه‌ها است و هر کس که تسلط و برتری بیشتر و موثرتری بر فضای تولید و تبادل اطلاعات دارد، توان بالاتری در پیشبرد اهداف خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌یابد.

وی با بیان اینکه بسترهای تبادل اطلاعات دیجیتال، به واسطه پیشرفت‌های وسیع در حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای اصلی ترین نقش را در خصوص جابه‌جایی اطلاعات و مفاهیم برعهده گرفته‌اند افزود: امروز پیشرفت‌های فنی در عرصه فناوری‌های اطلاعاتی بیشترین تاثیر را در حوزه فرهنگ به جا گذاشته و تحولات فرهنگی، زمینه وقوع بسیاری از تحولات در حوزه‌های دیگر را فراهم کرده است. براین اساس دولت یکی از اصلی‌ترین رسالت های خود را توجه به این حوزه مهم و مقابله با آسیب‌ها و بهره‌برداری از ظرفیت‌های آن می داند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ایران حدود 2 درصد سهم استفاده کنندگان از اینترنت جهان را به خود اختصاص داده و در رده 130 جهان قرار دارد گفت: ضریب نفوذ اینترنت در کشور ما 61.6 درصد است و از حدود 45 میلیون نفر کاربر اینترنت در ایران، حدود 40 درصد درگروه سنی 20 تا 29 سال قرار دارند. این آمار نشان از میل و علاقه جوانان به استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی دارد و از طرفی لزوم نگاه ویژه و دقیق سیاستگذاران به این بخش را می طلبد.

وی گفت: علاوه بر 45 میلیون کاربر اینترنت که روزانه، زمانی نسبتا طولانی از وقت خود را به حضور در فضای مجازی و فعالیت در این دنیای گسترده و پهناور و استفاده از قابلیت‌های متنوع آن از جمله شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها، انجمن‌های گفتگو و سایر خدمات آن اختصاص می‌دهند؛ روزانه بالغ بر 40 میلیون نفر – ساعت، اشتغال به بازی‌های رایانه‌ای دارند که این موضوع هم فرصت‌های ویژه‌ای را فراهم کرده و هم کشور را با تهدیدات پیچیده‌ای مواجه ساخته است.

جنتی افزود: این موضوعی است که مخاطب ایرانی را دچار نگرانی می کند و وظیفه همه نهادها اعم از خصوصی و دولتی‌ است که در جهت تولید محتوای مناسب برای فرزندان این مرز و بوم گام بردارند و تسهیلات لازم را برای این موضوع فراهم کنند.

وی وظیفه دولت را فراهم کردن امکان دسترسی مناسب همه اقشار به این فناوریها و آموزش فراگیر جامعه و تربیت نیروی انسانی متخصص برای بکارگیری در نهضت عظیم تولید محتوای ملی دانست و افزود: به جرأت می‌توان گفت که هر چند فعالیت‌های خوب و نسبتاً موثری در این حوزه در کشور صورت گرفته، اما هنوز با جایگاه اصلی خود در سطح ملی و سطوح بین المللی فاصله بسیاری داریم که پیمودن این مسافت از سویی نیازمند عزم ملی مدیران، صاحب نظران و فعالان این حوزه است و از سویی دیگر ضرورت اعمال مدیریت جهانی را در سطوح دولتی و غیر دولتی نمایان می‌سازد.

جنتی گفت: اگر خواهان ایفای نقش موثرتر و جامع‌تر در مدیریت فرهنگی کشور هستیم، این مهم جز با توجه و تمرکز ویژه بر امر تولید محتوای دیجیتال میسر نخواهد بود؛ توجه بیشتر و عالمانه‌تر بر حوزه تولید محتوا ضروری است و باید تمام تلاش را بر تولید و انتشار محتوای غنی منطبق بر فرهنگ ایرانی – اسلامی  و با قابلیت انتشار در سطوح جهانی و بین المللی متمرکز کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول