آموزش؛ اهرم اصلی دوری از حرام‌های گسترده در فضای مجازی

به گزارش «وبلا‌گ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا جهانی، کارشناس فضای مجازی،با اشاره به تفاوت های دنیای مجازی و دنیای حقیقی، اظهار کرد: در دنیای حقیقی، افراد چشم در چشم هستند و ممکن است نسبت به بسیاری از محدودیت ها مقید باشند. اما از آنجا که در دنیای مجازی، افراد بر این تصور هستند که از چشم دیگران پنهان اند، به همین دلیل ممکن است کارهایی را انجام دهند که هرگز در دنیای حقیقی آن را انجام نمی دهند.

وی افزود: برای مثال افراد در دنیای حقیقی، آلبوم عکس شان را از دید دیگران پنهان می کنند اما وقتی وارد دنیای مجازی می شوند، به راحتی عکس های شان را در معرض دید عموم قرار می دهند. افراد بر این تصورند که از چشم دیگران پنهان اند به همین دلیل این حساسیت ها کمتر در درون شان احساس می شوند اما آنها از این موضوع غافل اند که مخاطبان دنیای مجازی بیش از دنیای حقیقی است و در آن واحد چندین نفر قابلیت مشاهده عکس و فیلم خصوصی منتشر شده را دارند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: تضاد رفتاری افراد در دنیای حقیقی و مجازی به حالات روحی و روانی آنها مربوط می شود و اینکه آنها نمی توانند این حالات رفتاری شان را در دو دنیای مجازی و حقیقی کنترل کنند.

وی بیان کرد: بخشی از تضاد رفتاری افراد در دنیای حقیقی و مجازی به مقید بودن افراد مربوط می شود که در فضای حقیقی مقید به بسیاری از رفتارها هستند اما در دنیای مجازی کاملا این خصوصیت از میان می رود.

جت الاسلام جهانی اظهار کرد: البته تعدادی از افراد هم در دنیای حقیقی و هم در دنیای مجازی به خیلی از رفتارها مقید نیستند و حرمت این دو فضا را هرگز درک نمی کنند و به رفتارهای حرام می پردازند.

ضرورت ورود مبلغان مجازی به دنیای دیجیتال

وی افزود: برای دوری افراد از حرام ها هم در دنیای حقیقی و هم در دنیای مجازی، باید عوامل زیادی دست به دست هم دهند تا این موضوع در زندگی شان کمرنگ شود. برای مثال مبلغان مجازی از حوزه های علمیه باید وارد میدان شوند و به تبلیغ های مجازی بپردازند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: نهادهایی فرهنگی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه های علمیه، سازمان تبلیغات اسلامی از جمله نهادهای اصلی در امر مقابله با حرام های مجازی است. آنها با برنامه ریزی درست می توانند به کاربران آموزش های لازم را ارائه کنند.

وی بیان کرد: نهادهای فرهنگی باید افراد مقید به مبانی دینی و اسلامی را پشتیبانی کنند تا آنها با حمایت های لازم وارد میدان شوند و در فضای مجازی فعال باشند. همچنین نهادهای اصلی همچون سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد باید سرآمد این موضوع باشند.

حجت الاسلام جهانی اظهار کرد: آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی باید از ابتدا به افراد جامعه ارائه شود. یعنی کودک باید از ابتدا با این دنیا آشنا شوند تا در سنین بالاتر بتواند درک درستی از فضا داشته باشد و در نهایت نسبت به حرام های مجازی خوددار باشد.

وی بیان کرد: ضرورت تأسیس بنیادی برای آگاهی کاربران در فضای مجازی چندان احساس نمی شود بلکه مؤثرترین راه همان آموزش است که باید نهادهای فرهنگ این امر را محقق کنند.

آموزش سبب خودسانسوری افراد از مطالب بیهوده می شود

حجت الاسلام جهانی اظهار کرد: زمانی که فرد از ابتدا آموزش های لازم را می بیند، قطعا وجدانش نسبت به برخی از مسائل بیدار می شود و در نهایت خود به سانسور مطالب بیهوده و رفتارهای نادرست در فضای مجازی می پردازد.

وی ادامه داد: وجدان، عامل بازدارنده ای برای رفتارهای نادرست در فضای مجازی می شود. البته بیدار کردن این وجدان بستگی به آموزش های فرد دارد که از ابتدا باید محقق شود. همه نهادها می توانند برای ارائه آموزش های درست وارد میدان شوند و افراد را آماده جنگ نرم در فضای مجازی کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول