انتقادهای انتظاری و پاسخ وزیر ارتباطات

به گزارش «وبلاگ نیوز»، محمد حسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، به تشریح آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت فضای مجازی کشور پرداخت و دلیل عملیاتی نشدن این پروژه را بعد از 9 سال در کشور، کم کاری مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای این طرح ملی عنوان کرد.

وزارت ارتباطات باید برنامه زمان بندی را یک ماهه ارائه می داد

دبیر شورایعالی فضای مجازی با بیان اینکه الزامات شبکه ملی اطلاعات در 15 بهمن ماه سال 92 پس از دو سال بحث و بررسی به تصویب شورایعالی فضای مجازی رسید و دو هفته بعد از آن به وزارت ارتباطات ابلاغ شد گفت: شورایعالی فضای مجازی به عنوان تصمیم گیر کلان و سیاستگذار در این حوزه، نقش هماهنگ کننده برای اجرای طرح را نیز برعهده دارد و براین اساس این پروژه را برای اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ کرده است؛ پس از آن نیز برای اجرایی شدن پروژه، بحث نظارت در دستور کار قرار می گیرد که در زمینه شبکه ملی اطلاعات نیز این شرایط اعمال شد.

وی با بیان اینکه براساس ماموریتی که برای این شبکه تعریف شده، وزارت ارتباطات موظف شد برنامه زمان بندی و فاز بندی را یک ماه پس از ابلاغ این مصوبه به مرکز ملی فضای مجازی ارائه دهد، افزود: تا به امروز هنوز ما این برنامه را دریافت نکرده ایم. این خبر خوبی نیست؛ واقعیت این است که برای یک وزارتخانه ای که شاکله فنی دارد و پروژه های فنی اجرا می کند و باید ساختارش طوری باشد که ارائه زمان بندی یک کار روتین مهندسی باشد، عدم ارائه برنامه زمان بندی بعد از 4 ماه، نگران کننده است.

انتظاری ادامه داد: در این زمینه با توجه به نظارت صورت گرفته در زمینه این پروژه ملی، جلسه ای هم حدود یک ماه پیش با مجریان این طرح داشتیم و در آن جلسه نیز مسئولان وزارت ارتباطات، برنامه ای ارائه ندادند.

وزارت ارتباطات جدی تر به مسائل نگاه کند

دبیر شورایعالی فضای مجازی به مهر گفت: با توجه به تاکید بسیار زیادی که شورایعالی فضای مجازی و اعضای آن بر اجرای شبکه ملی اطلاعات به عنوان برنامه اصلی توسعه فضای مجازی کشور دارند حساسیت ما اخیرا در مورد این پروژه زیاد شده است و براین اساس نگرانی خود را به وزارت ارتباطات نیز منعکس کرده ایم و امیدواریم جدی تر نسبت به قبل، به این پروژه ملی نگاه کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از شاخص های بین المللی مانند پهنای باند، تعداد مشترکان و سرعت دسترسی اینترنت که باعث رشد ایران در رتبه بندی های جهانی می شود متاثر از اجرای شبکه ملی اطلاعات است خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات تحت عناوین مختلف وارد نهمین سال تعریف خود شده است و امیدواریم که کل مجموعه وزارت ارتباطات متوجه این نکته شوند و زودتر به این مساله بپردازند.

گزارش نظارتی خود در مورد عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را به شورا می دهیم

انتظاری با تاکید براینکه در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجاری بسیاری از اعضا در این زمینه اظهار نگرانی کرده اند افزود: ما در جلسه بعدی شورایعالی فضای مجازی، یک گزارش نظارتی مبنی بر عدم اجرای شبکه و کم کاریهای صورت گرفته در این زمینه به اعضای شورا ارائه خواهیم کرد و پیشنهاداتی را برای طی شدن این فرآیند ارائه می دهیم.

وی با بیان اینکه بودجه های زیادی در این زمینه مصرف شده و دیگر باید وزارتخانه فکری کند گفت: قطعا شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم قطعی خواهد گرفت.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: در اینکه باید شبکه ملی در کشور راه اندازی شود شکی نیست و نیز در اینکه اجرای این پروژه تا الان با تاخیر همراه بوده نیز شکی نیست؛ از این رو باید در این زمینه زودتر تصمیم گیری صورت گیرد.

جلسات در سطح وزیر، فقط برای کسب اطلاع است

وی با بیان اینکه مرکز ملی فضای مجازی ناظر بر پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات است در مورد چرایی اجرا نشدن پروژه شبکه ملی اطلاعات گفت: انسجامی که برای اجرای یک طرح ملی وجود داشته باشد در وزارت ارتباطات دیده نمی شود؛ این پروژه در این وزارتخانه سازمان دهی نشده است؛ البته شخص وزیر ارتباطات مصر به اجرای پروژه است و جلساتی را نیز شخصا برگزار می کند اما اجرای این شبکه، توسط مجموعه های وزارت ارتباطات باید انجام شود و جلسات در سطح وزیر، فقط برای کسب اطلاع است.

انتظاری موضوع توان فنی را نیز از دیگر دلایل عدم اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: نحوه اجرای پروژه شبکه ملی باید با یک کار جدی، حرفه ای و مهندسی صورت گیرد و گرنه این کار ناقص خواهد بود. البته اگر بخواهیم بگوییم پیمانکار اصلی طرح، مشخصات لازم از نظر فنی را دارد یا خیر، باید در این زمینه بررسی بیشتری صورت گیرد.

راه حل های دیگری را برای اجرای شبکه ملی اطلاعات به کار می گیریم

دبیر شورایعالی فضای مجازی عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات را گلوگاهی برای ارائه خدمات در فضای مجازی عنوان کرد و با اظهار نگرانی از عملیاتی نشدن این پروژه گفت: ما در یک لحظه حساس هستیم؛ براین اساس راه حل های دیگری که بتواند زیرساخت این شبکه را در کشور فعال کند در نظر می گیریم که اگر احتمالا مشاهده شد که وزارت ارتباطات در این زمینه دارای مشکلاتی است راه حل های دیگر را به کار خواهیم گرفت تا کشور معطل این پروژه نماند؛ به طور قطع اگر این شبکه راه بیافتد بحث دسترسی و سرویس های اینترنتی حل می شود و شاهد تحولات در عرصه فضای مجازی خواهیم شد.

پاسخ‌های وزیر ارتباطات

محمود واعظی در حاشیه مراسم افتتاح رومینگ ملی گفت: مدل مفهومی شبکه ملی اطلاعات آماده است و هر زمان که در اولویت شورای عالی فضای مجازی قرار گیرد این برنامه ارائه خواهد شد. اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر کم کاری وزارت ارتباطات در پروژه شبکه ملی نشان دهنده بی اطلاعی ایشان است.

واعظی با تاکید بر اینکه ایشان آشنایی در این زمینه ندارند، خاطرنشان کرد: شورای عالی فضای مجازی در زمینه شبکه ملی اطلاعات سیاستگذاری انجام داده و بر اساس آن وزارت ارتباطات برنامه ریزی گسترده ای برای اجرای این پروژه انجام داده و کارمان در حال انجام است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه این وزارتخانه برای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال 94 برنامه دارد، تصریح کرد: گزارش فعالیتمان را به شورای عالی فضای مجازی ارائه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر تاخیر چهارماهه وزارت ارتباطات در ارائه برنامه زمانبندی به مرکز ملی فضای مجازی گفت: برنامه زمانبندی و مدل مفهومی آماده است اما این موضوع تاکنون در اولویت برنامه های شورای عالی فضای مجازی برای ارائه از سوی وزارت ارتباطات نبوده است.

واعظی با اشاره به اظهارات دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر تعلل این وزارتخانه برای اجرای پروژه شبکه ملی گفت: این اظهارات زیبنده ایشان نیست و باید این مباحث را با همکاران من پیگیری کنند.

وی در پاسخ به نگرانی اعضای شورای عالی فضای مجازی در خصوص عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات گفت: انتقادی به وزارت ارتباطات در شورا مطرح نشده و تنها یکی از اعضا در این باره سئوالی داشتند که به آن پاسخ داده شد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول