شبکه هاي اجتماعي؛ جذابيت‌ها و هشدارها

به گزارش «وبلاگ نیوز»، گیلان خبر نوشت: آيا خود شما حاضريد نرم افزاري بسازيد يا سايتي طراحي کنيد و به دنبال امکاناتي براي آن سايت و نرم افزار باشيد و کلي براي ان هزينه انجام دهيد و رايگان در اختيار من قرار دهيد؟

خوب براي پاسخ به اين سوال بايد به سراغ اهداف اين شرکت ها برويم، مثلا فيس بوک؛ تعداد کاربران فيس‌بوک امسال به مرز يک ميليارد نفر رسيد. حتي در بسياري از کشورهاي در حال توسعه، مردم پس از دسترسي به اينترنت در شبکه‌هاي اجتماعي عضو مي‌شوند.

– اهداف تلقيني

پيشتازان اين عرصه، شبکه‌هاي به اصطلاح اجتماعي توييتر و فيس‌بوک هستند که سعي دارند پاي خود را در تمامي عرصه‌هاي زندگي فردي بشر باز کنند. سي‌نت تعبير جالبي در اين‌باره به کار مي‌برد: “شبکه‌هاي اجتماعي سعي دارند نحوه کار کردن انسان‌ها در اجتماع و نقشي که در جامعه بازي مي‌کنند و تعاملي که با ديگران دارند را تغيير شکل دهند.” سي‌نت به عنوان شاهد، به تاثيرات اين شبکه‌ها در انتخابات رياست جمهوري آمريکا و نيز نحوه زندگي مردم و سبک زندگي مردم مي‌پردازد.

– اهداف مالي

با توجه به اينکه در سالهاي آتي بيشتر مبادلات در کشور ها بخصوص مبادلات ارزي از طريق دنياي مجازي صورت ميگريد و فرستادن ايميل هاي تبليغاتي در باب خريد انواع محصولات آرايشي، بهداشتي، انواع سرمايه گذاري در کشور هاي مختلف، انواع اپليکش هاي مختلف و همه وهمه که ارز را به راحتي به کشور هاي مرجع انتقال ميدهد و اسکنت هاي فراواني که سمت اين شبکه هاي اجتماعي سرازير مي شود.

– اهداف جاسوسي

طبق تحقيق از سايت پليس فتا انواع بد افزار ها و تروجان ها براي حمله و دسترسي به اطلاعات شخصي افراد طراحي و به گونه اي که شبکه هاي اجتماعي به محل امني براي اين تروجان ها تبديل شده است و توصيه مي شود که اطلاعات شخصي و کاري و … را که ممکن است روزي براي تان درد ساز شود را در اين شبکه ها به اشتراک نگذاريد مثل آدرس منزل، مثل شماره تلفن و عکس و … کارشناس پليس فتا با بيان اينکه کاربران با دقت بيشتري عضو شبکه هاي اجتماعي شوند افزود: عضويت نا‌آگاهانه در اين شبکه ها مي‌تواند به افراد آسيب هاي جبران ناپذيري وارد نمايد تا حدي که حتي آبروي فرد به خطر بيافتد بنابراين هنگام عضويت در شبکه اجتماعي، از به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصي و خانوادگي به شدت خودداري نماييد.

بهتر است براي روشن شدن مطلب بالا مثالي ساده که يکي از دوستان برايم تعريف نمود را باز گو نمايم و اين بود که خانوم متاهلي بعد از عضويت در يک گروه در فيس بوک از نارضايتي هاي خود از شوهرش براي اعضا مي نوشته و بعد از اينکه يکي از اعضا اعتماد او را جلب و توانسته عکس هاي بسيار شخصي از او را بدست آورد، در نهايت شخص، او را تهديد به لو دادن و يا پخش عکس در سراسر فضاي مجازي نموده و خانم هم در مانده به دنبال راه کاري بود که دوستم پليس فتا را به ايشان معرفي نمود.

– صفحات اجتماعي و دردسرها…

همين طور که اشاره کردم اين شبکه هاي اجتماعي داراي تضمين از بابت اطلاعات صحيح نيست، هر شخص مي تواند با اسم و عکس ديگري اکانت بسازد يا آبروي او را ببرد يا عياشي يا کلاه برداري کند، چه بسيار گزارش هايي را مطالعه کردم که بنيان خانواده را بهم زده و موجب طلاق شده، يا فردي با فرد ديگري مشکل دارد چون در جواب خواستگاري اش نـــه شنيده، براي جبران از اطلاعات قبلي بين خودشان سوء استفاده کرده و عکس هاي شخصي دختر و حرف هاي زشت که از طرف خودش زده در اکانت دختر وارد کرده است.

يا مردي خود را با اسم و عکس يک دختر ثبت نام کرده و با بيان اينکه مشکلات مالي دارد حاضر است به کار هاي غير اخلاقي تن در دهد، با اين شرط که براي او شارژ بخرند و بعد تماس بگيرند، که با عدم پاسخ گويي يا همان کلاه برداري مواجه شدند، جالب اينجاست که خود آمريکايي ها از آفات شبکه هاي اجتماعي احساس خطر کرده و در حال توليد محتواي سينمايي براي روشنگري ذهنيت اجتماعي هستند. Disconnect (جدا ماندگي) آخرين محصولي است که آمريکايي ها براي معرفي خطرات فيسبوک ساخته اند. جامعه آمريکايي تفاوت هاي بسياري با جامعه ايراني دارد که شايد ساده ترين آنها از بين رفتن نهاد خانواده در آمريکا، روابط آزاد جنسي و… باشد؛ اما با اين وجود فيسبوک امنيت اجتماعي همين جامعه بحران زده را نيز دچار مخاطره کرده است؛ چه آنکه «هنري الکس روبين» در «جدا ماندگي» تلاش مي کند گوشه اي از آن را به نمايش بگذارد و سعي کرده در قالب سه داستان در اين فيلم به معضلات جامعه مجازي اشره نمايد که شبيه به داستان هاي واقعي بود که در بالا ذکر کردم. اين ها نمونه کوچکي از شکاياتي بود که مردم کرده و پليس مجرمان را دستگير نموده بود ، اين خود نشان دهنده آن است که به شبکه هاي اجتماعي به هيچ عنوان نمي توان اعتماد نمود و اعتماد به ان ممکن است به از بين رفتن رابطه هاي خانوادگي و يا دوستي هاي چند ساله و … تبديل شود

– شبکه هاي اجتماعي و موبايل

درسال هاي اخير اپليکشن هاي فراواني پا به عرصه نهاده اند و اگر تا روز قبل يک فرد مي بايست يک رايانه و شبکه اينترنت داشته باشد تا عضو يک گروه اجتماعي باشد، ديگر اين محدوديت برداشته شده و با يک گوشي 240 توماني تا يک تبلت چند صدهزار توماني مي توانيد به راحتي عضو شبکه اجتماعي شده و عکس، فيلم و، صدا، نوشته هاي شخصي و اعلام نظرات خود در باب مختلف و … را درج نماييد.

اولين نکته اي که مهم است رايگان بودن نرم افزار هاست، نرم افزار هايي که داراي سرورهاي قدرتمندي هستند که 24 ساعته در حال پشتيباني کاربران خود هستند و ايا اين اقدامات و هاست ها و غيره هزينه در بر ندارد؟

از جمله نرم افزار هاي محبوب ايراني ها مي توان به لاين- وابير- تانگو- واتس اپ و زنبور و وي چت اشاره نمود.

جالب اينجاست که همه ما (حتي نويسنده اين مطلب) بدون مطالعه اين که چه کشوري اين نرم افزار را ساخته است، منابع مالي شرکت از کجا تامين مي شود؟ عکس هاي شخصي من، شماره تلفن من، و ديگر اطلاعات اکانتم در کجا و تا چه مدت نگهداري مي شود. صداي ضبط شده من تا کي در سرور هاي انها مي ماند؟ آيا امن است يا غير امن، به همين راحتي ثبت نام مي کنيم، با دوستان خود راحت صحبت مي کنيم صدا و ويدئو هاي خانوادگي خود را بهم انتقال مي دهم ، ايده ها و فکر ها و نظر هاي شخصي و مباحث اجتماعي را در ان به اشتراک ميگذاريم، همچون نرم افزار لاين که يک صفحه شخصي مانند صفحه فيس بوک در اختيار شما قرار مي دهند تا هر چه دل تنگ تان مي خواهد بنويسيد.

پس خود مي توانيد فکر کنيد، دختري که اپليکشن شبکه اجتماعي دارد و بدون هيچ فکري عکس هاي شخصي و بدون حجاب خود را ميگذارد، حال آنکه اين نرم افزار حتي متراژ فاصله شخصي که از همان نرم افزار استفاده مي کند را نشان ميدهد، چه سوءاستفاده ها و لطماتي مي تواند به اين دختــر وارد شود، مطمئن باشيد گاهي بدبيني به نفع است نه زيان، چرا که به راحتي محل زندگي شما يا حتي پاتوق هاي گردشي شما و حتي مکان هاي خصوصي شما قابل رد يابي ست حتي براي افراد ناشي.

نکته جالبي را در همين باب از نرم افزار وايبر مطالعه کردم که لازم ميدانم شما هم بخوانيد اين شرکت در فرم عضويت نوشته است: نرم افزار وايبر فايل صوتي مفصلي از مکالمه هر تماسي از همه تلفن‌ها و شبکه‌ها بدست مي‌آورد تا درک بهتري از عملکرد شبکه و جزئيات آن از نظر تعداد مکالمه‌هاي کاربران و مکان‌هاي تماس و زمان مکالمه‌ها و نوع شبکه استفاده شده، داشته باشد. اين شرکت اين اقدام را اينگونه توجيه کرده است که به دنبال اطلاع از هر مشکل فني و بهبود خدمات يا دلايل امنيتي عمومي است ولي اين شرکت فايل مکالمه‌هاي ضبط شده را به مدت چند ماه نگه مي دارد.

افزون بر اين فرم عضويت، پس از نصب وايبر بر روي گوشي خود بايد شماره موبايل‌تان را تاييد کنيد، فرآيند تاييد شماره موبايل توسط وايبر از طريق ارسال SMS به شماره شما انجام مي شود و اينجاست که وايبر از سرويس هاي ما استفاده مي‌کند!

پس چه بايد کرد:

–   يادمان باشد هيچ وقت کاري نکنيم که از همان کار ضربه بخوريم، در دنياي اينترنت هيچ تضميني وجود ندارد، اما واقعيت هاي تلخ وجود دارد؟ مزاحمت- پيدا شدن خانه هاي افراد- لو رفتن اطلاعات شخصي شما- تهديد و زور گيري .

–    انتخاب
اگر از ديد يک حسابدار بخواهيم به مسئله نگاه کنيم ، يک کالا داراي x  خوبي  و 2x بدي مي باشد، آيا لازم است ريسک کنيد و ان را بخريد؟ 100 درصد خير؟

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول