احتمال محکومیت حقوقی فیس‌بوک در اروپا

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از فارس،  مارک زاکربرگ ممکن است به زودی با مسائل حقوقی بیش‌تری مواجه شود و به نظر می‌رسد که اقدامات حقوقی علیه فیس‌بوک در پی خرید 19 میلیارد دلاری واتس‌ اپ و نرم افزار کاربردی بسیار محبوب آن، واتس اپ مسنجر، آغاز شده باشد.

به دلایل مختلف، این اطمینان وجود داشت که معاملۀ مذکور در ایالات متحده با مخالفت حامیان حریم خصوصی مواجه شود. اما در وجه بین‌ المللی، وال استریت جورنال در تاریخ 10 ‍ژوییه گزارش داد که اعضای اتحادیۀ اروپا در مورد تأثیرات بالقوۀ این اقدام بر وضعیت اقتصادی، حریم خصوصی و انحصار فعالیت‌ها در کشورهای عضو این اتحادیه در حال تحقیق‌اند.

اعضای این اتحادیه در حال آماده کردن زمینه برای اقدامی بازدارنده‌اند و برای این منظور، پرسش‌نامه‌ای دقیق تهیه و به چندین شرکت رقیب فعال در انتقال پیام‌های آنلاین ارسال کرده‌‌اند. آن‌ها از پاسخگویان پرسیده‌‌اند که آیا ادغام شرکت‌های مذکور بر کسب‌ و کارشان و نیز کل بازار تأثیری خواهد گذاشت یا نه. آشکار است که پروندۀ مذکور قرار است آزمونی باشد برای اتحادیۀ اروپا در نحوۀ اِعمال قوانین پیچیدۀ رقابت با دنیای جدید و قدرتمند رسانه‌ های اجتماعی.

اقدام جاری اتحادیۀ اروپا اولین واکنش قانونی در رده ‌های بالاست که به موضوع کسب‌ و کار ذخیره‌ سازی، امنیت، و کنترل داده های شخصی در رسانه های اجتماعی و نحوۀ استفادۀ شرکت‌های مذکور از این داده ها برای ایجاد خدمات و کسب پول، ورای مرزهای بین المللی، معطوف شده است. یقیناً این آخرین اقدام نیز نخواهد بود.

سه ماه پیش، وقتی کمیسیون تجارت فدرال برای معاملۀ مذکور چراغ سبز نشان داد، هم به فیسبوک و هم به واتس اپ توصیه کرد که به تعهدات خود در مورد حفظ حریم خصوصی کاربرانشان و رعایت خواسته‌های آنان پایبند بمانند. در حالی که واتس اپ تاکنون با مشکلی مواجه نبوده است، فیسبوک همواره در معرض حمله قرار داشته است. آخرین حملات نتیجۀ اقدامی بود که معترضان آن را دستکاری خبرهای منتشرشدۀ کاربران خوانده‌ اند. این کار که دو سال پیش انجام‌ گرفت مربوط به تحقیقی در مورد کنترل احساس در شبکه‌‌های اجتماعی بود.

ظاهراً اتحادیه اروپا این اطلاعات را از آن رو گردآوری میکند که پرونده ای را علیه مالکیت واتس اپ توسط فیس‌بوک باز کند. فیس‌بوک بزرگترین شبکه اجتماعی است و بیش از 2 میلیارد کاربر دارد. این احتمال نیز وجود دارد که اقدامات پس ‌زمینه ‌ای در جریان باشد تا از قضایی شدن موضوع جلوگیری شود.

شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار ارتباطی نیز بر این اقدام صحه گذاشته و با ادغام مذکور مخالفت کرده اند. استدلال آنها این است که اپراتورهای رده بالایی چون واتس اپ از زیرساخت های شرکت‌های ارتباطی استفاده می‌کنند و با دور زدن کانال های استاندارد، از مالیات دادن میگریزند یا مالیات اندکی پرداخت میکنند. شرکتهای ارتباطی از طریق مسیرهایی که ایجاد و خدماتی که عرضه میکنند درآمد به دست می آورند و یقیناً مایل نیستند که شرکتهای خدمات وب درآمد بالقوه بالای آنها را کاهش دهند.

واتس اپ مسنجر متداولترین نرم افزار کاربردی پیام رسان در اروپاست که به کاربران امکان تبادل پیام را بدون نیاز به پرداخت پول بابت اس ام اس فراهم میکند. این پیام رسان برای گوشی‌های آیفون، اندروید، بلک بری و نوکیا قابل کاربرد است.

علاوه بر ارسال پیام، کاربران واتس اپ میتوانند به طور نامحدود برای هم عکس، ویدئو، و فایل صوتی بفرستند. نرم افزار اولیۀ ارسال پیام فیسبوک هرگز به یکی از پرکاربردترین امکانات آن بدل نشد.

واتس اپ که حدوداً 50 کارمند دارد، از زمان راه اندازی در سال 2009 رشد بسیاری کرده و از سه سال و نیم قبل بر بازار اروپا حاکم شده است. این شرکت مدعی است که تا ژانویه 2014 تعداد 430 میلیون کاربر داشته و گزارشها حاکی از آن است که هم اکنون بیشتر از 470 میلیون نفر از آن استفاده میکنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول