لزوم تحول جدی در تولید اطلاعات علمی داخلی در فضای مجازی

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، محمد حسن انتظاری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، در دومین همایش ملی مدیران فناوری اطلاعات مراکز علمی کشور با اشاره به نیاز محیط های علمی داخلی به تحول جدی در حوزه فضای مجازی گفت: محیط های علمی داخل کشور باید برای تحول در برقراری ارتباط بین اندیشمندان و پژوهشگران، گردش اطلاعات به صورت روشمند و کارآمد و نبود شبکه های اجتماعی تخصصی داخلی اقدامات اساسی انجام دهند.

وی افزود: در غیاب شبکه علمی کشور و عدم دسترسی به اطلاعات علمی داخل کشور در فضای مجازی، جامعه علمی داخلی از پیوستگی خوبی برخوردار نیست.

انتظاری با تاکید بر این نکته که با چالش توسعه‏ علمی برون‏زا و بی‏ ارتباط با نیازهای واقعی کشور روبرو هستیم، تصریح کرد: باید سیاست‏گذاری لازم برای توسعه‏ علمی کشور مبتنی بر فناوری اطلاعات و رفع موانع انجام دهیم که این مهم با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان پذیر خواهد بود.

وی با اشاره به مصوبات آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی درخصوص چارچوب و فرآیند کلی مدیریت راهبردی فضای مجازی کشور و تعیین مجموعه اقدامات اساسی دارای فوریت این حوزه گفت: براساس این مصوبه 27 طرح کلان از جمله آموزش مجازی، آموزش عمومی، کتابخانه‏ ی الکترونیکی و بانک‏های اطلاعاتی به تصویب رسید که شورای عالی فضای مجازی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای پیاده سازی آن نظارت خواهد کرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص شبکه ملی اطلاعات بعنوان زیرساخت فضای مجازی کشور اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه‏های حائز اولویت در شورای عالی فضای مجازی است که الزاماتی برای تحقق آن وجود دارد.

انتظاری تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات شبکه ای متشکل از زیرساخت های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی و شبکه ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه ها (از جمله اینترنت) با امکان تعامل مدیریت شده با آنها خواهد بود که بر اساس این الزام در صورتی که شبکه های دیگر دچار مشکل شدند این شبکه باید پایدار بوده و در عین حال با تمام شبکه های دنیا به خصوص اینترنت امکان تعامل داشته باشد.

وی با اشاره به این نکته که براساس این الزامات، شبکه ملی اطلاعات باید خصوصیات اصلی یک شبکه پایدار، امن، مطمئن و باکیفیت را داشته باشد، افزود: شبکه ملی اطلاعات باید شبکه ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک بوده و عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران و برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه ها و مراکز حیاتی کشور در آن امکانپذیر باشد. این در حالی است که شبکه ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی نیز خواهد بود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: با توجه به آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم برنامه ریزی و هماهنگی توسط نهادی قانونگذار در فضای مجازی، شورای عالی فضای مجازی کشور 17 اسفند 1390 به دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تاسیس شد که در میان تمامی دستگاه های کشور بالاترین سطح حاکمیتی را در حوزه فضای مجازی دارد.

وی افزود: شورای عالی فضای مجازی بعد از شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فرهنگی سومین شورای عالی حاکمیتی کشور برای مدیریت تحولاتی است که جامعه را به سمت جامعه جدید رهنمون کند. در واقع بهره‏ گیری حداکثری از فرصت‏های ناشی از فضای مجازی در جهت پیشرفت همه جانبه کشور، ارائه خدمات گسترده و مفید فضای مجازی به اقشار گوناگون مردم، برنامه‏ ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‏های ناشی از فضای مجازی و سرمایه‏ گذاری وسیع و هدفمند در زمینه فضای مجازی از اهداف این شوراست تا نقطه کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور بوجود آید.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص نقش مرکز ملی فضای مجازی در تحقق اهداف شورا گفت: از نظر سخت‏ افزاری نرم‏ افزاری و محتوایی مرکز ملی فضای مجازی باید اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی داشته و تصمیم‏ گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع و در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح داشته باشد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول