تبیین مخاطرات فضای مجازی خودکنترلی کاربران را به همراه خواهد داشت

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، محمدحسین رجبی دوانی، پژوهشگر حوزه تاریخ و تمدن اسلامی، با اشاره به تضاد رفتاری کاربران در دو دنیای حقیقی و مجازی، اظهار کرد: برخی از افرادی که مقید به رعایت برخی از مسائل همچون محافظت از آلبوم عکس شان و نگه داشتن آن دور از دسترس دیگران در دنیای حقیقی هستند، نشان می دهد که نسبت به این رفتارها باور دارند؛ بنابراین دیگر این فرد مقید و باور به رعایت برخی از ارزش ها، هیچ گاه در دنیای مجازی کاری خلاف شرع را نخواهد کرد.

وی افزود: بسیاری از کسانی که در دنیای حقیقی هم قید و بندی ندارند، قطعا در دنیای مجازی هم مقید به رعایت بسیاری از موارد نخواهند داشت و مورد سوء استفاده قرار خواهند گرفت.

این کارشناس تصریح کرد: برخی از افراد بر این تصورند که در فضای مجازی به دلیل آنکه دیده نمی شوند، همه اسرار خود را که مربوط به فضای مجازی است، در آن قرار می دهند. در حالی که هر آنچه را که منتشر می کنند، مورد دیدگان بسیاری از مخاطبان حتی بیش از مخاطبان دنیای حقیقی قرار می گیرد.

انتشار حریم خصوصی در فضای مجازی، به نوعی بی قیدی است
وی بیان کرد: هر آن کسی که عکس های خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر می کنند قطعا نسبت به کاری که می کنند هیچ قید و بندی ندارند، مگر آنکه کاملا نسبت به این فضا بیگانه باشند.

رجبی دوانی اظهار کرد: انسانی که نسبت به رعایت برخی از ارزش ها قید و بندی ندارد، در هر دو فضا دچار بی قیدی هستند. همچنین کسی که عکس بدون حجاب و حریم خصوصی اش را در فضای مجازی منتشر می کند در حالی که در فضای حقیقی مقید به برخی از رفتارهاست، این فرد به منظور خودنمایی چنین کاری را می کند.

وی بیان کرد: بسیاری از افراد که برای عقده های درونی و خودنمایی، حریم خصوصی خود را در فضای مجازی منتشر می کنند، از این موضوع مطلع نیستند که این امر می تواند بسیاری از مفاسد و دردسرهایی را در پی داشته باشد.

رجبی دوانی اظهار کرد: مباحث فضای مجازی باید برای کاربران به صورت دقیق و نهادینه از سوی نهادهای ذیربط تبیین شود. یکی از ابعاد رفتارهای نادرست افراد در فضای مجازی، حرام های مجازی است و دیگر بعدش می توان برای جاسوسی و تخریب باورها و اعتقادات افراد باشد.

وی بیان کرد: متأسفانه برخی از رفتارهای نادرست افراد به قیمت خیانت به کشور، دین و ناموس انسان ها تمام می شود. اما به هرحال فضای مجازی در عین آنکه می تواند بار مثبت در عرصه های علمی، آموزشی و نشر اطلاعات لازم برای انسان داشته باشد، از آن طرف هم می تواند مخاطرات وسیعی به لحاظ اخلاقی برای کاربران ایجاد کند.

این کارشناس تصریح کرد: باید از همان مراحل ابتدایی مدارس، آموزش های لازم فضای مجازی را به کاربران ارائه کنیم. فضای مجازی همچون پشت بامی است که هم می توان در فصل گرما از بام آن برای لطافت هوا استفاده کرد و از آن سو هم ممکن است با کمی عقب تر از فراز بام سقوط کرد.

وی ادامه داد: باید مخاطرات فضای مجازی را در کنار مزایایش برای کاربران تبیین کرد تا به نوعی خودکنترلی از سوی کاربران صورت بگیرد و در نهایت دیگر لازم نیست حتما فیلترهای فراوانی صورت بگیرد یا والدین بخواهند که مرتبا فرزندان را کنترل کنند. همه این آموزش ها کاری اساسی و درازمدت است که باید محقق شود.

اختصاص درسی به نام آموزش فضای مجازی در آموزش و پرورش
رجبی دوانی اظهار کرد: آموزش و پرورش باید به عنوان واحد درسی این آموزش را لحاظ کند. همچنین معلمان وظیفه اصلی آموزش دانش آموزان را در مدارس برعهده دارند. همچنین مساجد هم می توانند در کنار دیگر نهادها به آموزش استفاده درست از فضای مجازی بپردازند.

وی افزود: رسانه ملی می تواند با بهره گیری از تجربیات حوزه های علمیه، دانشگاه ها و دیگر نهادها همچون سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می تواند سلسله آموزش هایی را از ابعاد شهری، اجتماعی و فرهنگی در قبال مخاطراتی که فضای مجازی دارد را به کاربران ارائه کند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در کنار کار مقطعی برای فضای مجازی باید کار اساسی و ریشه ای انجام شود یعنی آموزش را از دوره های پایین تر مدارس آغاز کرد چرا که وقتی مطالب درست از دوران کودکی انتقال داده می شود، قطعا این مطالب تا پایان عمر در ذهن افراد ماندگار می شود.

وی بیان کرد: اگر به این نتیجه می رسیم  که عدم آموزش ها و کنترل ها گستره وسیعی از جامعه مان را تهدید و تخریب می کند، قطعا لازم است تا نهادی به منظور آموزش درست از فضای مجازی برای کاربران تأسیس شود که البته این آموزش ها باید پیوسته باشد. این نهاد به صورت تخصصی و دائمی می تواند چنین خدماتی را به کاربران ارائه کند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول