مهمان طهران،نمونه‌ای از برخورد ایجابی با شبکه‌های اجتماعی

مراسم اختتامیه مسابقه عکس و فیلم «مهمان طهران» عصر امروز چهارم تیر‌ماه در باغ‌موزه دفاع‌مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از همشهری در اين مراسم از شركت‌كنندگان اين مسابقه كه حائز رتبه‌هاي برتر شده‌اند تقدير خواهد شد. شايان ذكر است كه شهرداري تهران از ۲۷ اسفندماه ۹۲ تا ۲۷ فروردين ‌ماه۹۳ با همكاري شبكه‌هاي اجتماعي ايراني آپارات و لنزور، مسابقه نوروزي عكس و فيلم مهمان طهران را در بستر رسانه‌هاي اجتماعي برگزار كرد. اين مسابقه با هدف ثبت ديدگاه‌ها و ‌نظرات شهروندان و مسافران نوروزي از شهر تهران طراحي شد. در اين مسابقه، شركت‌كنندگان عكس‌ها و ويدئوهاي خود را در قالب موضوع كلي «نوروز تهران» از طريق رسانه‌هاي اجتماعي ازجمله اينستاگرام در اينترنت به اشتراك گذاشتند.

مسابقه مهمان طهران نمونه‌اي برجسته از استراتژي مواجهه ايجابي با شبكه‌هاي اجتماعي مجازي است. شهرداري تهران در سال‌هاي اخير پيشتاز ترويج و فرهنگسازي‌ در زمينه استفاده مثبت از ظرفيت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي مجازي بوده است. راه‌اندازي 7شبكه اجتماعي مجازي زيرمجموعه سايت تهران دات آي ‌آر، حضور در شبكه‌هاي اجتماعي مجازي پربازديدكننده، راه‌اندازي صفحات اينترنتي كه به معرفي توانمندي‌ها و جاذبه‌هاي شهر تهران مي‌پردازد و استفاده كاربردي از شبكه‌هاي اجتماعي موبايلي در بين مديران و سازمان‌ها و معاونت‌هاي شهرداري، نمونه‌هايي از استفاده مثبت از اين فضا هستند.

اين در حالي است كه سياست غالب در فضاي عمومي كشور، محدود‌سازي‌ اين شبكه‌ها و تأكيد بر استراتژي سلبي در اين حوزه بوده است. واقعيت اين است كه با طراحي برنامه‌هايي مانند مهمان طهران، چند اتفاق مهم رخ داده است:

1- با اين مسابقه، عملكرد شهرداري در معرض ديد و نقد عمومي قرار داده شده است. هزاران عكس و فيلمي كه شهروندان و مهمانان نوروزي تهران از نقاط مختلف اين شهر تهيه و در بستر شبكه‌هاي اجتماعي مجازي منتشر كردند، مي‌تواند به منزله نظارت همگاني بر عملكرد اين نهاد تلقي شود.

2- به‌جاي مسابقات مرسوم كه مستندات ارسالي مشاركت‌كنندگان فقط نزد برگزاركنندگان باقي مي‌ماند، مستندات اين جشنواره مستقيما و توسط خود شركت‌كنندگان به‌صورت همزمان و فوري روي صفحات شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شده است. اين يعني شيوه‌اي از مشاركت عمومي كه در آن همه‌‌چيز شفاف است.

3- برنامه‌ريزان شهري تهران با تجزيه و تحليل اين مستندات، اقدام به استخراج راهكارهاي بهبود عملكرد خود مي‌كنند و اين مسابقه بهترين روش افكار سنجي عمومي نيز به‌حساب مي‌آيد.4- فناوري، شكل ماجراست و محتوا، مظروف فناوري. اگر محتواي سالم توليد و بر اين بستر منتشر شود نه‌تنها شبكه‌هاي اجتماعي تهديد نيستند بلكه فرصت و ظرفيت به شمار مي‌روند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول