حکایت ناتمام اختلال دراینترنت
به گزارش«وبلاگ نیوز» ایسنا نوشت: این روزها به دلیل بروز اختلال و قطعی مداوم اینترنت، کاربران روزهای سختی را پشت سر میگذرانند و اگر هم برای رفع مشکل بخواهند با سرویسدهنده خود تماس برقرار کنند، باید در صفی طولانی به انتظار بمانند که در نهایت با این پاسخ روبهرو خواهند شد که بزودی مشکل برطرف خواهد شد.
مهم نیست که از اینترنت 128 یا 512 کیلوبیت یا بالاتر استفاده میکنید بلکه مهم این است که این روزها به دلیل بروز اختلال و قطعی مداوم اینترنت، کاربران روزهای سختی را پشت سر میگذرانند و اگر هم برای رفع مشکل بخواهند با سرویسدهنده خود تماس برقرار کنند باید در صفی طولانی به انتظار بمانند که در نهایت با این پاسخ روبهرو خواهند شد که بزودی مشکل برطرف خواهد شد یا مشکل از شرکتهای ارتباطات زیر ساخت یا مخابرات است.
پاسخی که کارساز نیست
«در طول یک سال گذشته از اینترنت شرکت پارس آنلاین استفاده میکردم و به نوعی از خدماتش راضی بودم ولی حدود دو ماه است که سرعت و کیفیت اینترنت این شرکت بشدت افت کرده ودر طی روز بارها قطعی اینترنت تکرار میشود.»
رضا ، مدرس کامپیوتر با بیان مطلب فوق به ایران میگوید: «من مدتهاست که از این شرکت هم برای منزل و هم برای محل کار اینترنت دریافت میکنم اما بیش از 20 روز است که سرعت اینترنت بشدت کاهش پیدا کرده است و هر روز با قطعی اینترنت روبهرو هستم، گاهی وقتها برای وصل شدن به اینترنت با پشتیبانی شرکت تماس میگیرم و بدون اغراق بین 45 دقیقه تا یک ساعت در صف انتظاری که 50 نفر زودتر از من در آن حضور دارند قرار میگیرم تا شاید مشکلم حل شده و بتوانم یک ایمیل ارسال کنم، بعد از برقراری تماس با اپراتور اعلام میکنند که مودم را خاموش کنم و بعد از ایجاد تغییراتی در تنظیمات مودم، برای دو سه ساعت وضعیت اینترنت بهتر میشود اما دوباره به حالت اول خودش برمیگردد.»
وی افزود: «این شرکت یا سایر شرکتهای ارائه دهنده اینترنت مدام اعلام میکنند که مشکل دارند و در عین حال به جای حل مشکل کاربران قدیمیبا درج آگهیهای مختلف تحت عنوان ارائه سرویس 8 و 9مگابیت و غیره اقدام به جذب مشتری جدید میکنند.»
چرایی اختلال
«اختلالهای موجود در اینترنت کشور ناشی از دو عامل اختلال شرکت ارتباطات زیرساخت و بستر انتقال شرکت مخابرات است. از اسفندماه سال گذشته تا کنون ما شاهد اختلالهایی در اینترنت زیرساخت هستیم و این اختلالها عمدتاَ در برخی از پروتکلها مانند HTTPS رخ داده و سرویسهایی مانند «جی میل»، «اسکایپ» و «وایبر» با نوسانهای بسیار زیادی روبهرو بوده است.»
«احمد نخجوانی»، مدیر عامل شرکت شاتل با بیان مطلب بالا به ایران گفت: «عمدتاً با بروز اختلالها در اینترنت و یا باز نشدن نرمافزارهایی مانند «اسکایپ» به یک باره با دهها هزار تماس از سوی مشترکان روبهرو میشویم و به نوعی میتوان گفت که در برخی موارد نادر، صفهای عریض و طویلی از مشترکان برای حل و فصل مشکلاتشان تشکیل میشود، اما در حال حاضر یکی از خط قرمزهای ما در
شرکت ، صف تماس مشتریان است و بر اساس قوانین شرکت، مشترک بعد از تماس به طور متوسط در عرض 15 ثانیه باید به نخستین اپراتور وصل شود.»
«عبدالله فاتح»، مدیر عامل پارس آنلاین هم در گفتوگو با ایران با اشاره به بروز اختلالات اینترنت این شرکت در چند روز گذشته گفت: «چند روز است که لینکهای اینترنت بینالمللی قطع شده است. در حال حاضر 3 پرووایدر خارجی اینترنت را تأمین میکنند که هر روز یکی از لینکها قطع میشود. در 4 روز گذشته یک بار در روز پنجشنبه هشتم خرداد لینک شرکت ارتباطات زیر ساخت و یک بار هم روز یکشنبه یازدهم خرداد، لینک اینترنت جمهوری آذربایجان با قطعی و اختلال روبهرو بود.»
مدیر عامل پارس آنلاین همچنین با اشاره به موضوع تماسهای مکرر مشترکان برای حل و فصل موضوع اختلال اینترنت تصریح کرد: «فرض کنید 3 لینک بینالمللی داریم که هر کدام از این لینکها یک مشتری دارد و وقتی که اینترنت یک مشتری قطع میشود بلافاصله با سرویس دهنده تماس گرفته و ابراز نارضایتی میکند، اگر به جای یک نفر با 100 هزار نفر روبهرو باشیم، در یک لحظه درصد بالایی از آنها برای رفع مشکلشان با مرکز خدمات مشترکان تماس میگیرند و برای آنها غیر قابل قبول است که ما نتوانستیم مشکل آنها را حل کنیم.»
«محمد رضا کریمی»، مدیر عامل پیشگامان نیز در گفتوگو با ایران با بیان این که در چند روز اخیر در برخی از سرویسها اختلال داشتهاند گفت: «این اختلالها عمدتا روی پرتکل HTTPS رخ داد اما در برخی از سرویسهای دیگر هم دچار اختلال بودیم.» کریمیهمچنین با اشاره به برنامههای این شرکت برای تکریم مشترکان تصریح کرد: «ما برای اینکه زمان تماس مشتری را پایین بیاوریم اواخر سال گذشته ساختمان جداگانهای را برای مرکز تماس تأسیس کردیم و دائماً هم این موضوع که کاربران چقدر تماس میگیرند و چه میزان پشت خط میمانند و زمان پاسخگویی به آنها و روند حل و فصل مشکلات آنها چگونه است پایش میشود و در حقیقت سعی کردیم که این موضوع را مدیریت کنیم، اما متأسفانه در برخی موارد که یک مشکل سراسری اتفاق میافتد همه کاربران برای رفع مشکلاتشان تماس میگیرند که در آن موقع کار ما سخت میشود.» «محمدعلی یوسفیزاده»، مدیر عامل شرکت آسیاتک هم در گفتوگو با ایران با اشاره به دلایل بروز اختلال در اینترنت کشور گفت: «بیشترین اختلالهایی که توسط آسیاتک دریافت میشود از بخش انتقال داخل استانی و بین استانی است که ارتباطات داخل استانی توسط شرکتهای مخابرات یا به راحتی یا با کیفیت خوب تأمین نمیشود. همچنین این مشکل به صورت غیر مستقیم به شرکت ارتباطات زیر ساخت برمیگردد و ما بشدت مشکل پر شدن مسیرهای انتقال را داریم، کما اینکه خود زیر ساخت هم از اعطای لینک جدید در مراکز بین استانی جلوگیری کرده و این موضوع باعث شده که هم مسیرهای ما فشردهتر شده و هم به نوعی باعث پر شدن همان مسیرهایی که داشتیم بشود.»
واگذاری بیش از ظرفیت
«کیفیت اینترنت کشور به نقشآفرینی چند بازیگر این حوزه بستگی دارد. بازیگران این حوزه شامل شرکت ارتباطات زیر ساخت، شرکت مخابرات هر استان و شرکتهای حوزه ندا PAP است و در واقع کیفیت سرویسی را که مشترک دریافت میکند ناشی از فعالیت این سه بازیگر است. وقتی که انتظارمان را از اینترنت تعریف میکنیم، آن وقت میتوانیم ببینیم که کدام بازیگر در این صحنه نقش خودش را به درستی ایفا نکرده و باعث شده که شبکه با یک افت نسبی روبهرو شده و کاربر نهایی از سرویس خودش ناراضی باشد.»
«حسن کریمی»، معاون بهرهبرداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت در گفت وگو با ایران با بیان مطلب بالا گفت: «ما با تمامی شرکتهایی که از شرکت ارتباطات زیرساخت سرویس اینترنت را دریافت میکنند موافقتنامه سطح خدمات SLA داریم و حتی در این موافقتنامه که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ شده است شرکت ارتباطات زیرساخت همه سرویسهای دیتای خودش را که اینترنت هم جزئی از آن است بر اساس موافقتنامه سطح خدمات واگذار میکند. موضوعی که اینجا مطرح میشود این است که همه مشترکان و کاربران نهایی باید از شرکت ارائه دهنده سرویسشان موافقتنامه سطح خدمات را درخواست کنند و اگر این موافقتنامه سطح خدمات مبادله شود کاربر میتواند درخواست خسارت بکند.»
معاون بهرهبرداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه در حال حاضر 25 گیگابیت از ترافیک زیرساخت اشغال نشده است تصریح کرد: «ما نمیتوانیم با قاطعیت بگوییم که قطعی اینترنت اتفاق نمیافتد. اکثر فیبرهای بین المللی که از کنار مرزهای ایران عبور میکند فیبرهای دریایی است که از حوزه خلیج فارس یا دریای عمان و اقیانوس هند به سمت اروپا میرود و این فیبرها به دلیل اینکه از درون دریا عبور کرده، هر لحظه امکان قطعی دارد اما ما برای حل این مشکل 9 گذرگاه GATEWAY را تعریف کردیم که اگر یک یا دو گذرگاه قطع شد ما بتوانیم با کمک گذرگاههای دیگر، قطعی اینترنت را جبران کنیم، برای همین منظور 25 گیگابیت ظرفیت اضافه را در نظر گرفتیم.»
کریمی تأکید کرد: «در طول یک هفته 4 الی 5 قطعی چه در حوزه بین الملل و چه در حوزه داخلی اتفاق میافتد و مهم این است که آیا تمهیدات اندیشیده شده جبران کننده قطعی هست یا خیر. بر همین اساس شرکت ارتباطات زیرساخت مدعی است که تا سقف 20 درصد پهنای باند مازاد اینترنت را در نظر گرفته تا بتواند با قطعیهای اینترنت مقابله کند اما شرکتهای PAP و شرکتهای مخابراتی این سطح را رعایت نمیکنند و کل پهنای باند خودشان را پوشش میدهند، بنابراین تمام مشترکان آن شرکت دچار افت سرعت اینترنت میشوند.»
وی افزود: «سرویس IP به این شکل است که اگر ما به اندازه 100 نفر ظرفیت داشته باشیم و برای 101 نفر سرویس دهی کنیم، آن یک نفر اضافه دچار مشکل نمیشود بلکه همه 101 نفر دچار اختلال در سرویس میشوند، ما این نکته را بارها به شرکتهای PAP و مخابرات یادآوری کردیم اما برخی از شرکتها آن را رعایت نمیکنند. همچنین هر گونه قطعی و اختلال در آن شرکتها به هیچ وجه قابل جبران نیست چون تا سقف سرویس خودشان را پوشش دادهاند. ما همیشه به شرکتهای PAP و مخابرات توصیه میکنیم که برای خودشان ظرفیت اضافه پیش بینی کنند تا بتوانند با اتفاقات این چنینی مقابله نمایند.
انتهای پیام/.