جولان «آدم‌خوارها» در فیس‌بوک و توییتر!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در یک سال اخیر گروهک تروریستی داعش در فضای مجازی اقدام به نشر فعالیت‌های خشونت بار خود نموده است و با ایجاد رعب و وحشت در بین منطقه از هر فرصتی برای ایجاد ناامنی عینی و ذهنی استفاده کرد. حلقه‌های سیاسی- اجتماعی به عنوان یک فرم پیچیده از فعالیت سیاسی در فضای مجازی تعریف شده‌اند که با تفسیر فرد از امور سیاسی، لینک شدن و بازخوردهای متعدد از طریق پست‌های مخاطبان، به اقدام سیاسی موسسان ختم می‌شود.

داعش با استفاده از شبکه های مجازی به خصوص توییتر و انتشار وحشی‌گری‌ها و قتل عام مردم بی‌گناه، تخریب شهرها و برهم ریختن نظم عمومی کم کم به جایگاهی مهم در اخبار روزانه خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی دست یافت. بازنشر فعالیت‌های تروریستی این گروه از روش‌های مختلفی صورت گرفت. مهم‌ترین اطلاع رسانی از حملات این گروهک در شبکه اجتماعی توییتر صورت گرفت.

داعش1

هویت‌های سیاسی- مذهبی هم‌چون دیگر هویت‌ها در حیات اجتماعی در فرایند تمایز از «دیگری» معنا می‌یابند. ماهیت متمرکز هویت‌های سیاسی به یک حزب سیاسی مهم یا ایدئولوژی خاص که بدان تعلق دارند، باز می‌گردد و از حساب‌های کاربری متعدد وابسته به خود برای بازنشر و ایجاد رپرتاژ خبری استفاده می‌کنند.

داعش2
در سال‌های اخیر، افراد و گروه‌ها برای خوداظهاری، اغلب از رسانه‌های الکترونیک و فضای مجازی استفاده می‌کنند. جریان دستیابی به اطلاعات از طریق شکل‌های مختلف رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی امکان‌پذیر است که گسترش اینترنت آن را تسهیل کرده است. فناوري‌هاي جديد در ارتباطات جمعي، تغييرات زيادي ايجاد مي‌کنند.

این در حالی است که گروه‌های خبری و افراد حقیقی و حقوقی تعاریف مختلفی از این گروهک در اخبار و گزارش‌های خود عنوان کردند. پیکارجویان، شبه نظامیان، گروه مسلح، اسلام‌گراهای تندرو، افراطیون سنی داعش، گروه‌های وابسته به القاعده، پیکارجوهای اسلام‌گرا، پیکارجویان داعش و…. از اسامی است که در شبکه‌های مجازی برای داعشیان استفاده شده است.

استفاده از اصلاحات شبه نظامی یا پیکارجو به جای تروریست در خبرگزاری‌هایی مانند صدای امریکا، بی بی سی، صدای روسیه به کرات به چشم می‌خورد.

داعش3

داعش5

در حالی که رویه سوگیری رسانه‌های خارجی از سوی خبرگزاری‌های داخل کشور مورد انتقاد قرار گرفته است.

داعش5

در هر حال توییتر به عنوان یک رسانه کاربرمحور، با ایجاد دسترسی آسان برای گروه‌ حاشیه‌ایِ تروریست داعش مجال تولید محتوا و نشر اخبار رعب انگیز خود در فضایی عمومی را برای آنان فراهم کرد. معرفی خود، تعریف دشمنان، نشر کشتارهای جمعی و ایجاد ترس از عمده ترین فعالیت آنها در شبکه اجتماعی محسوب می شود.

داعش6

داعش7

اغلب افراد با فعالیت در فضای سایبر و به خصوص وبلاگ، به عنوان یک سوژه تولید کننده، سعی در بازنمایی عقاید و نگرش‌های خود دارند؛ به بیان دیگر، داعش در این عرصه خود را محور تولید تلقی می‌کند؛ به دلیل نظارت محدود و آزادی بیشتر نسبت به سایر رسانه‌ها، شبکه‌های مجازی به عرصه‌ای آزاد در جریان تولید محتوا برای گروهک تروریستی داعش مبدل شده‌است.

این ‌نوشته‌ها با ایجاد نوعی بمب خبری و جلب توجه عمومی در کنار دیگر فعالیت‌های آنان، نقشی مهم در سوق دهی افکار عمومی در جهت سیاست‌های آنان و دست‌های پشت پرده ایفا می‌کنند. با این همه واکنش کاربران فارسی زبان در تویئتر یا فیس‍بوک به رفتارهای آنان در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرد. برخی واکنش‌هایشان با زبان طنز و تمسخر رفتارهای گروهک تروریستی داعش همراه بود.

داعش8

داعش9

برخی نیز پیگیری اخبار یا براعت خود از فعالیت آنان در شبکه های مجازی دنبال می‌کنند و از آنان با نام ضد مسلمان، گروهک نسل کش و موارد نظیر آن یاد کرده و دیگر داعش را مسئله‌ای مربوط به مرزهای داخلی عراق نمی‌دانند بلکه هر کس به نوبه خود مخالفتش را با رفتارها و بسط سیاست‌های وحشیانه و تکفیری آنان بیان می‌کند.

داعش10

داعش11

داعش12

داعش13

داعش14

داعش15

داعش16

داعش17

اخباری که توسط کاربران نیز بازنشر داده می‌شد اغلب در راستای مقایسه رفتارهای گروهک داعش در سوریه و عراق بود.

داعش18

برخی از کاربران نیز درصدد نشان دادن دست‌های پشت پرده و و ابستگی گروهک تکفیری داعش به قدرت‌های استعماری هستند. نشان دادن حمایت وهابی‌ها از گروهک تکفیری داعش، ارتباط اعضای خانواده اردوغان با رهبران داعش، ارتباط القاعده و خانواده صدام از جمله این موارد است.

داعش19

داعش20

داعش21

البته استفاده از تاصویر و کاریکاتورها نیز در این میان بازخورد خوبی داشته و در صفحات مختلفی بازنشر داده شده است. بسیاری در تلاش بودند که حملات تروریستی داعش را به جنگ بین مسلمانان شیعه و سنی تعبیر کنند. در همین راستا مسلمانان منطقه اعم از ایرانی و غیرایرانی تلاش کردند که سیاست‌های ضدانسانی داعش را از اسلام و اسلام‌گراها جدا کنند.

داعش23

داعش24

داعش25

داعش26

داعش و فعالیت‌های آنان یکی از مهم‌ترین اخبار در گفتگوها و سرویس‌های سیاسی به شمار می‌آید که از سوی تحلیل‌گران بسیاری مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و بازتاب آن توسط کاربران در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر به چشم می‌خورد.

داعش27

البته ایجاد رعب و وحشت در بین مردم تنها مورد بحث‌های کاربران درباره داعش نبود. جام جهانی فوتبال تاثیراتی بر خبرهای گروهک داعش و واکنش‌ها نسبت به آن بود. در اخبار شنیده شد که گروهگ تکفیری داعش برخی از جوانان را به دلیلی تماشای فوتبال شلاق زده است و به این ترتیب نفرت خود را از جام جهانی فوتبال اعلام کردند.

داعش28

با این همه بعد از بازی ایران با آرژانتین و برد تیم فوتبال آرژانتین، آنها به مسی تبریک گفته و وی را امیر امریکای جنوبی اعلام کردند.

داعش29

گرچه بعدتر، صحت و سقم این خبر دچار اشکال شد، اما بسیاری از کاربران به این پیام واکنش نشان دادند. این رفتار متناقض آنان موجب تمسخر و تعجب کاربران را به خصوص در شبکه اجتماعی توییتر در بر داشت.

داعش30

برخی نیز این رفتار را با تمسخر با اعضای شبکه خود مطرح کردند و داعش را شبیه یک شوخی قلمداد کردند.

داعش31

داعش32

گروهک تروریستی و تکفیری داعش علیرغم تصور خود بیش از رعب و وحشت موجب انزجار و واکنش‌های خصمانه در بین کاربران ایرانی گردیده اما دغدغه‌ای ورود آنان به مرزهای ایراندیده نمی‌شود و قدرت نظامی خود را برای مقابله با تروریست‌های داعش کافی دانسته و در عین حال بیان کردند که به جنگ با نیروهای تکفیری داعش خواهند رفت.

داعش33

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول