فضای مجازی گفتگوهای دو طرفه اعضای خانواده را کمرنگ کرده است

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایکنا، مهدی قناد، کارشناس ارشد علوم اجتماعی در بیرجند ، گفت: غرق شدن در فضای مجازی سبب شده که گفت وگوهای دو طرفه میان اعضای خانواده کمرنگ و وقت هایی که باید به خانواده اختصاص یابد، در فضای مجازی سپری گردد.

وی بیان کرد: استفاده بدون برنامه و هدف از فضای مجازی ممکن است روند تحصیلی و کاری افراد را نیز تحت الشعاع قرار داده و از این جهت افراد باید بدانند که قصدشان از استفاده از این فضا در نهایت چیست.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی اظهار کرد: تکنولوژی جدید هر چند بر سرعت روابط اجتماعی افزوده است اما از طرف دیگر موجب شده دوستان و آشنایان وقت کمتری را برای حضور فیزیکی در کنار یکدیگر و رفت وآمدهای سنتی اختصاص دهند که امر مطلوبی نیست.

قناد ادامه داد: نکته قابل تأمل این جا است که حتی وقتی افراد برای دیدار دوستان و اقوام به یک مهمانی می روند، در همان یک ساعتی که قرار است به دیدن و گفت وشنود به یکدیگر اختصاص بدهند با استفاده از تلفن همراه در فضای مجازی و نرم افزارهایی مانند وایبر و واتس آپ غرق هستند.

وی عنوان کرد: البته اگر از این فضا به صورت مدیریت شده استفاده شود و قبل از آن کاربران آموزش های لازم را فرا گرفته باشند، می توان از فضای مجازی در جهت محکم کردن پیوندهای خانوادگی و روابط اجتماعی مدد جست چرا که امروزه نمی توان از این فضا فاصله گرفت.

این کارشناس ارشد علوم اجتماعی از آنجایی در جامعه امروز کاربرانی زیادی با فضای مجازی در ارتباط هستند تلاش برای فاصله گرفتن از آن امری محال است و باید وقت خود را به این مسئله اختصاص دهیم که در وهله نخست به چه نحوی باید از این فضا استفاده کرد.

قناد گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که اگر نتوانیم استفاده از فضای مجازی را دقیق و درست مدیریت کنیم و زمان مشخصی از آن استفاده کنیم، در نهایت یک نوع رفتارهایی در افراد تقویت می شود که منجر به اعتیاد به فضای مجازی خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب های اعتیاد به فضای مجازی اظهار کرد: به سبب جذابیت و تنوع این فضا، فاصله گرفتن از آن نیز مشکل خواهد شد و کاربران به راحتی نخواهند توانست مجدد رابطه خود را با این فضا به درستی تنظیم کنند.

کارشناس ارشد علوم اجتماعی بیان کرد: همیشه در جامعه ما این گونه بوده است که اول تکنولوژی خاصی وارد جامعه می شود و بعد همگان دغدغه چگونگی استفاده از آن را پیدا می کنند در حالی که در ابتدا باید آموزش های لازم درباره یک تکنولوژی در جامعه صورت گیرد و بعد آن نوآوری وارد جامعه شود.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول