به جای درخواست فیلتر، حضور فعالی در شبکه‌های اجتماعی داشته‌باشیم

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایلنا، یک عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، با انتقاد از مخالفان فیس بوک و دیگر شبکه های مجازی، گفت: برخی چون می خواهند با تنبلی کارشان را پیش ببرند و می خواهند زحمت پیدا کردن جواب برای بسیاری از سؤالات و شبهات مطرح شده را به خودشان ندهند، این مسائل را مطرح می کنند؛ به نظرم این افراد، بیش از این که دغدغه اسلام و انقلاب را داشته باشند، بی حوصلگی خودشان را اعلام می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود ادیب از اساتید حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سؤال که نظر شما راجع به مخالفت های برخی افراد با شبکه های اجتماعی و درخواست برای فیلترینگ آن ها چیست؟ اظهار داشت: برخی افراد، چون می خواهند با سهولت و سادگی و تنبلی کارها را پیش ببرند، سعی می کنند به جای این که زحمتی به خودشان بدهند و در عرصه های جدید، به کارهای مثبت دست بزنند، به دنبال بستن درب آن عرصه ها هستند تا به خیال خودشان، خود را راحت کنند.

وی افزود: از یاد نمی بریم که وقتی ویدئو وارد کشور شد، به بهانه این که از ویدئو استفاده غلط می شود، از آن ممانعت به عمل آوردند؛ بعد از مدتی هم، همین برخورد با ماهواره شد؛ پیش تر از آن با رادیو و تلویزیون صورت چنین برخوردهایی گرفت؛ و حتی با بلندگو در یک مرحله ای.

ادیب در ادامه سخنان خود با بیان این که همه علمای امروزی می گویند که آن چه هم منفعت حلال و هم منفعت حرام دارد و به اصطلاح آلت مشترک حساب می شود، منفعت حلال این ابزار را به خاطر منفعت حرام آن، نمی شود نادیده گرفت، گفت: ما نمی توانیم در دنیا را به روی خودمان ببندیم؛ شبکه های اجتماعی، چه فیس بوک چه توییتر و چه دیگر شبکه های اجتماعی، این ها بالاخره، در دنیای امروز یک واقعیت تأثیرگذار است.

وی افزود: از یاد نبریم که در مصر، همین شبکه های اجتماعی بود که اتفاقاتی را رقم زد و عملا براندازی مبارک و بسیاری حوادث بعدی آن از حرکتی در شبکه های اجتماعی فیس بوک شروع شد.

این عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: بنابراین واقعیت این است که نمی توانیم در شبکه های اجتماعی را ببنیدیم؛ و نه فقط این کار بایسته نیست بلکه امکان پذیر هم نیست.

وی افزود: امروز انواع راه ها برای دور زدن فیلترها وجود دارد؛ به نظرم می رسد به جای این که انرژی خود را روی بستن و فیلتر کردن بگذاریم، باید سعی کنیم حضور مثبت و مؤثری در همین عرصه ها داشته، برای دفاع از اسلام و عقاید اسلامی جمهوری اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی داشته باشیم و به اندازه خود فعالیت و تلاش کنیم.

ادیب اضافه کرد: گمان می کنم به لطف خدا، آن قدر حرف حسابی برای گفتن داریم که اگر در این عرصه ها بیاییم بتوانیم حرف بزنیم.

وی با اشاره به اظهار نظر برخی مخالفان شبکه های اجتماعی، اظهار داشت: اگر آقایان این تعبیرها را می کنند، چون می خواهند خودشان را از شر پاسخ گویی ها خلاص کنند؛ می خواهند زحمت پیدا کردن جواب برای بسیاری از سؤالات و شبهات مطرح شده را به خودشان ندهند؛ به نظرم این افراد، بیش از این که دغدغه اسلام و انقلاب را داشته باشند، بی حوصلگی خودشان را اعلام می کنند.

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با بیان این که تجربه نشان داده که نه می شود در شبکه های اجتماعی را بست و نه شرع چنین چیزی را از ما خواسته است، گفت: به نظرم می آید راه منطقی برخورد با شبکه های اجتماعی این است که این شبکه ها را به عنوان واقعیت بپذیریم و سعی کنیم تمام توان خودمان را برای رشد دینی و اخلاقی مردم به کار بگیریم.

وی افزود: اگر در این شبکه های اجتماعی، از سوی برخی افراد، حتی استفاده ای به جهت تضعیف اعتقادات و ایمان مردم صورت گیرد، یا مسائلی را برای تضعیف انقلاب و نظام جمهوری اسلامی مطرح کنند، ما باید با حضور فعال خود در این فضاها، آن مسئله را جبران کنیم و بتوانیم از فکر و عقیده خودمان و آرمان های انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول