رفتارهای غلط افراد در فضای مجازی به درستی تبیین نمی شود

به گزارش‌ «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، حجت الاسلام مرتضی اصغری، کارشناس فضای مجازی، با اشاره به تضاد رفتاری افراد در دو فضای حقیقی و مجازی اظهار کرد: یکی از دلایلی که افراد در این دو دنیا دچار تضاد رفتاری می شوند، به دلیل اعتماد خاصی است که با استفاده مداوم در وجودشان نسبت به فضای مجازی ایجاد می شود.

وی افزود: البته مسئله دیگر آن است، افرادی که در فضای مجازی نسبت به رعایت برخی از ارزش ها پایبند نیستند، قطعا در فضای حقیقی هم رعایت این موارد برایشان سخت و غیرممکن است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: ورود مبلغان به فضای مجازی و برنامه ریزی مناسب از سوی نهادهای فرهنگی به ویژه آموزش و پرورش از جمله مواردی است که می تواند فضای مجازی را رو به بهبود سوق دهد، اما مسئله مهم در تضاد رفتاری افراد این است که باید ریشه ای به این موضوع بیندیشیم به این معنی که بدانیم چه اتفاقی برای فرد در طول زندگی اش رخ داده است که دچار تضاد رفتاری در دو دنیای حقیقی و مجازی شده است.

وی بیان کرد: امروزه شاهد پیشرفت و تکنولوژی در دنیای علم و فناوری هستیم تا جایی که برنامه هایی همچون لاین و وایبر در میان کاربران از ارزش بسیاری برخوردار شده است و حتی این برنامه ها را در موبایل طلبه ها هم شاهد هستیم که از این طریق با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

حجت الاسلام اصغری اظهار کرد: زمانی که انسان وارد فضایی به نام فضای مجازی می شود به مرور زمان با آن فضا مأنوس می شود و در نهایت آنقدر به این فضا اعتماد می کند که حتی مسائل خصوصی خانواده اش را در آنجا مطرح می شود و به نظرخواهی از سوی دوستانش می پردازد.

وی بیان کرد: در این اعتماد کاذبی که برای فرد ایجاد شده است، تنها یک شخص مقصر نیست بلکه ایراداتی به بسیاری از نهادها در این راستا وارد است.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: گاهی این تصور در میان افراد وجود دارد که وقتی عکس های مان را در فضای مجازی قرار می دهیم اگر روزی این عکس ها منتشر شود، جای نگرانی نیست چرا که کسی ما را نمی شناسد و هیچ گناهی برای مان ندارد. این نگاه غلطی است که از سوی برخی افراد جامعه رایج است.

رفتارهای غلط افراد در فضای مجازی به درستی تبیین نمی شود

وی افزود: متأسفانه مسائل مربوط به فضای مجازی و رفتارهای نادرست و باورهای غلط در رادیو و تلویزیون به درستی مطرح نمی شود و این نگفتن ها و مصلحت اندیشی ها کار را به جایی رسانده است که مردم جامعه چندان اطلاع دقیقی نداشته باشند.

این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: اعتمادی که از سوی افراد جامعه نسبت به فضای مجازی ایجاد شده است اعتماد کاذبی بوده که روز به روز خطرات آن را برای فرد بیشتر می شود. دوره ای است که فرزندان، مسائل خصوصی شان را به جای آنکه با والدین مطرح کنند، با دوستان شان و در فضای مجازی به اشتراک می گذارند!

وی ادامه داد: پیشرفت در جامعه اسلامی خوب است اما متأسفانه ابزارهای پیشرفت و تکنولوژی در جامعه تخریب می شود. برای مثال چند شب پیش که نگاهی به آمار دانلودها داشتم متوجه شدم که بیشترین دانلود ایرانی ها، فیلم های مستهجن بوده است. این ابزارها به جای آنکه چارچوبی داشته باشد افراد در جهت منفی از آن بهره مند می شود.

حجت الاسلام اصغری اظهار کرد: هر ابزاری که وارد جامعه می شود باید از قبل واکسینه شود نه آنکه پس از استفاده ابزار تازه به این فکر بیفتیم که باید کاری انجام دهیم. امروز که همه مردم به نوعی درگیر فضای مجازی شده اند و با آن مأنوس هستند نمی توان راه و چاه کار را به آنها یاد دارد بنابراین تشکیل بنیادی به منظور آگاهی کاربران نسبت به فضای مجازی کمی دیر است اما به هرحال می توان این بنیاد را برای آیندگان تشکیل داد تا حداقل آنها چنین اشتباهاتی را مرتکب نشوند.

پلیس فتا تنها مسائل سیاسی را در فضای مجازی دنبال می کند
وی یادآور شد: البته پلیس فتا بیشتر مسائل سیاسی را دنبال می کند و اگر هم کسی شکایت کند در نهایت این نهاد وارد موضوع می شود. متأسفانه پلیس به خوبی وارد بحث اینترنت نشده است و بیشتر بحث های سیاسی را در فضای مجازی دنبال می کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول