«غم‌انگیز است فیس‌بوک برای مردم فیلتر باشد و وزیر پز بدهد فیس‌بوک دارم»

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از مهر، محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت نهم، در گفتگو با خبرگزاری مهر، در رابطه با عملکرد وزارت‌خانه متبوعش در چند سال اخیر گفت: وظایفی که به این وزارت تکلیف شده است در برنامه توسعه پنجم وجود دارد که مهمترین آن شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات اگر برپا شود مشکل پهنای باند در کشور با قیمت ارزان حل می شود، اگر یک پهنای 2 مگ هم بخواهید به خانه ها بدهید در سبد هزینه زندگی خانواده ها قرار گرفته و عملی می شود اما الان امکان پذیر نیست زیرا اگر کسی بخواهد 2 مگ اینترنت دریافت کند باید ماهی 400 تا 500 هزار تومان پرداخت کند که از نظر بودجه ای کسی قادر به این کار نیست.

سلیمانی افزود: از مزایای این شبکه می توان گفت تمام وزارتخانه ها و سازمان ها و بنگاههای اقتصادی و تجاری اطلاعات خود را در این شبکه رد و بدل می کنند همین باعث شفاف سازی اطلاعات می شود. سرعت تبادل اطلاعات بالا رفته و وابستگی به خارج از کشور کاهش پیدا می کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نگران بودجه کلانی که در اختیار وزارت ارتباطات قرار دارد هستم گفت: مهمترین وظیفه وزارت ارتباطات راه اندازی این شبکه است اما امروز می بینیم که سوت و کور است و در این حوزه مسئولین مربوطه هیچ صحبتی نکرده و گزارش به مردم و مجلس نمی دهند. وقتی گزارش نباشد و تحرکی دیده نشود احساس نگرانی خواهد شد. من احساس نگرانی می کنم که این بودجه کلان که در اختیار وزارت ارتباطات قرار دارد در جای مناسب هزینه نشود و بعد مجلس وارد شده و در بودجه سالهای بعد این رقم را از دست وزارت ارتباطات خارج کند، این یک خطر است که باید جدی به آن پرداخته شود.

وزیر ارتباطات دولت نهم ادامه داد: دبیر شورای عالی فضای مجازی هم گله ای کردند و گفتند که در این حوزه کم کاری شده است گرچه به وزیر بسیار حمله شد اما پاسخی داده نشد که اگر کم کاری نشده و پرکاری بوده گزارشی از آن ارائه شود.

وی گفت: اگر این افزایش پهنای باند باعث شد هزینه کاربر نهایی پایین بیاید و سرعتش بالا برود،خوب است، ولی این مسئله اتفاق نیفتاده پس اینکه بگوییم پهنای باند را زیاد کردیم چندان ارزش قابل توجهی ندارد و کار برجسته ای ندارد، اتفاقا این هدر دادن بودجه است، چون کاربر نهایی هیچ لمسی از این بابت ندارد. واقعاً مجلس نهم برای وزارت ارتباطات سنگ تمام گذاشته است، امیدوارم نمک نشناسی نشود.

غم انگیز است فیس بوک برای مردم فیلتر باشد و وزیر پز بدهد فیس بوک دارم

سلیمانی در پاسخ به سوالی در خصوص نظرش در رابطه با فیلترینگ فیس بوک گفت:  این یک داستان غم انگیز است که فیس بوک برای مردم فیلتر باشد اما وزیر پز بدهد که من از فیس بوک استفاده می کنم. این تناقض قابل هضم نیست. تبعیض هم به حساب می آید. چرا باید یک مسئول در حد وزارت بتواند از فیس بوک استفاده کند، اما یک دانشگاهی که کار علمی می کند از این امکان استفاده نکند. متأسفانه دولت خود را به ناحق در جایگاه اپوزیسیون گذاشته است این یک ضعف به شمار رفته و ناکارآمدی دولت را به رخ می کشد. اگر فیس بوک خوب است همه باید استفاده کنند.

وی در جواب این سوال که «موافقید که فیس بوک به طور کامل رفع فیلتر شود؟» افزود: این مشکل را دولت باید حل کند. اعضای تصمیم گیر در این قضیه خود دولتی ها هستند. کار کارشناسی کنند اگر خوب است آن را باز کنند اگر اشکالاتی دارد اشکالات آن را رفع کنند و به مردم قول دهند که بعد از رفع اشکالات فیس بوک باز می شود و اگر خطراتی دارد مردم را توجیه کنند مردم به مسئولان خود اعتماد دارند و حرف آنها را می پذیرند. اگر وزیر یا رئیس جمهور صادقانه با مردم صحبت کنند که این مسئله به نفع شما و کشور نیست مردم می پذیرند. مردم در شرایط خاص همکاری می کنند و مطالبه خود را کم می کنند. به نظر می رسد دولت یا نمی خواهد یا نمی تواند. اگر نمی خواهد نباید با شعور مردم بازی شود و اگر نمی تواند لایحه به مجلس دهد باید دانست سیاسی کاری زود افشا می شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: خاطرم هست در یکی از جلسات مجلس آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده بودند و با یک نماینده بر سر فیس بوک یکی به دو می کردند. جلو رفتم و دیدم آن نماینده به وزیر می گوید چرا جنابعالی از فیس بوک استفاده می کنید اما برای مردم فیلتر شده است که آقای جنتی پاسخ می داد من کار غیر قانونی نمی کنم. من مداخله کردم و گفتم حرف شما درست است. ممکن است شما از فیلتر شکن استفاده نکنید و به طور سازمانی فیس بوک را برای شما باز کرده باشند اما در حقیقت این هم نوعی سوء استفاده است. وزیر نباید از امکانات ممنوع استفاده کند. مثل این است که وزیر از چراغ قرمز عبور کند این موضوعات فقط در شرایط اضطراری و خاص می تواند وجود داشته باشد نه اینکه یک مقام مسئول استفاده کند و بعد مردم را تهییج کند که شما هم استفاده کنید در حالی که مردم نمی توانند از آن استفاده کنند.

انتهای پیام/.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول