دردسرهای اجتماعی شبکه‌های اجتماعی

 به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از هم اندیشی، به گفته بسیاری از کارشناسان، حضور در فضاهای مجازی خود به خود ، میزان حضور اجتماعی افرادرا کاهش داده ومنجر به منزوی شدن آنان در فضاهای حقیقی و وابستگی بیشترشان به فضای مجازی می شود.

به گفته این کارشناسان، بین میزان استفاده از شبکه های مجازی و حضور در فضاهای حقیقی رابطه عکس وجود دارد، یعنی هرچه میزان استفاده از شبکه های اجتماعی بالاتر برود ، میزان حضور وکنش اجتماعی فرد در فضای حقیقی کمتر می شود.

محققان دانشگاه میشیگان امریکا با بررسی رفتارهای ۸۲ کاربر فیسبوک در یک بازه زمانی دو هفته ای مشاهده کردند که هرچقدر یک فرد مدت زمان بیشتری را صرف فیسبوک خود می کند از احساس سرحال بودنش کاسته و احساسات افسردگی در او بیشتر می شود.

اتان کراس، محقق ارشد این بررسی آماری، در توضیح می گوید: در ظاهر فیس بوک یک منبع ارزشمند برای رفع نیازهای روحی کاربران مانند نیاز ارتباط فوری و افزایش میزان معاشرت های اجتماعی را در اختیارشان قرار می دهد اما برخلاف آنچه به نظر می رسد این ابزار باعث می شود از احساس سرحال بودن کاربران کاسته شده و توانایی آن ها را در برقراری ارتباط با جامعه تضعیف می کند.

نکته قابل توجه در این تحقیقات ارتباط و همبستگی متقابل بین آسیب ای فردی این شبکه های اجتماعی با آسیب های اجتماعی آن است .به نحوی که آسیب های فردی ذکر شده در تحقیقات فوق الذکر می تواندزندگی مشترک و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قراردهد.

طبق گزارشی که اخیرا روزنامه دیلی میل انگلستان منتشر کرده است، پژوهش گران دانشگاه بوستون به این نتیجه رسیده اند که زن و شوهرهایی که از شبکه های اجتماعی چون فیس بوک استفاده می کنند، ۳۲ درصد بیشتر از دیگران به طلاق فکر می کنند.

اماتعدادی از وکلای آمریکایی هم  اعلام کردندکه «هم اکنون عامل یک پنجم طلاق ها در این کشور سایت فیس بوک است.»

مارک کینان که یکی از کارشناسانی است که در این زمینه تحقیقاتی انجام داده است در این باره گفت: من مرتب از همکاران یا دوستان خود می شنیدم که متوجه فعالیت های مشکوک همسر یا نزدیکان خود در این سایت شده اند و به همین دلیل در زندگی خود با مشکلات زیادی رو به رو شده اند. به همین دلیل تصمیم گرفتم واقعا تاثیر این سایت ها را در زندگی مردم امروز بررسی کنم. در نهایت ما متوجه شدیم نزدیک به ۲۰ درصد از جدایی ها در کشور آمریکا به واسطه استفاده از سایت فیس بوک اتفاق می افتد.

آمار تکان دهنده ، از فروپاشی بینان خانواده در اثر استفاده از شبکه های اجتماعی در حالی از سوی دانشگاههای آمریکایی و انگلیسی که به نوعی میزبان چنین شبکه هایی منتشر می شود ، که متاسفانه بسیاری از مسئولان مربوطه با پافشاری بر رفع فیلتر فیس بوک بر همگانی کردن استفاده از این شبکه اجتماعی تاکید می کنند.

هرچند تاکنون آماررسمی از علل اصلی طلاق در کشور به ثبت نرسیده است اما سیر صعودی همزمان ضریب نفوذ اینترنت در کشور و میزان  طلاق می تواند به خوبی گویای رابطه ای معنا دار بین این دو پدیده اجتماعی باشد.

بررسی آمارهای رسمی ارائه شده  نسبت طلاق به ازدواج های ثبت شده در فاصله سال های ۹۲-۱۳۸۳ روندی صعودی داشته است. این نسبت در سطح کشوری از ۸/۹ ازدواج در مقابل طلاق در سال ۸۳ به ۵/۵ ازدواج به طلاق در سال ۹۲ رسیده است.

این در حالی است  که این نسبت در شهر تهران رقمی بحرانی به خود گرفته است به ازای هر ۲.۹ ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است.

هشدارهای ارائه شده از سوی مراکز علمی مختلف در خصوص تبعات اجتماعی شبکه های اجتماعی مختلف ، و رشد افسار گسیخته  آمار طلاق در کشور این پیش فرض را بدیهی میکند که مسئولانی محترمی که حل مسائل کلان کشور را در گرو رفع فیلتر فیس بوک می دانند ، اندکی در دانسته های خود تامل کنندو به جای تقویت یکی از عوامل تهدید بنیان خانواده به فکر گسترش و توقیت بینان خانواده باشند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول