تفاهم برای هموارسازی مسیر شبکه ملی اطلاعات در کرمانشاه‬

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، جلسه شورای اداری استان کرمانشاه شامگاه روز گذشته با دبیر شورای عالی فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه، شورای عالی فضای مجازی کشور در راستای تحقق طرح شبکه ملی اطلاعات تفاهم نامه اجرای طرح استان مجازی را به منظور ارایه خدمات به آحاد شهروندان، ایجاد بستر توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی و افزایش امنیت با استانداری کرمانشاه امضاء کرد.

این تفاهم‌نامه در جهت تعیین و تدوین مدلی برای توسعه فضای مجازی استان کرمانشاه تدوین و بین استانداری کرمانشاه و شورای عالی فضای مجازی کشور منعقد شد.

هدایت حاتمی، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری کرمانشاه، اجرای بندهای این تفاهم‌نامه را مسیری برای پیشرفت استان کرمانشاه در نتیجه توسعه فضای مجازی عنوان کرد و گفت: باید کارگروهی کارشناسی در استان تشکیل شده  تا زمینه‌ و شرایط لازم  برای توسعه فضای مجازی در استان فراهم شود.

حاتمی افزود:  امروزه فضای مجازی، فضای واقعی زندگی مردم است وبودن توجه به آن نمی‌‌توان ارتباطات را پیش برد.

وی ادامه داد: چنانچه  تفاهم‌نامه مذکور اجرایی شود، کرمانشاه اولین مرکز غرب کشور در توسعه فضای مجازی است.

وی از تشکیل یک کمیته مشترک بین شورای عالی فضای مجازی کشور و استانداری کرمانشاه خبرداد و گفت: در صورت تشکیل این کمیته بر اجرای بند بند تفاهم نامه نظارت می‌کند.

ضرورت پیاده سازی فرهنگ ایرانی-اسلامی در فضای مجازی

محمدحسن انتظاری که مهمان جلسه شورای اداری استان کرمانشاه بود، در این جلسه گفت: با توجه به ابعاد مختلف فضای مجازی و تاثیر آن در زندگی مردم  شورای عالی فضای مجازی در اسفند ماه سال 90  و با حکم  مقام معظم رهبری تشکیل شد.

وی، رصد به روز فضای مجازی در سطح بین الملل، تولید محتوای متنوع، تقویت زیرساخت ها و ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی را از جمله اهداف تشکیل مرکز ملی فضای مجازی عنوان کرد و گفت: این مرکز در عین انجام فعالیت های مذکور باید ایجاد محتوای مناسب را نسبت به زیرساخت ها مقدم شمرده و تولید محتوای متنوع و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی را مد نظر قرار دهد.

انتظاری گفت: استفاده حداکثری از فضای مجازی در پیشرفت کشور، ارائه خدمات مجازی به اقشار گوناگون مردم و برنامه ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از فضای مجازی از توصیه های رهبر معظم انقلاب در مواجهه با این فضا است.

انتظاری، از اجرای شبکه ملی اطلاعات خبرداد و گفت: ارائه خدمات و سرویس های مورد نیاز جامعه از طریق این شبکه موجب سهولت مردم در استفاده از فضای مجازی خواهد بود، ضمن اینکه شبکه ملی اطلاعات مکانی امن برای تبادل اطلاعات بوده و کاربران می توانند با امنیت بیشتری از این فضا استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در شبکه ملی اطلاعات دو راهبرد توجه به زیرساخت و محتوا موردنظر است و مهمترین هدف از طراحی این شبکه حفظ هویت ملی و نظارت بر محتواهای تولیدی است.

انتظاری گفت: تولید نرم افزارها و بازی های ملی و بومی از مواردی است که باید مورد توجه قرارگیرد تا فرزندانمان با ضوابط ملی و اسلامی در این فضا رشد کنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه  هم اکنون در ایران 45 تا 50 میلیون نفر مشترک اینترنت هستند که عمده نیاز آنان از خارج تامین می شود افزود: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات برای فعالیت در فضای مجازی نیازی به انتقال اطلاعات و ارتباطات داخلی به خارج از کشور نخواهد بود.

انتظاری از اصلاح آیین نامه های شورای عالی فضای مجازی خبرداد و گفت: پس اعلام پیشنهادات اعضا رئیس جمهور مقرر نمود که پیشنهادات به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی  ارسال و دبیرخانه پس از جمع بندی آن را در شورا اعلام کند.

انتظاری ادامه داد: تحولات ناشی از فضای مجازی علاوه بر فضای اقتصادی در عرصه فرهنگی اجتماعی هم دیده می شود و با ورود با فضای مجازی، فرهنگ نوین انسانی هم در حال شکل گیری است به نحوی که  بزودی شاهد به وجود آمدن اینترنت اشیا خواهیم بود، به صورتی که همه اشیا به هم مرتبط خواهند بود.

وی، فرهنگ فضای مجازی را یک فرهنگ طراحی شده از سوی غرب عنوان کرد و یادآور شد: ما باید بتوانیم با تولید محتوای مناسب و متنوع فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را در این فضا پیاده کنیم که در این صورت مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی در داخل کشور خواهد بود.

انتظاری از تدوین یک آیین نامه نظارت توسط این شورا خبرداد و گفت: برای ارتقای نظارت بر فضای مجازی در حال تدوین یک آیین نامه نظارت هستیم که در آن نحوه سیاستگذاری های کلان دیده شده و پس از تهیه، معیارهای لازم در زمینه پایش و نظارت بر فضای مجازی به دستگاه ها و نهادهای مختلف کشور ارائه می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: اقدامات اساسی، اقداماتی است که بر فضای مجازی کشور تاثیر می گذارد و باعث می شود که نیازهای کاربران در داخل کشور تامین شود.

وی افزود: نقاط تبادل ترافیک، تنظیم مقررات برای حمایت از طرح های داخلی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، شبکه های اجتماعی مورد نیاز کشور، فضای آموزشی مجازی داخل کشور و طرح های دیگری که فضای پایدار کشور به آنها نیاز دارد از جمله این اقدامات اساسی به شمار می رود.

انتظاری گفت: با اجرای این طرح ها، مدیریت تحولات فضای مجازی کشور پایدار می شود و شورای عالی فضای مجازی در توسعه آینده اقتصاد کشور نقش اساسی ایفا می کند.

وی تاکید کرد: باید نظارت بر فضای مجازی و مراقبت از آن در جامعه رواج داده شود طوری که خود مردم مراقبت را در دستور کار قرار دهند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: با اجرای این طرح ها و اقدامات اساسی، طرح پهنای باند در داخل کشور اجرا و نیازهای کاربران به طور ارزان، مطمئن و سریع برآورده می شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور،  باردیگر بر توسعه زیرساخت های فضای مجازی تاکید کرد و یادآور شد: اگر زیرساخت های ما توسعه پیدا کند، فضای مجازی می تواند جامعه را متحول کند.

وی مهمترین لایه فضای مجازی را لایه اجتماعی آن دانست و گفت: این لایه، لایه ای است که افراد و کاربران در آن با هم ارتباط دارند و بسیار مهم است.

انتظاری، در پایان ایجاد دولت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، توسعه فرهنگ ایرانی اسلامی، توسعه سلامت و درمان، گسترش امنیت، ایجاد قوانین ناظر بر فضای مجازی و عدالت الکترونیکی را از اولویت های برنامه پنجم توسعه در توسعه فناوری عنوان کرد و گفت: همه مسئولان باید تلاش کنند تا در جهت اجرای اولویت های برنامه پنجم پیشرو باشند.

وزارت ارتباطات هنوز گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته در خصوص شبکه ملی اطلاعت ارائه نکرده است

عباش آسوشه، معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی  کشور همچنین در این جلسه تصریح کرد: در شبکه ملی اطلاعات رصدی بر فعالیت‌های مخاطبین درون شبکه صورت نمی‌گیرد و تنها در مواردی چون جاسوسی، خرابکارانه و یا مجرمانه که بر طبق قوانین می‌توان نظارت کرد بر اطلاعات و فعالیت‌های کاربران نظارت خواهد شد.

آسوشه افزود: شبکه ملی اطلاعات تنها یک شبکه  ارتباطی نبوده و سرویس‌های شبکه‌ای دیگر چونتا سنتری در آن عرضه خواهد شد.

وی شبکه ملی اطللاعات را محیطی امن برای رشد و نمو محتواهای ایرانی و اسلامی دانست و افزود: متاسفانه در شبکه موجود هنوز الزامات مطرح شده از جمله مدیرت داخلی با امنیت کامل و ارائه سرویس‌های متنوع با تعرفه‌های رقابتی تعبیه نشده و ظرفیت برای استفاده همه دستگاه ها و تولیدکنندگان محتوا در آن کامل نشده است.

وی با بیان اینکه در این شبکه ارائه سرویس آغاز شده گفت: این کار باید مداوم و مستمر با رعایت الزامات مطرح شده صورت گرفته و در این زمینه کار نظارت را شورای عالی فضای مجازی کشور بر عهده دارد.

آسوشه افزود: تاکنون چهار مرتبه نامه نگاری در خصوص لزوم ارائه گزارشی در خصوص وضعیت موجود شبکه، تعرفه های رقابتی و زمان بندی پروژه از سوی شورای عالی فضای مجازی کشور به وزارت ارتباطات و اطلاعات انجام شده که هنوز جوابی در این زمینه از سوی وزارتخانه به شورا داده نشده است.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه شبکه های جزیره ای زیادی در کشور فعالیت می کنند، یکی از وظایف شبکه ملی را یکپارچه‌سازی این شبکه ها عنوان کرد.

اسوشه افزود: متاسفانه تاکنون مستنداتی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این زمینه و وضعیت موجود این شبکه از سوی وزارتخانه به شورای عالی فضای مجازی کشور گزارش نشده است.

معاون فناوری مرکز ملی فضای مجازی در گفت: هم‌اکنون کشور در انتظار راه‌اندازی شبکه مذکور با همه الزامات بوده و هم‌اکنون که الزامات شبکه مشخص شده باید برنامه‌ریزی مناسبی در خصوص زمان راه‌اندازی شبکه مذکور با ویژگی‌های مد نظر و الزامی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: این شبکه باید پهنای باند مناسب و محتوای متنوع را در اختیار مشترکان قرار دهد و هم‌چنین امنیت آن تامین باشد چرا که قطع و وصل مداوم اینترنت و مشکلات اینچنینی باعث فرار مشترکان می‌شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول