«یکی از نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی موبایلی، اعتیاد به آنهاست»

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از تسنیم علیرضا دباغ در خصوص فرصت‌ها و تهدیدهای شبکه‌های اجتماعی موبایلی (وایبر، لاین، وی‌چت‌ و…) اظهار داشت: اقدام خوبی که از سوی مخابرات و شورای عالی فضای مجازی انجام شده، این است مانند برخورد سلبی که با شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت با شبکه‌های اجتماعی موبایلی برخورد نشد، چرا که تجربه نشان داد نمی‌توان با فیلترینگ به طور کامل با جریان روز افزون ارتباط در فضای مجازی مقابله کرد.

وی ادامه داد: البته نکته حائز اهمیت این بود که شبکه‌هایی که امکان جاسوسی و ورود به حریم شخصی افراد را داشتند، فیلتر شد و به طور همزمان در خصوص استفاده از این شبکه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی بر سایت‌ها و رسانه‌های نوین صدا‌وسیما همچنین گفت: باید ضمن هوشیار کردن مردم، امکان استفاده مناسب از فناوری‌های جدید را به ویژه برای نسل جوان ایجاد کرد، چرا که آنها نوع دیگری از ارتباطات اجتماعی را انتخاب کرده‌اند که با ارتباطات نسل قبل متفاوت است. باید توجه داشته باشیم جوان‌ها نمی‌توانند از پیشرفت‌های تکنولوژیکی بی‌بهره بمانند، ضمن اینکه دولت باید با هوشیار سازی و حمایت، مسیر استفاده این ابزارها را برای جوان‌ها ایمن کند.

وی بیان کرد: در زمان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) جمله‌ای فرمودند که در مورد رسانه‌های فعلی نیز مصداق دارد، امام فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم». در حال حاضر نیز می‌توان گفت این رفتارهای ناشایست در رسانه‌های نوین است که موج مخالفت با آن را ایجاد می‌کند. خوشبختانه اخیراً صدا و سیما و خبرگزاری‌ها اقدامات خوبی در زمینه آگاه سازی جوان‌ها انجام می‌دهند.

دباغ بیان کرد: یکی از نقاط ضعف شبکه‌های اجتماعی موبایلی اعتیاد به استفاده از آنهاست که البته قابل برنامه‌ریزی‌است تا از جنبه منفی آن کم کنیم.

وی با اشاره به اهداف مختلف استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی، خاطرنشان کرد: بعضی اوقات فرزند خود من در خانه از طریق وایبر به من پیغام می‌فرستد، اینجا فقط جنبه سرگرمی و شروع ورود به فضای دیجیتال است، اما همانطور که علی علیه‌السلام فرمودند فرزندان را برای فردا تربیت کنید، بنابراین نسل فردا نسل دیجیتال است، اما باید از تهدیدهای آن برای نسل جدید فرصت بسازیم. باید بتوانیم به فرزندان خود آگاهی دهیم تا ضمن استفاده مناسب از مزایای فناوری‌ها بی‌بهره نیز نمانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول