دریافت لایک، طبع آدمی برای خودنمایی است

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایکنا، جت الاسلام و المسلمین محمد شریفی صادقی، پژوهشگر مسائل خانواده و استاد حوزه، با اشاره به حضور افراد در شبکه های اجتماعی گفت: این ابزار ، برنامه ها و اپلیکیشن ها به گونه ای هستند که به هیچ وجه نمی توان جلوی فعالیت آنها را گرفت.

وی افزود: دسته ای از دانشمندان در بعضی از کشورهای اسلامی هستند که قصد جلوگیری از این برنامه ها را دارند و طبیعتا دسته دیگری از کارشناسان و دانشمندان حوزه آی تی هستند که قصد انتشار این برنامه ها را دارند. مانند هکر ها و افرادی که نرم افزارهایی را در این زمینه ایجاد می کنند و فیلترشکن در اختیار افراد قرار می دهند و هر فعالیتی که در این زمینه شود قطعا یک نفر روی دست ما خواهد آمد و ابزار جدیدی را به علت تقاضای بالا ایجاد و عرضه می کند.

اگر بخواهیم پیشگیری کنیم باید کارها از پایه اصلاح شود
این استاد حوزه با ارائه مثالی ادامه داد : ما نمی توانیم جلوی آنفولانزا و یا درد یک نقطه از بدن را بگیریم، اما احتمال اینکه توانایی پیشگیری را داشته باشیم همیشه وجود دارد پس اگر بخواهیم پیشگیری کنیم باید کارها از پایه باشد.

شریفی صادقی با اشاره به حدیثی  از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) در رابطه با پایه ای بودن کارها، گفت: در روایت عظیمی از پیغمبر خدا(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع)، نقل شده است که می ‏فرمایند: «المؤمن کالجبل الراسخ لاتحرّکه العواصف» کسی مومن است که ایمان به خدا دارد و یک پیوند ناگسستنی با پروردگار ایجاد کرده است، این شخص مثل کوه محکم و استوار است و هرچقدر هم باد تند بوزد این کوه را تکان نمی دهد. ممکن است خاکی از روی کوه بلند شود اما خود کوه را به هیچ وجه نمی تواند تکان دهد و بلرزاند.

وی ادامه داد: تعبیر پیغمبر خدا از این حدیث این است که مؤمن وقتی پایه های ایمانش قوی شد هرقدر که باد، کجی، بدی، ناراستی و انحرافات داشته باشد، از مسیر خارج نمی شود، تکان نمی خورد و به راه خودش ادامه می دهد و نمونه آن را هم زیاد دیده ایم.

این پژوهشگر مسائل خانواده در پاسخ به این سؤال که آموزش استفاده و مواجه با شبکه ها و ابزارهای ارتباطی از کجا باید شروع شود؟ گفت: طبیعتا از خانواده. نباید اینگونه فکر کرد که جوانی که وارد این شبکه ها شده است و حتی آلوده به آن شده دیگر نمی توان برای او کاری انجام داد، بلکه می توان روی این جوانان هم تأثیرگذاشت و حتی افرادی هم که در سن بالاتر هستند می توان روی آنها هم تأثیر گذاشت.

شریفی صادقی خاطرنشان کرد: برای ما مهم این است که این اثر گذاری از ریشه اتفاق افتد، یعنی درست از زمان کودکی پایه های ایمان فرزندان را تقویت کنند؛ زمانی که این پایه های ایمان تقویت شد یک شکل واکسینه برای فرد ایجاد می کند و دقیقا مانند این است که فرد برای جلوگیری از ابتلای به انفولانزا اقدام می کند و تا پایان زمستان و بهار هم دیگر دچار این بیماری نمی شود.

وی افزود: اگر اثرگذاری از کودکی و ریشه ای باشد، زمانی که با ویچت، واتس اپ، ماهواره و اینترنت و ابزاری که به هیچ وجه نمی توان با آنها مقابله و یا حذف کرد مواجه شد، خود را گم نخواهد کرد و مراقب است چگونه و از کدام نوع این ابزار استفاده کند.

این پژوهشگر مسائل خانواده با ارائه پیشنهادی برای افرادی که با این شبکه ها مواجه شده اند گفت: پیغمبر خدا فرمودند که به کودکان خود سه چیز تعیلم دهید: خواندن نماز، خواندن قرآن و در آخر عشق و محبت من و فرزندانم را به کودکانتان آموزش دهید که اگر این کار ها را تعلیم دهید من ضمانت می کنم که بچه های شما واکسینه شوند.
وی ادامه داد: کسی که نماز می خواند و دو مورد دیگر را هم رعایت می کند قطعا در این موارد مراقب خود خواهد بود. مشاهده شده است که خیلی از جوانان متدین، بخش عاطفی و لذت بخش نماز و آرامشی که پدر و مادر در حال خواندن نماز دارند را می آموزند و خانواده با بیان نرم و لطیف خود، آنها را به سمت خوبی ها و نماز خواندن هدایت می کند پس در مواجهه با این موارد هم هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد.

شریفی صادقی با اشاره به نقش فراگیری قرآن در کودکی و تأثیر آن در بزرگسالی برای مواجهه با شبکه های اجتماعی گفت: افراد اگر در کودکی، قرآن بخوانند، قرآن با پوست و خون آنها آمیخته می شود. این مسئله به حدی واقعیت دارد که خود بنده نیز به دلیل اینکه از کودکی قاری قرآن بوده ام کاملا فرمایش پیغمبر خدا را درک و احساس می کنم. به گونه ای که اگر قرآن نخوانم و حتی با صوت آن را تلاوت نکنم مریض خواهم شد. اگر چنین اتفاقاتی در زندگی افراد افتاد آنها با محبت اهل بیبت(ع) بار امده و این یک واکسینه خوب برای افرادی از جامعه خواهد بود که معارف اسلامی را می پذیرند.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر مشاهده می شود که فردی به هیچ عنوان مسائل اخلاقی را در شبکه های اجتماعی فعلی رعایت نمی کند و تصایر و یا فیلم های کاملا خصوصی خود را به نمایش عموم می گذارد، وظیفه مؤمنین چیست؟ آنهایی که توانایی دارند باید بتوانند یک سری از این افراد را به سمت خودشان حرکت دهند. با حرف، با زبان خوش، نصحیت و با زبان خود آنها با آنها صحبت کردن؛ همانگونه که یاران امام حسین(ع) و شخص ابی عبدالله این کار را برای جمع کردن یاران خود انجام دادند، قطعا بی تأثیر نخواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چرا بعضی از افراد در شبکه های اجتماعی تصاویر خود را به نمایش می گذارند، گفت: خیلی از این افراد راه خود را گم کرده اند و در اصل گمراه شده اند. بخشی از این افراد با برنامه های خوب آموزشی و تدوین شده توسط مسئولین فرهنگی و هرکسی در جایگاه خود و به نوبه خودش می تواند تأثیرگذار باشد. این افراد به کمک مومنین به سمت صحیح هدایت می شوند و مشاهده شده که این اتفاق افتاده است.

تا زمانی که علیه دین شمشیر نکشید ه اند، مدارا کنید
این پژوهشگر مسائل خانواده تاکید کرد: اهل ایمان در شبکه های اجتماعی حتی اگر با یک سری از افراد بی ایمان هم مواجه شده اند نباید نسبت به آنها بی ادبی کنند. باید تا زمانی که علیه دین شمشیر نکشید ه اند با آنها مدارا کرد. اگر هم قرار به نصیحتی است باید در نهایت آرامش و رحمت با موازین در دستور کار اسلام است، برخورد شود تا این افراد هم وجهه ای زیبا را از دین مشاهده کنند.

دریافت لایک، طبع آدمی برای خودنمایی است
شریفی صادقی با اشاره به اینکه قرار دادن عکس های خانوادگی و شخصی و نمایش عموم برای دریافت لایک طبع آدمی برای خودنمایی است، افزود: خداوند برای امتحان انسان چیزی را قرار داده که به آن تبرج و خودنمایی می گویند. خودنمایی چیزی است که همه بشر دارند ولی شدت و ضعف آن متفاوت است و هرکسی به فراخور حال خودش آن را نشان می دهد.

وی تصریح کرد: نباید به خودنمایی زیاد ایراد گرفت تا زمانی که از قواعدش خارج نشده است. اگراسلام هم در این رابطه به زنان می گوید که خودنمایی نکنید به این علت است که از آفات دور باشند. اینکه چرا فرد در این شبکه ها خودنمایی می کند هم به چند دلیل است: اول اینکه نسل بشر خودنمایی را دوست دارد اما فرد از آفاتی که در این خودنمایی با آن مواجه خواهد شد اطلاعی ندارد.

این استاد حوزه در رابطه با راهکار هدایت افرادی که به درج تصاویر و مطالب خصوصی در شبکه های اجتماعی تمایل دارند، گفت: باید نصیحت ها در مورد این افراد از قالب قدیمی خارج شود و این افراد را به گونه ای به فکر وادار کرد تا نسبت به کارهای خود تفکر کنند. البته باز هم متوقع نباید بود که همه آنها مومن و اهل ایمان شوند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول