مخالفت با شبکه ملی اطلاعات، مخالفت با اصل حاکمیت

[گزارش تصویری]

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» سومین هم اندیشی پیشرفت با موضوع فرصت ها و چالش های پیش روی شبکه ملی اطلاعات با حضور دکتر رسول جلیلی عضو شورایعالی فضای مجازی و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر ولوی عضو شورای معین شورایعالی فضای مجازی و معاون وزیر دفاع، حجت الاسلام پژمانفر عضو شورای معین شورای عالی فضای مجازی و نماینده مردم مشهد در مجلس و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، دکتر شاه میرزایی عضو شورای عالی فضای مجازی، دکتر فقیهی رئیس دفتر فناوری های نوین مرکز پژوهش های مجلس و مهندس کشوری رئیس گروه علمی تحلیلی طیف(کانون تفکر مخابرات کشور) برگزار شد.

جنبه‌های مختلف مشکلات راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی

مهندس کشوری، رئیس گروه علمی-تحلیلی طیف (کانون تفکرات مخابرات کشور) آغازگر این هم اندیشی مشکلات فعلی راه اندازی شبکه اینترنت ملی را در سه جنبه تقسیم بندی کرده و گفت: جنبه چرایی(ضرورت بحث) از نظر امنیتی، اقتصادی و فرهنگی است، دوم چیستی بحث(تعریف مفاهیم) که در این چندسال درگیر چیستی بودند و هنوز در این تعاریف بحث داریم، بعد فیزیکی قضیه یا جنبه های غیرفیزیکی و محتوایی آن و بعد جنبه جگونگی تحقق: سیاست های اجرایی اهمیت می یابد (آیا مشکلات ما در راستای تحقق شبکه ناشی از فنی است یا مشکل از تعریف و درک نکردن چرایی و یچستی هستیم که نمی‌توانیم محقق کنیم؟

وی در خصوص مشکلات ناشی از بعد تعریف مفاهیم گفت: گاهی فرد مشکل را فهمیده اما از نظر فنی نمی‌تواند یا نه نمی‌فهمد و مدام اینترنت ملی را افتتاح می کند و کاری از پیش نمی برد، همانند همان داستان مشهور فیل در مثنوی مولاناست که هر کس به تناسب فهم خود آن را تعریف می کند و ما هنوز از چاله تعریف خارج نشدیم و این قابل بحث است.

کشوری در ادامه گفت: در بحث تولید محتوا گفت: درحال حاضر بحث قضایی مانع است و کوچکترین تخلف بخش خصوصی موجب از دست دادن امتیازات زیادی می‌شود.

اگر کسی با شبکه ملی اطلاعات مشکل داشته باشد با اصل حاکمیت مشکل دارد

حجت الاسلام پژمان‌فر شبکه ملی اطلاعات را یک موضوع فرهنگی دانسته و گفت: در اینجا یک ابهام تعمدی است و خیلی‌ها دوست ندارند وارد این فضا بشوند، ما بر روی چرایی وجود این شبکه مشکلی نداریم، و اگر کسی با این قضیه مشکل داشته باشد با اصل حاکمیت مشکل دارد.

وی در ادامه افزود: مشکل اصلی ما بر سر چیستی شبکه ملی اطلاعات است، در حال حاضر ما در دیگران بازی می‌کنیم و این از دست دادن فرصت‌هاست، ما در بازی شطرنج خود را واگذار کردیم به مهره‌چینی رقیب، آثار آن را هم مشاهده می‌کنیم.

این عضوی شورای فضای مجازی با اشاره به عدم مدیریت صحیح این قضیه گفت: من به این موضوع خوشبین نیستم و جریان مدیریت شده‌ای را می‌بینم و راه حل برون رفت از آن را این می‌دانم که مجموعه‌هایی ورود پیدا کنند و کار را مدیریت کنند، مجلس وارد شده و در حال برنامه ریزی است تا در مقابل این نگرانی‌ها کاری انجام بدهد.

پژمانفر در نقد دست اندرکاران ایجاد فضای مجازی اطلاعات گفت: این موضوع غیرقابل حل نیست که بعد از گذشت اینهمه زمان خام باشد، اینها واضح است و قابل به توافق رسیدن و اگر بگوییم عرضه و تقاضاست، بخشی از آن بعد از گذشت 2 سال و 4 ماه اختیاراتی است که بر اساس تاسیس شورا به این مجلس واگذار شده است. نباید دوستان فرافکنی کنند، از اختیارات خودشان استفاده کردند، از فضا استفاده نکردند و در یک مباحثی کار را متوقف کردند که اگر فضای پاسخگویی باشد باید وارد شوده و پاسخ بدهند، در این موضوع هیچ کس درست عمل نکرده است.

مدیران هنوز توجیه نیستند

دکتر شاه میرزایی، عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی سخنران دیگر این هم‌اندیشی در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: این مساله ابهام دارد، هنوز تعریف شبکه ملی اطلاعات توسط مدیران فهم نشده و دلیل آن را می‌توان سن مدیران این عرصه دانست، در همه جای دنیا مدیران این حوزه بین سن 30 تا 40سال انتخاب می‌شوند در حالیکه در ایران این سن 60 ساله است و کسی با اختلاف 3 نسل نمی‌تواند این مفاهیم را بفهمد و این باعث می‌شود تلقی غلطی از شبکه ملی اطلاعات صورت گیرد.

شاه میرزایی ادامه داد: در این فضا تا زمانی که طراحی معلوم نیست هر کاری وزارت ارتباطات بکند نمره کامل می‌گیرد، در دولت قبل هم همین بوده و ساختار عوض نشده و فقط 3 معاون وزارت خانه جا به جا شده اند. اگر می‌گویند ثبت نام یارانه در شبکه ملی اطلاعات انجام شد، پیش از این نیز در بحث خوشه بندی این اتفاق افتاد، بعضی می‌گویند مسیریابی اطلاعات در داخل کشور به خارج نرود، که این هم قبلا انجام شده است، این مفهوم در همه کشورها وجود دارد، پس اینترنت ملی چیست؟

این عضو شورای عالی فضای مجازی در خصوص مشکلات پهنای باند نیز گفت: اینترنت یک موجودی شبیه ماهواره نیست که از آسمان بیاید، حتما باید از شبکه‌های داخلی بیاید، اگر می‌گوییم کره جنوبی از نظر پهنای باند رتبه اول را دارد اما در همین کشور 70درصد ترافیک داخل کشور تولید می شود در حالیکه در ایران برعکس است و بیش از 80درصد ترافیک را از کشورهای دیگر وارد می کنیم و به این خاطر است که برخی مدیران فکر می کنند که اینترنت باید از خارج خریداری شود.

شاه میرزایی با بیان این سوال که ما پهنای باند را تولید نمی کنیم، چطور توقع اینترنت ملی را داریم؟ گفت: مشکل ما در زیر ساخت زیر 5درصد است، ما هنوز از ظرفیت فیبر نوری، سیم مسی و باند فرکانس بسیار کم استفاده کرده ایم.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پهنای باند مساله ای کاملا منطقی و اساسا فیزیکی است و شرکت های ما 4 برابر قیمت خریداری می‌کنند، و در این صورت ما نمی‌توانیم بومی‌سازی انجام بدهیم چون حجم بسیار بالایی از پهنای باند را از خارج تهیه می‌کنیم و در این صورت است که ایجاد مرکز داده و هاستینگ در داخل کشور غیراقتصادی است، سرویس داخلی اساسا صرف نمی‌کند، در این زمینه ما تفکیکی عمل نمی‌کنیم، ما تفکیکی نداریم، حتی داخلی قیمتی بیش از خارج می پردازد، میزبانی هاست در خارج ارزان تر است و این نشان می‌دهد که ما هنوز مفاهیم را متوجه نشدیم.

شاه میرزایی در خصوص بودجه این وزارت نیز گفت: نیازی به بودجه 30هزار میلیاردی برای این وزارت نیست و با 10 درصد قضیه حل می‌شود، گذشت آن زمانی که برای توسعه مخابرات از جیب مردم هزینه یم شد، بعضی خصوصی اینقدر انگیزه دارد که خودش این هزینه‌ها را قبول می کند.

همچنین در خصوص وظایف وزارت ارتباطات نیز گفت: شبکه ملی اطلاعات با 10درصد بودجه تنظیم مقررات صحیح، تکلیف را مشخص می‌کرد، اینکه چطور با مراکز داده اینترنت ارتباط برقرار شود، چگونه از پول مجازی استفاده شود، متخلف به چه کسی باید پاسخگو باشد، اینها وظایف دولت است و نیازی به زیرساخت فیزیکی نیست.

شاه‌میرزایی راه‌کارهای ایجاد شبکه ملی اطلاعات را شامل ایجاد مراکز IXP، ایجاد مراکز CDN (توزیع محتوا)،احراز هویت به صورت ملی، رفع کمبود IP از طریق استفاده مجدد از IP ‌ها، ارائه پهنای باند رایگان به دیتاسنترها یا خرید ترافیک از آنها، ‌حمایت منطقی از اپراتورهای داخلی و تولیدکنندگان دانش‌بنیان، تسهیل ریال الکترونیکی به عنوان پول مجازی در فضای مجازی، شفاف‌سازی مقررات حقوقی شرکت‌ها که فعالان حوزه تنها به یک مرجع قضایی پاسخ‌گو باشند و ارائه خدمات اینترنت نوجوان، عنوان کرد.

لایه‌های لاجیکی و اجتماعی شبکه ملی اطلاعات متولی ندارند

دکترولوی، مشاور وزیر دفاع در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: بحث اینجا بنیادی است نه تکنولوژیکی، وقتی تکنولوزی وارد می‌شود مباحث دیگر را زیاد نمیبینیم، بنابراین شاید ICT کار خود را خوب انجام می‌دهد بقیه خوب کار نمی‌کنند، از طرف دیگر با توجه به صحبت های مقام معظم رهبری، این فضا مثل انقلاب اسلامی است، دغدغه های انقلاب در شبکه ملی نیز وجود دارد، مباحث فرهنگی، اجتماعی، قوانین و سیاست‌ها بخش های مختلف این فضاست.

این عضو شورای معین شورایعالی فضای مجازی در ادامه افزود: 70-80 درصد مردم نیازی به ارتباط با کل جهان ندارند، زندگی مردم با خود مردم است، تنها در حدود 20درصد احتیاج به کسب اطلاعات از خارج را دارند و در این فضاست که باید افزایش اعتماد ملی صورت گیرد، اعتماد سازی در شبکه ملی بسیار مهم است، ما باید حس اعتماد را شکل بدهیم و بفهمانیم که نیازها در داخل رقم می‌خورد و بگوییم تهدیدات از چیست، همه از جنس فرهنگی است.

ولوی در خصوص لایه های این موضوع گفت: سه لایه فیزیکی، لاجیکی و اجتماعی وجود دارد که باید مدیریت شود، البته لایه فیزیکی متولی دارد اما دولایه بعدی متولی ندارند و رها شده‌اند و سوال ما این است که چه کسی مسئول تولید محتواست؟

وی همچنین در راستای جذب اعتماد ملی گفت: تمام کسب و کار مردم در این شبکه رقم می‌خورد، مردم باید شیرینی استفاده از این شبکه را حس کنند در حالیکه فضای ما برعکس است.

چرا فکر می‌کنیم در سطح بین الملل اینقدر پهنا لازم داریم؟

رسول جلیلی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: بحث فضای مجازی دو بخش دارد، فیزیکی و محتوایی، ما در بخش محتوایی سرمایه گذاری نکرده ایم، درحالیکه الان سرمایه گذاری در این بخش صرفه اقتصادی دارد، در حال حاضر زیر ساخت زمان آقای تقی پور، برای شبکه ملی اطلاعات ما کفایت می کند، امروز خیلی ظرفیت داریم، دولت سرمایه گذاری کرده و می‌شود انجام داد و بقیه اش می‌شود تحول و تحقق، باید در این فضا قانون گذاری و انگیزه ایجاد شود.

جلیلی در خصوص ایجاد نیاز کاذب به کاربران نیز گفت: ایجاد حرص و ولع آفت است و چرا فکر می‌کنیم در سطح بین الملل اینقدر پهنا لازم داریم؟ در سطح دانشگاه لازم است درست است این افراد را پشت همان پهنای باند میگذارند که یک کاسب یا دانش آموز را در حالیکه احتیاج این‌ها از فضای مجازی متفاوت است.

این استاد دانشگاه در خصوص تفکیک کاربران نیز گفت: بهتر بود که ما برای 5 رده پهنای باند مختلف می گذاشتیم، اینترنت بی فیلتر با پهنای باند زیاد، برای بعضی هم شبکه ملی اطلاعات می‌دادیم و این مشکل را حل می‌کردیم، اما وقتی موضوع سیاسی می‌شود برخی به بهانه انتخابات بعدی این حرص و ولع را ایجاد می‌کنند و بعضا شعارهایی می‌دهند که خود قائل به آن نیستند.

گفتنی است این هم اندیشی روز دوشنبه ۱۹ خرداد ماه ساعت ۱۸ الی ۲۰ در سالن شهید احمدی روشن شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) برگزار شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول