«ش.ن»؛ خواننده‌ای که عریان شدن را دوست دارد!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در سال‌های اخیر موسیقی اعتراضی و انجام رفتارهای خارج از عرف برای بیان اعتراض به رفتار یا حرکتی رواج یافته است و بعضا هر روز شاهد رفتارهای نامتعارف‌تر و ارزش‌شکنانه تر هستیم. بیشتر اعتراض‌های انجام شده که با خروج از مرزهای اخلاقی همراه است، مورد حمایت گروه بسیار اندک و قلیلی است، اما به دلیل گسترش رسانه‌های جمعیِ کاربرمحور بازتاب زیادی دارند.

افراد نابهنجار، مسائل را از کانال خود دیده و دست به اعتراض به شیوه خود می‌زنند و از هیچ رفتار یا حرفی برای نشان دادن اعتراض روی گردان نیستند. بی شک اعتراض این افراد نه تنها مورد تایید آحاد جامعه نیست بلکه در بسیاری موارد در جمع قلیل طرفداران آن فرد یا افراد نیز مقبول نیست و فرد به جای کسب محبوبیت، طرد می‌شود.

نجفی کیست؟

«شاهین نجفی» یکی از خوانندگان ناموفق در داخل ایران برای تمایز خود از دیگر خوانندگان رپ کشور تاکنون تابوشکنی‌های فراوانی کرده که از دیدگاه فرهنگ عمومی جامعه ایران کاملا مردود است. بسیاری از افراد اعتراض خود را از طرق غیرمعقول و نامتعارف فرهنگی بیان می‌کنند که مدتی در فضای رسانه‌ای دیده شوند، اما دیده شدن شاهین نجفی در حرکت اخیرش، نه تنها محبوبیتی برایش به همراه نداشت بلکه برای دومین بار رفتاری کاملا متضاد و نابخشودنی از خود به نمایش گذاشت.

این فرد در سال‌های قبل با توهین به ائمه معصومین و به خصوص امام هادی(ع) موجب برانگیختن خشم مردم ایران شد و این بار نیز در اقدامی ضداخلاقی و در یک کنسرت به بهانه حمایت از گروهی از زندانیان، عریان شد.

سوال اینجاست که چرا باید یک سنت شکن و مطرود جامعه و فرهنگ ایرانی به عنوان نماینده رفع و رجوع مسائل اجتماعی که از سوی دیگرانی ناآشنا با باورهای مردم ایران شناسانده شود؟ قطعا شاهین نجفی نماینده مردم ایران و فرهنگ دیرینه آن نیست و رفتارهای اعتراضی او تنها خوشایند گروهی سنت شکن و ناهنجار است که از بیگانگان داخل و خارج کشور حمایت می‌شود.

نجفی نه تنها با این رفتارها محبوبیتی به دست نیاورد بلکه در اذهان عمومی به عنوان نقطه‌ای سیاه و نماینده‌ گروهی منحرف خود را به یادها گذاشت. متاسفانه در مصاحبه اخیرش با کامبیز حسینی بدون هیچ حس پشیمانی از ترانه‌ای که توهین به مقدسات اسلامی و مردم ایران بود، نداشت و آن را یک اتفاق مهم در کارهایش می‌دانست.

این خواننده برای افتادن بر سر زبان‌ها و قرار گرفتن در کانون رسانه‌ها سنت‌ها و باورهای مذهبی ایرانیان را نادیده گرفته و با ابزارهای نامانوس با فرهنگ ایرانی به زعم خود در جهت اعتراض و بیداری فرهنگ ایرانی قدم نهاد و قاطعانه گفته است: برای گفتن بعضی از چیزهایی که در جامعه ایرانی دارد اتفاق می‌افتد من دیگر اصلا معتقد نیستم که به شجاعتی آنچنانی نیاز است که نیاز به کمی شرافت است که فکر می‌کنم من هنوز ذره‌ای از این شرافت را حفظ کرده‌ام و تلاشم بر این است که همان طور که شروع کردم همان طور ادامه بدهم و یک قدم هم از راه خودم عقب نمی‌نشینم.

بازتاب‌های اقدام یک هنجارشکن در رسانه‌های اجتماعی

او که همواره در تولید آثار تنها به احساس رضایت خود تاکید دارد، نمی‌تواند زبان اعتراض مردم باشد. اعتراضی که او بیان می‌کند، تنها دهن کجی به باورهای مردم و تمسخر بنیان‌های مذهبی و فکری آنان است. مخالفت با رفتارها و ترانه‌های وی در بین طرفدارانش در شبکه‌های اجتماعی نیز دیده می‌شود.

«وبلاگ نیوز» ضمن عذرخواهی از برخی الفاظ به کار رفته شده، علی‌رغم اطمینان به «عمومی» (Public) بودن نوشته‌ها، به منظور حفظ حریم خصوصی و احترام به کاربران، نام کاربری آن‌ها را مخدوش کرده است.

واکنش ها به شاهین نجفی

واکنش ها به شاهین نجفی

هم‌چنین برخوردهایی بین موافقان و مخالفان برهنه شدن نجفی در فیس بوک، توییتر، کلوب و حتی یوتیوب صورت گرفت. برخی نیز رفتار او را تلاشش برای برجسته شدن در فضای مجازی و ایجاد موج خبری در رسانه‌های مختلف بیان کردند.

واکنش ها به شاهین نجفی

اما گروه‌هایی نیز با نشر و تبلیغ آن به انواع مختلف، کانون توجه کاربران فارسی زبان را به کنسرت نجفی جلب کردند. در هر حال باید اشاره کرد اعتراض از دید جامعه تا زمانی پذیرفته است که به اصول و چارچوب‌های ارزشی و مذهبی آنها تعرض نشود در حالی که نجفی خود را یک فرد ضداخلاق می‌داند دیگر اعتراض او نمی‌تواند حمایت از گروهی برای رفع مسائل باشد یا در جهت منافع مردم کشوری که در آن متولد شده است.

واکنش ها به شاهین نجفی

وی به راحتی فرهنگ مردم خود را نادیده گرفته و هر توهین و هتاکی نسبت به آنان را مجاز می‌داند و رفتار خود را حرکت در رفع مشکلات و مسائلی در جامعه می‌داند که تنها از نظر خودش و گروه اندک، مسئله‌ای بزرگ محسوب می‌شود. در آغاز فعالیت وی در موسیقی رپ این ناهنجاری‌ها وجود داشت اما چندان ناله‌های نجفی در بین دیگر خوانندگان شنیده نمی‌شد و او برای شنیده و دیده شدن در فضای موسیقی کشور خود در منجلاب تباهی و طرد عمومی مردم قرار داد.

واکنش ها به شاهین نجفی

وقتی او مقدسات ریشه‌دار اسلامی را که بخش مهمی از اصول زندگی مردم در بافت زندگی آنها است را زیر پا نهاد و با تمسخر و توهین، نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت.

واکنش ها به شاهین نجفی

بعد از انتشار آهنگ موهون نقی، اعتراضات مردمی زیادی در سراسر کشور صورت گرفت و حکم ارتداد وی از سوی مراجع تقلید اعلام شد. با این همه نجفی هم‍چنان به زندگی کولی‌وار و سنت شکنانه خود ادامه داد و با مهاجرت دائمی و پیوستن به گروه‌های غیرایرانی و کوچک، خود را ناجی مردم اسیر و دربند ایران می‌داند.

موج این رفتار و بازتاب آن سایت‌ها و شبکه های داخلی و خارجی نیز دیده می‌شود. سایت تابناک درباره برهنه شدن این خواننده هتاک گفته است:

دفاع از برهنه شدن شاهین نجفی از سوی هواداران این خواننده نامتعادل که تلاش کرده تاکنون رفتارهای غیرعقلایی‌اش را با وام گرفتن از رخدادهای‌ سیاسی در خارج از ایران مشروعیت‌سازی کند، به همین جا پایان نیافت و گروهی حتی با برهنه شدن و راه‌اندازی کمپین اینچنینی، اقدام به حمایت از این رفتار غیرمنطقی کردند؛ این اتفاقی در نوع خود کم‌‌سابقه و البته از خواننده‌ای که «شر بودن» را نمادش قرار داده، عجیب نیست و به هر حال نمی‌توان بیش از این انتظار داشت.

شبکه خبر سیما نیز با پخش یک آیتم نسبت به این رفتار واکنش نشان داد و «کامبیز حسینی» نیز در برنامه پولتیک شبکه رادیو فردا که یک شبکه وابسته و استعماری است، از شاهین نجفی و رفتارش به عنوان یک رفتار سیاسی یاد کرده و از او در برنامه‌اش دعوت کرد.

واکنش ها به شاهین نجفی

نجفی تصور می‌کند دانای کل عرصه هنر ایران است و رسالت آگاهی بخشی ملت ایران را بر دوش دارد و به همین دلیل در یک پادکس به جامعه هنرمندان قدیمی و استدان بزرگ این عرصه ناسزا گفت و بی شرمانه به پیشینه تاریخی هنر ایران توهین کرد. متاسفانه این تکرار و هجوم به شاهین نجفی در کنار اینکه رفتار او را محکوم وچهره واقعی اش را برای مردم نمایان ساخت، باعث گسترش و جلب توجه اذهان عمومی شد.

در مقابل مردم با رفتارهای نجفی در بخش کوچکی از دهکده جهانی ارتباطات، از اینکه فردی ایرانی بعد از خروج از کشور به تمام باورها، ارزش‌ها، مذهب، فرهنگ و اصول مورد احترام مردمش نه تنها پشت کرده بلکه از هر فرصتی برای تخریب و صدمه زدن به فرهنگ ایرانی- اسلامی روی گردان نیست.

برهنه شدن در فرهنگ دیرینه ایران پذیرفته نیست و هنگامی که او در صحنه، برهنه شد، تعداد معدود طرفدارانش را نیز از دست داد. نجفی حتی در بیان اعتراض خود نیز مستقل عمل نمی‌کند و پیرو گروه‌های و افرادی است که نه بستر فرهنگی ایران را می‌شناسند و نه مقدسات و خط مرزهای آنان برایشان اهمیت دارد.  البته در بین مخالفان و تحلیل‌های صورت گرفته در فضای مجازی، برخی نیز واکنش سیاستمداران داخلی را نسبت به رفتار وی گوشزد کردند.

واکنش ها به شاهین نجفی

شایان ذکر است که بسیاری از کاربران در فضای مجازی که حتی کارهای نجفی را گوش می‌دادند و یا پیش از ترانه نقی مشکلی با وی نداشتند، رفتارهای او در کنسرت تورنتو را جلب توجه و بیماری یک فرد روانی و پوچ گرا می‌دانند و با زبان کنایه درباره او نظراتشان را بیان کرده‌اند.

واکنش ها به شاهین نجفی

این رفتارهای نجفی عقده‌های فروخورده و عدم موفقیت وی در چارچوب اخلاقی جامعه ایران است. هنگامی که او راهی برای ورود به عرصه هنر مردمی پیدا نکرد، سعی در تخریب و سیاه‌نمایی آن داشت و نتیجه این رفتارهای متناقض و نا معقول، تباهی خود و تثبیتش به عنوان فردی مخرب، ناهنجار و مطرود در تاریخ هنر مردم ایران گردید. ترانه‌های وی راهی برای اعتراض و حرکت‌های اجتماعی نیست بلکه حرکت با طنابی پوسیده است که در خوشبینانه ترین حالت به قعر تباهی و پوچی خواهد رسید.

در هر حال روند رفتارهای نجفی باعث شد تا طرفداران اندک او نیز او را رها کنند و نجفی را در مسیر تقلید و تباهی تنها رها کنند.

انتهای پیام/.

۳ comments

  • یکی از هزاران طرفدار شاهین

    تا کور شود هر آن که نتواند دید…
    ما طرفدار شاهین عزیز هستیم و طرفدارش باقی می مانیم…
    با این سیاه نمایی ها راه به جایی نمی برید…
    این شما هستید که عقده دارید و از این که شاهین روز به روز محبوب تر می شه ناراحتید…
    شما از این که مردی تبر به دست باور های شما را و عقده های جنسی شما را و رفتار های معاند با انسانیت شما را و تمام بت هایی که طی هزار و چهارصد سال ساختید را می شکند… ناراحت و سوگوارید…
    مفلوک ها…

    ما با افتخار دوستدار شاهین هستیم…

    او منجی ماست…

    • امین

      حالا لخت شدن این مردک هم دیدن داره که تا کور شود هر آن که نتواند دید ؟!

      ما رو باش با کی شدیم 70 میلیون !!!

  • احمد اشرفي نوشنق(اريانا)

    منم از طرف داراشم و بهش تعصب دارم ولي اينكارشو دوست نداشتم دستشو مي بوسم ولي تم و مضمون اهنگاش توهين نباشه بهتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول