«کسی فیس‌بوک داورو نداره؟»

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» همزمان با برگزاری مسابقه ایران و آرژانتین از سری مسابقات گروهی جام‌جهانی ۲۰۱۴، بسیاری از کاربران ایرانی سراسر دنیا در شبکه‌های اجتماعی مختلف درحال بحث و تبادل نظر درباره این بازی بودند.

هرچند پیش از شروع بازی، هیچ‌کس به برد و یا نتیجه مساوی ایران امیدوار نبود و شبکه‌های اجتماعی سرشار از ابراز امیدواری کاربران برای کمتر گل خوردن بود، اما کل‌کل ایرانیان با مسی همچنان ادامه داشت، کاربران فارسی زبان تا لحظه قبل از شروع بازی با گذاشتن نظر در زیر پست‌های صفحه مسی، روز سختی را برای وی آرزو می‌کردند.

با آغاز بازی و دفاع تیم ایران، واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز رنگ و بوی دیگری گرفت، کاربران شبکه‌های اجتماعی بعد از پایان نیمه اول با ابراز خوشحالی از گل نخوردن ایران مقابل آرژانتین، از هیجان خود در تماشای این بازی نوشتند:

– از استرس خفه شدم….این نیمه که به خیر گذشت…

– هنوز ضربان قلبم به حالت عادی بر نگشته!!!

– ایول گل نخوردیم، به نظر من حتی ممکنه ببریم

– طبل شادانه هاتون امادس؟

در خلال بازی نیز واکنش‌ها به عبارات و جملات بکار برده شده توسط گزارشگران بازی از جمله «چقدر خوبیم ما»ی عادل فردوسی‌پور دستمایه طنز کاربران بود.

اما آنچه، مخصوصا در نیمه دوم بازی توجه کاربران را جلب کرد، اشتباهات میلوارد مازیچ صربستانی، داور این بازی بود؛ یکی از کاربران گوگل‌پلاس نوشت:

اون روزی که پپه رو بی دلیل اخراج کرد… کاش از داوری مسابقات حذفش میکردن. کسی که داوری بلد نیست و به گفته خودش فقط عشق به فوتبال داره طبعن تو قضاوتش نمیتونه تصمیم درست بگیره.

اما اعتراضات به داوری بازی همچنان ادامه داشت، عباراتی نظیر «بهترین بازیکن مسابقه فوتبال ایران و آرژانتین داور صرب شناخته شد»، «ایران ۰ ~ آرژانتین + داور بازی ۱» و «کسی آدرس فیس‌بوک داورو نداره؟» از دیگر واکنش‌های کاربران ایرانی به ناداواری این بازی بود.

پس از پایان بازی نیز، واکنش‌های تحسین برانگیز کاربران نسبت به تیم ملی ادامه داشت، یکی از عکس‌هایی که پس از بازی منتشر و چندین بار به اشتراک گذاشته شده بود، عکسی بود از تاسف خوردن دروازه بان تیم ملی که در کنار آن نوشته شده بود، «سرت رو بالا بگیر قهرمان، تو برای ما بهترین بازی رو انجام دادی، ما به تو افتخار می‌کنیم.»

علیرضا حقیقی

«مسی بگو فیسبوکتو دی اکتیو کنن. »، «خدا کنه هیشکی پیرهن ِ مسیو نگیره…ضایع شه»، «مرد که سرشو پایین نمیندازه! سرتو بالا بگیر!»، «تو فینال جبران میکنیم!!!»، «تیم ملی ما در بازی با آرژانتین شکست خورد ولی زانو نزد.» و …. نیز از سایر واکنش‌ها نسبت به این بازی بود.

برخی کاربران نیز با اشاره به صحبت‌های اخیر کی‌روش در خصوص ترک تیم‌ملی پس از جام جهانی، خواستار تقدیر از بازیکنان و سرمربی تیم‌ملی شدند:

– رواست مسوولین محترم پیام تقدیر و تشکر صادر کنند

– ‏فدراسیون فوتبال یه حساب معرفی کنه مردم پول قرارداد کی‌روشو بدن

کاربران فارسی‌زبان، همچنین با باز کردن یک صفحه فیس‌بوکی خواستار ماندگاری کی‌روش در تیم ملی ایران شدند.

عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه تلویزیونی ۲۰۱۴ و گزارشگر نیمه دوم بازی هم، پس از خواندن پیام رییس جمهور به خاطر نمایش تحسین برانگیز برابر آرژانتین، از کاربران ایرانی فیس بوک و توییتر درخواست کرد به صفحات اجتماعی داور مسابقه و لئو مسی حمله نکنند، زیرا ما ملت با فرهنگی هستیم.

علیرضا حقیقی، دروازه‌بان تیم ملی ایران، نیز در صفحه توییتر خود از کاربران خواست به بازیکنان و داور توهین نکنند:

Twitter - _Haghighi

صفحه توییتر رییس جمهور نیز خطاب به بازیکنان تیم ملی نوشت: یوزپلنگان ما خیلی خوب بازی کردند، ممکن است این نتیجه‌ای نباشد که لیاقتش را داشتید اما تلاشتان را کردید و سرتان را بالا گرفتید.

وزیر امور خارجه نیز در صفحه توییتر خود نسبت به این بازی واکنش نشان داد و نوشت: بی‌نهایت به تیممان افتخار می‌کنم؛ وی همچنین در فیس‌بوک خود چنین نوشت:

امشب بچه ها در برزیل غوغا کردند. دمشون گرم که همه ما را سربلند کردند.

هرچند توصیه‌های علیرضا حقیقی، عادل فردوسی‌پور و سایر ورزشکاران و هنرمندان برای رعایت ادب در صفحات مسی و … در شبکه‌های اجتماعی در برخی موارد رعایت نشد و عبارات، توهین‌ها و کلمات زننده‌ای توسط برخی کاربران در ذیل عکس‌ها و پست‌های لیونل مسی درج شد، اما برخی کامنت‌ها در صفحات فیس‌بوکی قابل توجه بود.

یکی از کاربران در صفحه فیس‌بوک مسی نوشت:

اینهایی که بهت توهین می‌کنند ایرانی نیستند، اونهایی که ۹۰دقیقه جلوت وایستادن ایرانی‌اند

صفحه ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز از این کامنت‌ها بی‌نصیب نماند؛ اکثر کاربران ایرانی در صفحه فیس‌بوکی ظریف خواستار ادامه همکاری کی‌روش با تیم ملی شدند، برخی کاربران نیز مطالبی را به طنز درخصوص داوری بازی نوشتند:

– تو مذاکرات یه ۱۰ تا سانتریفیوژ بده، داور رو بگیر بیار ایران

– دکتر سفیر صربستان رو فردا اول صبح احضار کن حالشو بگیر.

به گزارش خبرنگار «وبلاگ‌نیوز»، مازیچ، داور صربستانی بازی ایران و آرژانتین، در شبکه‌های اجتماعی صفحه‌ای ندارد اما برخی کاربران با ساختن صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی اقدام به توهین به وی کردند.

انتهای پیام/.

One comment

  • ایران ، پر قدرت در مقابل آرژانتین ایستاد.همه ، قلب هایمان به شدت می تپید. ارزویمان پیروزی ایران بودو بس. نود دقیقه جوانان شجاع ایرانی در برابر هجوم ارژانتین ایستادگی کردند و بیشتر آنکه با حملاتشان ارژانتین را به زانو دراورند. و درست در اخرین لحظات دروازه ایران باز شد. اما ما در این نبرد سنگین شکست نخوردیم. ایرانی در این مسابقه برنده بود و بس. اگر انسانیت حرف اول را میزد ، اگر داوری ها بر اساس عدالت بود به یقین نتیجه ، چیز دیگری بود.
    اقای مسی ما ایرانی هستیم. باید به یاد داشته باشی که ایرانی با غیرت است. ایرانی مهربان است. ایرانی شرف دارد. ایرانی آبرو دارد. ایرانی قلبش پاک است. ایرانی زبانش نرم است . ایرانی فکرش زیباست. ایرانی زاده کوروش کبیر و آرش کمانگیر است. ایرانی اصل و ریشه دارد. ایران و ایرانی دارای فرهنگی غنی است. گذشته ای با اسرار و رمزهای فراوان که جای بسی تامل دارد.
    اگر امروز هم مانند گذشته در صفحه فیس بوکت از فارسی زبانان کلماتی را شنیدی که در باورت نمی گنجید بدان که آنها جزیی از این اصل نیستند. بدان که آنها ریشه ای ندارند و همچون برگی جدا از درخت ، بر روی زمین افتاده و در زیر پاها لگدمال خواهند شد.
    اقای مسی ، من به عنوان یک دختر ایرانی میخواهم که بدانی ، نود درصد ادمهایی که در ایران زندگی میکنند و در این هوا نفس میکشند و بر روی خاک پاک ایران راه می روند جزء آنهایی که از اخر مسابقه تا به امروز پیغام های بی شرمانه برایت گذاشته اند نیستند. از تو خواهشمندم هر پیغام بی ادبانه ای را که خواندی به حساب همان ده درصد بگذار و بدان که اقلیت هرگز نمی تواند جایگزین اکثریت باشد.
    عذرخواهی تک تک ما ایرانیان را از این حرف هایی که شنیدی بپذیر و به دل نگیر . ایرانی واقعی همانی بود که در زمین ، نود دقیقه تو را به زانو دراورد و غرورش را به همه جهانیان نشان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول