مقصر فحاشی فیس‌بوکی‌ها به «مسی» مشخص شد: فیلترینگ

به گزارش«وبلاگ نیوز» تابناک گزارش داد: وقتی صفحه فیسبوک بازیکن فوتبالی چون لیونل مسی به جرم هم گروه شدن تیم ملی کشورش با تیم ملی کشورمان در جام جهانی مورد هجوم قرار می‌گیرد، موقعی که مجری برنامه تلویزیونی قرعه کشی جام جهانی بدترین و رکیک ترین فحش ها را از جانب کاربران ایرانی در فیسبوک خود دریافت می‌کند، هنگامی که صفحه داور یک دیدار ورزشی به دلیل خطایی در عملکرد، با بمباران فحاشی اعضای ایرانی مواجه می‌شود و…، دیگر نه کسی به فیلتر شدن این شبکه در ایران نگاه می‌کند و نه کاری دارد که فلان مسئول ایرانی اندر مذمت امثال این شبکه ها چه گفته، بلکه همه بدی ها را به نام ایران و ایرانیان می‌نویسد!

دکتر محمدمراد بیات، جامعه شناس در این باره می‌گوید: باید در نظر داشته باشیم که فناوری اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی که ایجاد شده، فرصتی برای بشریت به شمار می‌آیند، منتها نحوه استفاده از این فرصت، موضوعی بسیار مهم است که نیازمند اصول و چارچوب هایی است. از بدو تاریخ تا کنون، این گونه بوده که هر ابزار و پدیده‌ای که خلق شده، کارکردهای منفی‌ای هم همراه خود داشته است؛ مثلا اگر روزی چاقو ساخته شده، همانگونه که برخی برای کباب کردن گوشت و سیر کردن شکم از آن بهره برده‌اند، بعضی هم با آن شکم بی گناهی را پاره کرده‌اند. بنابراین نمی‌توان به چاقو نهیب زد که برای کارکردهای منفی از آن استفاده شده است.

وی می‌افزاید: اگر در استفاده از این فرصت، از چارچوب های اخلاقی، اعتقادی و فرهنگی بهره ببریم و احترام به حسن و قبح های مورد توجه همه ادیان، جوامع و آحاد بشر را مورد توجه قرار دهیم، از فرصت بوجود آمده استفاده مناسبی کرده‌ایم اما اگر به سمت بی اخلاقی ها و فحاشی ها حرکت کنیم، این گناه شبکه های اجتماعی نیست، بلکه گناه امثال بنده و ماست که بلد نیستیم از این فرصت استفاده مطلوب را ببریم.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی با تاکید بر این نکته که فیلتر شدن شبکه های اجتماعی ای چون فیسبوک سهم بسیار زیادی در اتفاقاتی نظیر حمله به صفحات شخصی افرادی چون مسی یا داور دیدار اخیر فوتبال کشورمان در جام جهانی دارد، می‌گوید: یکی از عواملی که باعث شده چهره واقعی مردم ما و اخلاق مداری جامعه ما در امثال فیسبوک به نمایش گذاشته نشود، فیلتر کردن این گونه شبکه های اجتماعی است چراکه موجب شده رفتار اقلیت بسیار کمی از جامعه فرصت بروز و ظهور بیابد و اکثریت جامعه که گرایش به خصوصیات اخلاقی و خوبی ها دارند، بروز و ظهور نیابد. فیلتر کردن عملا راه را برای بد جلوه دادن و کریه جلوه دادن چهره جامعه ما باز کرده است. اگر این زمینه وجود داشت که همه حضور داشته باشند، بی تردید کمتر مشکلاتی از این دست می‌داشتیم.

وی با ذکر مثالی می‌افزاید: فرض بفرمایید در سیزده فروردین باشیم. همه مردم با خانواده های خود به دشت و صحرا می‌روند و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و همه در عین شادی، ویژگی های اخلاقی خوبی را به نمایش می‌گذارند. در این فضا اگر جاهایی خاصی وجود داشته باشد که با ترفند بتوان واردش شد، مطمئن باشید که آن محیط، محیط آسیب زایی خواهد شد. حکم ورود با گیر و بست و ترفند به فیسبوک حکم همین مثال است. اگر در دروازه را مثل سیزده فروردین باز کنیم، آن زمان نمایشی تمام عیار از شادی و اخلاق فضای عمومی جامعه را شاهد خواهیم بود و هیچ تعرضی رخ نخواهد داد یا اگر رخ دهد، سایرین آن را در نطفه خفه خواهند کرد.

بیات در ادامه با تاکید بر اینکه بستن راه ورود به فیسبوک حکم بیرون گذاشتن افراد صاحب نظر و کسانی که قابلیت های فکری، علمی و اخلاقی را دارد، می‌گوید: با این شرایط، رخ دادن اتفاقاتی از این دست طبیعی است، لذا به آقایانی که همیشه دنبال داغ، درفش، قفل، بگیر و ببند و فیلتر کردن می‌گردند، پیشنهاد می‌دهم اجازه بدهند که کلید به این درهای بسته انداخته شود و چهره زیباتری از ایرانیان در این شبکه ها، جایگزین این صورت مخدوش فعلی شود.

این جامعه شناس در ادامه، بروز و ظهور صفحاتی پیرامون اتفاقاتی روزمره همچون تصادف کردن دو دختر یا سرگرمی سازی حول محورهایی چون آهنگ های اجرا شده توسط یک دی جی یا گاف های بعضا کلامی مسئولان در شبکه های اجتماعی را از دیگر عارضه های فیلتر کردن شبکه های اجتماعی می‌خواند که زمینه ایجاد خلاقیت های مثبت را گرفته است.

وی در این باره می‌گوید: وقتی زمینه را برای ایجاد خلاقیت ها باز نکرده و حضور را اقلیتی کنیم، درست مثل این است که به بیمارستان رفته و نتیجه بگیریم همه مردم مریض هستند. یا به پارک برویم و همه را شاد توصیف کنیم. این گونه است که وقتی به شبکه های اجتماعی سر بزنیم، با کمال تاسف ممکن است این گونه فرض کنیم که نبض جامعه در این امور زده می‌شود در حالی که بنده معتقدم چنین نیست و در خیلی امرو دیگر هم نبض امور می‌زند اما زمینه بروز و ظهور نمی‌یابد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول