رفتارهای نادرست کاربران مجازی در ردیف حرام قرار نمی گیرند

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، مصطفی عباسی مقدم، مشاور پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به این موضوع که دنیای حقیقی و مجازی انسان ها از ابعاد مختلف قابل بررسی است، اظهار کرد: بعد رفتاری انسان ها در این دو دنیا بسیار مهم و حائز اهمیت است. همه انسان ها در رفتارهای زندگی شان حریم های مختلفی دارند که می توان به حریم خصوصی، خانوادگی و حتی حریم اجتماعی اشاره کرد. این حریم ها حد و حدودی دارد که تنها مطلق به کشورمان نیست بلکه همه جوامع غربی و شرقی در حریم های شان حد و حدودهایی دارند.

وی ادامه داد: برخی از رفتارهایی که در حریم شخصی قابل قبول است، در حریم های خانوادگی برنمی تابد و یا برخی از رفتارهایی که در حریم های خانوادگی مورد قبول است با حریم های اجتماعی همچون کلاس درس و محل کار، یکسان نیست.

مرز حریم های زندگی دارای نظامات جمعی حاکم است

مشاور پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه حریم های زندگی، مرزهایی دارند که این مرزها دارای نظامات جمعی حاکم است. برخی از حد و حدودهای حریم ها را دین و بخشی دیگر را عرف برای مان تعیین می کند.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم در بحث ارتباطات مجازی از طریق اینترنت و شبکه های اجتماعی، همه این حدود را به نام آزادی تعریف کنیم، طبعا نه تنها دیانت انسان ها لکه دار می شود، بلکه انسانیت انسان ها، لطافت روحی انسانی، حرمت نفس انسان و حریم خصوصی انسانی زیرسؤال گذاشته خواهد شد و لگد مال می شود.

عباسی مقدم اظهار کرد: انسان سالم زمانی که به خانواده می رسد، کشتی متلاطمی است که به ساحل می رسد، اما انسانی که در فضای مجازی قرار دارد هیچ گاه به آرامش نمی رسد، زیرا لحظاتی را تجربه می کنند که این لحظات شادی پایدار نیست و در نهایت حسرت و ناکامی در انسان ایجاد می شود.

وی بیان کرد: بسیاری از رفتارهای اشتباه در فضای مجازی را حرام مجازی نمی دانم چراکه گاهی اوقات حس کنجکاوی افراد است که از روی بیکاری، سرگرمی و هیجان به لذت های ناپایدار در فضای مجازی روی می آورند. ابتدا باید رفتارهای نادرست کاربران را در فضای مجازی ریشه یابی و شناسایی کنیم و در نهایت آن را درمان کنیم.

ضرورت ایجاد بسترهای رفتارهای درست برای کاربران مجازی

مشاور پژوهش و برنامه ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: فردی که به دلیل لذت حرام به سراغ فضای مجازی می رود باید لذت حلال را برایش فراهم کنیم و یا فردی که برای کنجکاوی برخی از مسائل به این فضا وارد می شود باید بسترهای لازم را برای کنجکاوی اش فراهم کنیم.

وی بیان کرد: به نظر می رسد گرایش دفع معلول های رفتاری انسان، نمی تواند کاری کند بلکه باید به فکر دفع علت ها باشیم. داشتن انگیزه مطالعه جایگزین خوبی برای رفتارهای نادرست انسان ها در فضای مجازی است، زیرا کسی که اهل مطالعه باشد از فضای مجازی برای ارتقای دانش خود بهره مند می شود و سعی می کند استفاده مناسبی را از این فضا داشته باشد.

عباسی مقدم اظهار کرد: سواد رسانه ای افراد باید آنقدر ارتقا داشته باشد که بتوانند تحلیل مسائل موجود را انجام دهند. اگر این سواد باشد قطعا کاربران در فضای مجازی توان تحلیل مطالب را خواهند داشت و در نهایت به تفکیک مطالب درست از نادرست موفق خواهند شد.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط کنونی، لازم است مرکزی به لحاظ فنی و حرفه ای، کارشناسی و فناوری پاسخگوی نیازهای افراد باشد. البته وظیفه نهادهایی همچون وزارت ارشاد و صداوسیماست تا آثار مربوط به سیستم های شبکه های مجازی همچون وایبر و لاین را بررسی کنند اما در نهایت ایجاد شورای سیاست گذاری و مرکز عملیات میدانی به لحاظ فنی و تخصصی در این زمینه امری ضروری است و می توان این پیشنهاد را محقق کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول