نوع لایک‌ها نشانه‌ کتاب‌نخوانی ما

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایسنا، مهشید میرمعزی، مترجم درباره تأثیر استفاده از اینترنت و فضای مجازی در جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی ،گفت: وقتی به فضاهای مجازی سر می‌زنم به این نتیجه می‌رسم که سطح مطالعه برخی در حد سطح پست‌های فیس‌بوکی پایین آمده است، چون می‌بینم در این شبکه‌های اجتماعی دیگر کسی حوصله خواندن مقاله‌ها و متن‌های جدی را ندارد.

او در ادامه اظهار کرد: افراد بیش‌تر برای سرگرم شدن به این فضاها می‌آیند و گاه به‌قدری اشتباه دیکته‌ای و ویرایشی دارند که تعجب‌برانگیز است که همه این‌ها نتیجه کتاب نخواندن است. اما در عین حال تعداد لایک‌ها باعث ایجاد توهم در نویسنده می‌شود؛ در حالی‌که کافی است همان شخص با این توهم کتابی منتشر کند، آن وقت می‌بیند که کسی کتابش را نمی‌خرد.

مهشید میرمعزی استفاده از اینترنت و فضای مجازی را برای معرفی برخی از کتاب‌ها و به وجود آوردن اشتیاق برای خرید آن‌ها مثبت دانست و در عین حال گفت: البته این ایراد هم وجود دارد که فرد با خواندن بخش‌هایی از یک کتاب احساس کند دیگر ماجرا دستش آمده و نیازی به خرید آن ندارد و همین مسأله باعث شود که دیگر کتاب را نخواند، که این موضوع هم به این خاطر است که یاد گرفته‌ایم پست‌های یک‌دقیقه‌ای فیس‌بوکی بخوانیم نه مقالات جدی.

او همچنین گفت: کتاب نخواندن‌ها و پست‌های یک‌دقیقه‌ای باعث شده است که در فضای مجازی بدون این‌که نوشته کسی را بخوانیم آن را لایک کنیم و همین سمبول و نشانه‌ای است برای این‌که نشان بدهد ما حتی کتاب‌ها را هم نخوانده نقد می‌کنیم! در حالی‌که ما در کشور بیش‌تر از هرچیز منتقد داریم، اما در عین حال بیش‌تر از هرچیز به منتقد احتیاج داریم. اصلا همین کمبود منتقد جدی باعث شده است که هر کس هرچیزی دلش خواست به نویسندگان و مترجمان بگوید و این افراد هم آدم‌ها را در دسته‌بندی‌ها و تیم‌بازی‌ها گرفتار کنند، در حالی‌که همه این‌ها از کم خواندن‌های ماست چون کسانی که بیش‌تر می‌خوانند کم‌تر در محیط پرتنش و پرتوهین قرار می‌گیرند. هرکس بیش‌تر می‌خواند برخورد نرم‌تر و انسانی‌تری دارد، اما هر کس کم‌تر می‌خواند حمله‌هایش سهم‌آگین‌تر است و بدی کار این‌جاست که هر کس کار می‌کند بیش‌تر از سوی این گروه در معرض حمله است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول