نویسندگان ادبیات کودک در شبکه‌های اجتماعی

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ایسنا، کم نیستند اخباری که به سرعت در شبکه‌های مجازی قرار و در چشم به هم زدنی مورد تجزیه و تحلیل کاربران قرار می‌گیرند، اما ادبیات کودکی‌ها تا چه اندازه توانسته‌اند از این ظرفیت‌های بالا استفاده کنند و آیا اساسا لزومی بر استفاده از این امکانات برای‌شان مطرح است.

کبری بابایی، شاعر کودکان و نوجوانان، گفت: وقتی دنیا در حال تغییر است و به سمت ارتباطات مجازی پیش می‌رود اگر نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان وارد این عرصه نشوند از مخاطب خود جا می‌مانند و اگر از مخاطب جا بمانند هرگز آثارشان در مخاطب‌شان تأثیری نخواهد داشت و ارتباط آنان با مخاطب رفته‌رفته کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

او اظهار کرد: اگر یک شاعر بزرگسال بتواند نسبت به شبکه‌های مجازی اجتماعی بی‌تفاوت باشد و این مسأله در آثار و مخاطبان او اثری نداشته باشد برای شاعر کودک و نوجوان این مسأله به هیچ وجه جایز نیست. شبکه‌های مجازی فرصتی را فراهم می‌کنند تا مخاطبان بتوانند در ارتباط نزدیک‌تری با پدیدآورندگان خود دغدغه‌ها و دل‌مشغولی‌های‌شان را مطرح کنند.

بابایی تأکید کرد: در ضمن شبکه های مجازی فضای تبلیغی خوبی برای آثار نویسندگان مختلف هستند. آنان می‌توانند ضمن معرفی آثارشان در شبکه‌های مجازی فرصت مناسبی را برای گفت‌وگو با مخاطبان خود ایجاد کنند. از سوی دیگر این فضاها سبب می‌شود تا عدم حضور کتاب‌ها در دست مخاطبان تا حدودی پوشیده شود و مخاطبان عام بیشتر‌ی در این فضاها با آثار آشنا شوند.

اما مهدی رجبی، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان، ضمن اشاره به نکات مثبت استفاده از این ظرفیت‌ها برخی از کاستی های آن را نیز یادآور می‌شود. او گفت: به نظر من شبکه‌های مجازی اجتماعی ابزار رسانه‌یی جدیدی هستند که می‌توانند محمل خوبی برای عرضه مباحث تئوریک، اطلاع‌رسانی و آثار نو باشند. با وجود این نباید نسبت به شبکه‌های مجازی اجتماعی با خوش‌بینی قطعی رفتار کرد. اگرچه در این شبکه‌ها یادداشت‌های ادبی کوتاه و نقدهای کوتاه درج می‌شود اما اغلب به دلیل سرعت بالای اطلاع‌رسانی در این شبکه‌ها، آثار از عمق کافی برخوردار نیستند. از سوی دیگر خطر سرقت ادبی نیز در این شبکه‌ها ملموس است و از این منظر به نظر من وبلاگ‌نویسی ارجحیت دارد.

این نویسنده تأکید کرد: با تمام این حرف‌ها به نظر من شبکه‌های مجازی می‌توانند محل مناسبی برای اهالی فرهنگ تلقی شوند و فضایی را ایجاد کنند تا مخاطبان بتوانند در جریان آخرین کارهای نویسندگان مورد علاقه‌شان قرار گیرند. همچنین این فضاها می‌توانند محل خوبی برای عرضه ادبیات کودک و نوجوان ما در سطح جهانی باشند. با توجه به اینکه امروز امکانات اینترنتی به ما این مجال را می‌دهد که به سرعت دست به ترجمه متن‌های کوتاه خود بزنیم بنابراین این شبکه‌ها می‌توانند محفل مناسبی برای ارائه چکیده مطالب هر نویسنده به اضافه رزومه کاری آنان باشد و چه فرصتی از این بهتر؟

فاطمه مشهدی‌رستم یکی دیگر از نویسندگان ابیات کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: شبکه‌های مجازی محدودیت‌های شناختی را از بین می‌برند و فضایی را ایجاد می‌کنند تا مطالب مختلف بتوانند در قالب متون مختلف نوشتاری در عرصه ارزیابی و سنجش دیگران قرار گیرند.

او گفت: این شبکه‌ها عامل خوبی برای پیوند انسان‌ها به یکدیگر هستند و باعث می‌شوند تا اندیشه‌های نو در فضای گفتمان حاکم بر این شبکه‌ها شکل بگیرد. این فرصتی است که همه ما می‌توانیم و باید از آن به بهترین شکل استفاده کنیم.

به هر حال همچنان که الگوهای ارتباطی به‌طور روزافزون از مرزهای ملی فراتر می‌رود، آمار اتصال به اینترنت و کاربران آن به‌طور تصاعدی در حال رشد است. اینترنت، ماهواره و فناوری‌های دیجیتالی، ارتباط همزمان میان بخش‌های وسیعی از جهان را ممکن ساخته است. امروزه نقش رسانه‌ها و میزان نفوذ آن‌ها در ساخت سیاسی جوامع بر کسی پوشیده نیست. برخی از نظریه‌پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسی است که رسانه‌ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه‌ها در شکل‌دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه‌ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد و کودک امروز متأثر از قرار گرفتن در چنین فضایی صرفا تحت تأثیر محیط‌های محدود مثل خانواده و مدرسه نیست و به سرعت در معرض اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مجازی قرار می‌گیرد. بدون شک این ارتباط ناگزیر نیازمند پیش‌فرض‌هایی است که نویسندگان این گروه سنی بیش از همه به آن مسلط‌اند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول