دولت و مجلس با شاهراه فضای مجازی چه می‌کنند؟

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» ایسنا در گزارشی به قلم هادی فرهنگ زاد، خبرنگار پارلمانی این خبرگزاری، نوشت: علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضوی از دولت یازدهم اخیرا درباره فیلترینگ سایت‌های اینترنتی گفته است: این‌که کسانی در این فضا تخلف می‌کنند، دلیل نمی‌شود که آن را فیلتر کنیم. مثل این می‌ماند که برای مقابله با برخی از تخلفات که در یک خیابان اتفاق افتاده است، کل خیابان را ببندیم.

البته شاید در قوه مقننه نیز صداهای همگون و ناهمگونی به در این خصوص به گوش می‌رسد مثلا یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید «فیلترینگ گسترده سایت‌های اینترنتی بدون توجه به فراهم سازی زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری نه منطقی است و نه نتیجه‌ای در پی دارد» و یک عضو کمیسیون فرهنگی اساس توسعه فیبر نوری و حمایت دولت از فضای مجازی را زیر سوال می‌برد.

بدیهی است که تصمیم‌گیری در این زمینه در این زمینه با اجرای سیاست‌های متعدل و در عین حال تلاش برای حفظ قانون در کنار بررسی آسیب‌های امنیتی و اخلاقی ضروری است. در همه جای دنیا هم همین طور است و در جایی که ضرورت ندارد، باید محدودیت‌ها را برداشت، بخصوص در مورد شبکه‌های اجتماعی.

در همین زمینه محمد علی اسفنانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در پاسخ به این پرسش که بهترین راه برخورد با فناوری‌های نوین ارتباطی چیست؟ گفت: بهترین برخورد دولت با این تکنولوژی‌ها، حذف عرصه‌هایی است که می‌تواند احتمال بروز رفتار مجرمانه در افراد را افزایش دهد و یافتن راهی است که فضای امنی را برای جوانان ایرانی فراهم کنند؛ چراکه فیلترینگ گسترده سایت‌های اینترنتی بدون توجه به فراهم سازی زیر ساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری کشور نه منطقی است و نه نتیجه‌ای خواهد داشت.

نماینده مردم فریدن در مجلس یادآور شد: مردم ایران با فرهنگ و با تدبیر هستند و تجربه نشان داده است که انجام رفتار توام با زور و اجبار توسط پلیس و نهادهای امنیتی بر علیه آن‌ها کار عقلانی و پسندیده‌ای نیست و اکثریت ملت ایران همواره در قبال دادن آزادی‌های مشروع به آن‌ها هرگز از حدود خود تخطی و تعرض نکرده‌اند.

البته مخالفان سایت‌های اجتماعی معتقدند سایت‌ها و نرم‌افزارهایی چون اینستاگرام، واتس آپ و وی چت نیز همان اندازه که فیس بوک و برخی دیگر از سایت‌های اجتماعی برای سلامت جوانان ایرانی خطرناک هستند به شیوع بی‌اخلاقی و بی‌بند و باری در جامعه اسلامی ایران دامن می‌زنند به همین دلیل بر طبل حساسیت‌ها کوفته و دست‌اندرکاران امر را به تشدید رفتارهای قهریه با این فناوری‌های فراگیر تشویق می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین نصرالله پژمان‌فر از جمله نمایندگان منتقد توسعه شبکه فیبر نوری و رفع فیلتر سایت‌های اینترنتی است. وی با انتقاد به نظرات رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد معتقد است: متاسفانه رئیس جمهور در فرمایشی پایان دوره استفاده از منبر را در حالی اعلام کرد که معتقد است شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای هیچ تاثیر منفی بر ذهن جوانان ما ندارد. آقای رئیس جمهور آیا تا به حال سری به محاکم قضایی زده‌اید تا ببینید ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی چه مصیبت‌هایی را در جامعه ما ایجاد کرده است؟

نماینده مردم مشهد ادامه داد: آیا وظیفه دولت فقط گسترش بی‌حد زیرساخت‌ها، کابل‌کشی و توسعه فیبر نوری است که متاسفانه این توسعه فقط موجب ترویج بیشتر شبکه‌ها و سایت‌های دشمنان نظام، ملت و انسانیت شده است. چگونه شما در وظیفه مقدمه توسعه زیرساخت که راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است و طبق برنامه پنجم راه‌اندازی آن وظیفه اصلی وزارت ارتباطات است وعده سرخرمن آخر سال 94 را می‌دهید ولی نسبت به توسعه شبکه و فیبر نوری آن قدر عجله دارید؟ آیا این به غیر از نوکری اجانب نیست؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس اضافه کرد: سوال این است که پیوست فرهنگی این توسعه بی‌حد و حصر پهنای باند کجاست؟ آیا تاکنون از ظرفیت پهنای باند موجود به درستی استفاده شده است؟ آیا با طرح‌های جایگزین داخلی نمی‌توان بهره‌وری بهتر و امنیت و کیفیت بالاتری را ایجاد کرد؟ پیوست اقتصادی اینکار کجاست که نیاز داخلی پهنای باند را به طریق غیربومی پاسخ می‌دهید؟

اما رمضانعلی سبحانی‌فرد، عضو ناظر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه قدری متعادل‌تر واکنش نشان داده و مثلا درباره فیلتر نشدن سایت اینستاگرام، گفت: برای بررسی فیلترینگ اینستاگرام تشکیل جلسه دادیم ولی در آرای ماخوذه از اعضا برای فیلترینگ این نرم‌افزار تشکیک شد و نتیجه این شد که این نرم‌افزار فیلتر نشود.

البته به نظر می‌رسد در مجلس شورای اسلامی که وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین را بر عهده دارد،‌ نگاه‌ها نسبت به فناوری اینترنت و سایت‌های اجتماعی متفاوت است چه این‌که محمدعلی اسفنانی دیگر عضو ناظر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در خصوص فیلترینگ نرم‌افزار واتس آپ، گفت: این کارگروه وظیفه دارد که در صورت مشاهده مصادیق مجرمانه در هر فضای مجازی که امنیت اخلاقی جامعه یا امنیت کشور را تحت الشعاع قرار داده و یا به آنها آسیب می‌زند، آن را مورد بررسی قرار دهد از این رو پس بررسی مشخص شد در نرم افزار واتس آپ مصادیق مجرمانه بیشتری نسبت به نرم افزارهای دیگر وجود دارد و بنابراین کارگروه تصمیم به فیلتر این نرم‌افزار گرفت.

وی درباره فیلترینگ نرم افزارهای وایبر و تانگو هم گفت: با وجود اینکه فعالیت‌های مجرمانه زیادی در این نرم‌افزارها صورت می‌گیرد ولی هنوز فیلترینگ این نرم‌افزارها در کارگروه تصویب نشده است البته شاید در آینده به این موضوع بپردازیم.

سوالی که در ذهن ایجاد می‌شود این است که آیا به دلیل کارکردهای مثبت و منفی یک فناوری می‌توان کل این فناوری را زیر سوال برد و شهروندان را از مزایای مثبت این فناوری‌ها محروم کرد؟ آیا نباید به دولت اجازه داد تا ضمن حفظ قانون و با توجه به آسیب‌های امنیتی و اخلاقی در فضای مجازی تصمیم‌گیری کند؟ این جمله کاملا معقولانه‌ای است که «برای مقابله با برخی از تخلفات که در یک خیابان اتفاق می‌افتد، نباید کل خیابان بسته شود.»

امیدواریم شاهراه فضای مجازی و سایت‌های اجتماعی به دلیل بروز رفتارهای مجرمانه عده‌ای به روی میلیون‌ها انسانی که به آزادراه دسترسی به علم، فناوری، بهداشت و اقتصاد نیاز دارند بسته نشود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول