«توییتر و اینستاگرام» همراستا با اهداف تروریست‌ها

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از روزنامه گاردین، تروریست‌های بعثی تکفیری «داعش» از انواع شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های اینترنتی و همچنین فیلم‌های بسیار خوش‌ساخت برای ایجاد رعب و وحشت و جذب نیروهای جدید استفاده می‌کنند.

یکی از فیلم‌هایی که اخیرا این گروه در اینترنت منتشر کرده است، «صدای شمشیرها» نام دارد که به سبک فیلم‌های هیجانی هالیوود ساخته شده است. در این فیلم صحنه‌های بسیار فجیع و رعب‌انگیزی از مرگ انسان‌ها با انواع سلاح‌ها به تصویر کشیده شده است.
An Isis propaganda photograph.

به گفته برخی تحلیل‌گران، اگرچه جنگ‌ها اغلب به وسیله سلاح‌ و تجهیزات نظامی پیش می‌روند، این گروه تکفیری با استفاده گسترده از رسانه‌های مجازی، سعی در پیشبرد اهداف خود دارد.

به گفته ابوبکر الجنابی، یکی از حامیان این تروریست‌ها در عراق: این فیلم‌ها و تصاویر، پیام‌رسان داعش هستند و به همه می‌گویند که اگر پا از حد خود فراتر نهند، چه بلایی به سرشان خواهد آمد!

«زیاد العلی»، نویسنده کتاب «مبارزه برای آینده عراق» می‌گوید: هنوز کاملا مشخص نیست که دقیقا چند نفر در فیس‌بوک و توییتر حامی این گروه تروریستی هستند، اما واضح است که این گروه قصد دارد از خود چهره‌ای ترسناک و رعب‌انگیز بسازد و پیشرفت‌هایش در عراق و سوریه را با هدف جلب نیروها و حامیان بیشتر، بزرگ‌نمایی کند.

این گروه همچنین با استفاده از انتشار عکس‌هایی از اعضای خود با پیام «بغداد، ما داریم می‌آییم» سعی کرد موجی از وحشت را میان مردم این شهر به راه اندازد. یکی از این تصاویر، گروهی از این تروریست‌ها را در حالی نشان می‌دهد که در خیابان‌های بغداد ایستاده‌اند. به گفته «جیم برگر»، نویسنده کتاب «آتلانتیک»، «گستره این تبلیغ تا حدی بود که تا مدت‌ها اگر کلمه «بغداد» را در اینترنت جستجو میکردیم، نخستین نتیجه‌ای که بدست می‌آمد همین تصویر بود؛ تصویری که با استفاده بسیار ماهرانه از نرم‌افزار فتوشاپ تولید شده بود!»

به نظر می‌رسد تبلیغات این گروه تروریستی در رسانه‌های مجازی کار یک تیم حرفه‌ای و متخصص باشد که به طور مستقل عمل می‌کنند. به گفته برگر، «این افراد در استفاده از نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف کاملا حرفه‌ای و مجرب هستند و همه کارهای خود را با کمترین عیب و نقصی انجام می‌دهند. همانطور که بسیاری از کارشناسان فیلم «صدای شمشیرها» را از نظر کیفیت ساخت، همچون یک فیلم هالیوودی می‌دانند.»

نخستین گروه از اعضای غیر نظامی این تروریست‌ها، طرفداران آنها هستند که در کشورهای مختلف جهان زندگی می‌کنند و فعالیت‌ها و عملیات‌های آنها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مجازی حمایت می‌نمایند. به نظر می‌رسد همین افراد مسئول ترجمه پیام‌های این گروه از زبان عربی به دیگر زبان‌ها همچون انگلیسی هستند. همین افراد هستند که کلیپ‌ها و تصاویر فتوشاپ شده‌ای را برای ترسناک نمودن چهره تروریست‌های داعش تولید می‌کنند.

علاوه بر این، خود تروریست‌های فعال در عراق نیز در این تبلیغات سهم دارند. یکی از این تروریست‌ها که ملیتی انگلیسی دارد، زیر تصویری از دستان خونین خود در صفحه فیس‌بوکش می‌نویسد،‌«این اولین بار بود!». یکی از طرفداران او نیز در ادامه می‌نویسد، «اولین بار از هزاران بار». فرد دیگری نیز در پاسخ می‌نویسد، «مبارک باشد!»

An Isis photograph on Facebook.

برخی دیگر از این تروریست‌ها نیز از طریق اینستاگرام پیام‌هایی را به زبان انگلیسی منتشر می‌کنند.

اگرچه هدف اصلی حساب کاربری توییتر این گروه تروریستی اغلب ایجاد رعب و وحشت میان مردم عراق و سوریه و همچنین اطلاع‌رسانی به اعضا است، یکی دیگر از اهداف آن جلب توجه تروریست‌هایی است که در خارج از این دو کشور خصوصا ورای خاورمیانه فعالیت می‌کنند.

به گفته ایمن التمیمی، یکی از کارشناسان امور خاورمیانه، «نخستین هدف تبلیغات گروه تروریستی داعش به وضوح، ترساندن مردم است. به علاوه، آنها قصد دارند با تبلیغات گسترده اهمیت و تاثیرگذاری ویژه‌ای در منطقه به خود ببخشند. آنها همچنین از این ابزار برای جذب نیروهای جدید و جلب توجه طرفداران خود استفاده می‌کنند.»

داعش تنها گروه تروریستی نیست که از اینترنت برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کند. تروریست‌های گروه موسوم به «جبهه النصره» نیز شروع به جذب طرفداران خود از طریق فضای مجازی کرده‌اند؛ اقدامی که به نظر می‌رسد به تبعیت از داعش صورت گرفته باشد. گروه‌های مختلف منتسب به القاعده نیز اخیرا به تاسی از داعش، تصاویر و فیلم‌های جنایات خونین خود در کشورهای مختلف جهان را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. با این وجود، به نظر کارشناسان، گستره فعالیت هیچ‌یک از این گروه‌ها در فضای مجازی به اندازه داعش نیست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول