تشکیل اتاق فکر قرآنی در واتس‌اپ

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، عصر حاضر عصر ارتباطات نام دارد و علاوه بر تلویزیون، رادیو، مطبوعات و رسانه امروز اینترنت و موبایل نیز به‌عنوان یک ابزار فراگیر و سهل در خلوت زندگی یکایک انسان‌ها نفوذ و ذهن آنها را تا حد زیادی به خود مشغول ساخته است و قطعاً عدم استفاده از این ابزار در عصر حاضر امری ناممکن است.

امروزه دنیای ارتباطات بسیار پیچیده، محدود و حاکمیت جهانی یافته است و میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کرده است. مشارکت میلیونی کاربران در بازدید و ارائه نظر درباره یک مطلب در هر دقیقه در فضای اینترنت تحولی عظیم در دنیای ارتباطات محسوب می‌شود.

تبادل سریع اطلاعات میان افراد از طریق اینترنت و فضای مجازی هر چند تعامل مستقیمی بین کاربران ایجاد نمی‌کند؛ اما بعضاً آثار بارزی بر رفتار و سبک زندگی کاربران و به تبع آن جامعه می‌گذارد؛ چراکه پیامی که امروز در سطح وسیعی به دنیا مخابره می‌شود بیشترین اثرگذاری را در ذهن و فکر مخاطبان خود برجای خواهد گذاشت.

گاهی اوقات استفاده نادرست از ابزار، وسایل ارتباط جمعی و اینترنت کاربران را به دنیای مجازی کشانده و در برخی موارد سلامت اخلاقی آنان به‌ویژه نسل جوان را مورد هدف قرار می‌دهد و کاربران را به دام انواع موارد غیراخلاقی گرفتار می‌کند که گاهی تبعات حاصل از آن خانواده و جامعه را هم تحت شعاع خود قرار می‌دهد.

فضای مجازی امروزه به‌طور وسوسه‌انگیزی کاربران به‌ویژه نسل جوان را به‌سوی خود جلب می‌کند، به‌طوری که بسیاری از کاربران در آغاز استفاده از این فضاها به‌دنبال تقویت و گسترش سطح علمی، فرهنگی و … خود هستند؛ اما با گذشت زمان، وقت تلف کردن‌های بسیار در این قبیل فضاها، انواع سایت و وب‌گردی‌ها و آشنایی با دوستان مجازی که بعضاً هیچ شناخت و آگاهی نسبت به این افراد ندارند دستخوش جاذبه‌های غیراخلاقی شده و در نتیجه آسیب جدی به روح و روان خود وارد می‌کنند.

فضای مجازی؛ فرصتی برای ترویج فرهنگ قرآن

فضای مجازی علاوه بر تمامی آسیب‌های موجود می‌تواند یک فرصتی در ترویج فرهنگ قرآن، عترت، تقویت بنیه دینی و اخلاقی کاربران و حتی افراد خانواده و زمینه‌ای مناسب برای تعامل افراد باشد؛ چراکه گاهی حضور پررنگ و سازنده کاربران متفاوت با افکار و عقاید مختلف نه تنها زمینه برای ارتقا میزان سطح آگاهی دیگر افراد را فراهم می‌کند؛ بلکه از گرایش کاربران به‌سمت فضاهای غیراخلاقی نیز جلوگیری می‌کند.

بدون‌ شک استفاده از فضاهای مجازی با یک نگاه تربیتی در معرفی دین، اسلام و زیبایی‌های قرآن نقش بیشتری دارد؛ چرا‌که امروزه استفاده از این قبیل فضاها جزو لاینفک زندگی مردم به‌ویژه نسل جوان محسوب می‌شوند که اگر درست و صحیح مدیریت شود در تشویق و ترغیب نسل جوان بسیار مؤثر است.

نفیسه محبیان، مدیر گروه موج آشنا در فضای مجازی با اشاره به ضرورت آشنایی و شناخت نسل جوان با معارف دینی ـ قرآنی اظهار کرد: گروه مجازی موج آشنا با هدف نشر و ترویج فرهنگ قرآنی در فضای مجازی و افزابش انس نسل جوان به معارف دینی، فرهنگی، اسلامی و قرآنی راه‌اندازی شده است.

تشکیل دو اتاق فکر در گروه موج آشنا

وی بیان کرد: این گروه در قالب دو اتاق فکر با عناوین موج آشنا یک و 2 در فضای مجازی واتس آپ راه‌اندازی شده و در حال حاضر قریب به 90 عضو فعال دارد.

مدیر گروه موج آشنا، ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه را مهم‌ترین عنصر تحکیم بنیان خانواده و مقابله با آثار مخرب فضای مجازی عنوان کرد و گفت: امروزه بخش وسیعی از فضای مجازی را نسل جوان به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند؛ لذا می‌توان از این فضاها با مدیریت صحیح و مطلوب در جهت تقویت بنیه فرهنگی، دینی و هویت اسلامی – ایرانی آنان نهایت استفاده را کرد.

وی با اشاره به میزان تأثیرگذاری فضای مجازی بر تعلیم و تربیت نسل جوان اظهار کرد: با توجه به رشد روز افزون استفاده از اینترنت و وسایل ارتباط جمعی حضور نسل جوان در فضاهای مجازی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ لیکن می‌توان از این فضا در جهت هدایت و جهت‌دهی به افکار کاربران بهره گرفت.

محبیان‌ تشکیل اتاق‌های فکر قرآنی ـ دینی در فضای مجازی را یک ضرورت در جامعه مدرن عنوان کرد و افزود: اتاق فکر موج آشنا با محوریت ترویج فرهنگ قرآنی و تعامل سازنده میان کاربران فضای واتس آپ راه‌اندازی شده و جمعی از اساتید و کارشناسان مجرب بر نوع مطالب ارائه شده میان کاربران نظارت مستقیمی دارند و یک محیط کاملاً مثبت و اثربخش خواهد بود.

وی ادامه داد: اغلب کاربران این اتقاق فکر را نسل جوان، دانشجویان و جمعی اساتید دانشگاهی تشکیل می‌دهند و تمامی مباحث مطرح شده در آن هدفمند و کارشناسی شده و بر‌حسب نیازهای روز عنوان می‌شوند.

مدیر گروه موج آشنا در فضای مجازی با اشاره به جذابیت مباحث مطرح شده در این گروه، اعلام کرد: گروه موج آشنا در ابتدای کار فعالیت خود را با 10 کاربر شروع کرد که کم کم به‌دلیل جذابیت مطالب و نظارت خاص حاکم بر گروه بر تعداد مخاطبان آن افزوده و در حال حاضر این گروه در قالب دو اتاق فکر با 90 کاربر در حال فعالیت است.

محبیان، ضمن دعوت از علاقه‌مندان به مباحث فرهنگی و قرآنی جهت عضویت و تبادل‌نظر در این گروه مطرح کرد: اعضای گروه هر شب در زمان مشخصی در گروه حاضر شده و درباره مباحثی که از سوی مدیر گروه مشخص شده با یکدیگر به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند و علاقه‌مندان به عضویت می‌توانند اسم و مشخصات خود را به شماره 09306515179 پیامک کرده تا از سوی مدیر گروه با رعایت برخی قوانین جهت عضویت در گروه پذیرفته شوند.

مدیر گروه موج آشنا در فضای مجازی در پایان، بررسی رابطه انسان با خالق هستی، انسان با انسان، حقوق دوستان نسبت به یکدیگر، رابطه انسان با ائمه معصوم(ع)، رابطه انسان با دیگر افراد، خیانت‌های زناشویی، رفتار، اخلاق اجتماعی و… ارسال تصاویر و ویدئو کلیپ‌های مرتبط با محور مباحث را از جمله محورهای مورد بحث در این گروه عنوان کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول