واکنش‌هایی برای مظلومیت غزه

[خروش وبلاگی غزه (1387) | جنگ 22 روزه غزه (1391)]

+ هم‌چنین بخوانید: نیروهای دفاعی اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی چه‌کار می‌کنند؟

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در قرن بیست و یکم، هنگامی که سراسر جهان را آوای آزادی و مبارزه با خشونت فراگرفته است، در نقاط مختلفی از این کره خاکی خشونت‌های بزرگ و آشکاری دیده می‌شود. محافل حقوق بشر و جوامع غربی ظاهرا سعی بر بسط فمهوم تساهل و مدارای مذهبی، قومی و فرهنگی دارند اما در اصل منافع آنان در پی موضوعات دیگری است.

کشورهای بزرگ غربی به دلیل اتحاد و پیمان با رژیم اشغالگر قدس، جنایات و حملات نظامی بر مردم فلسطین را نمی‌بینند و با قدرت رسانه‌ای خود اخبار جدیدی را در اذهان عمومی برجسته می‌سازنند. در حالی که با گسترش ارتباطات و علیرغم سوگیری‌های موجود در آن، مسائل این چنین بین کاربران مورد بحث قرار می‌گیرد و پارادوکس حاصل از تئوریات و رویه سیاسی غربی موجب اشارشدن چهره اصلی سیاست غربی را فراهم می‌کند.

مظلوم‌نمایی اسرائیل

در حاشیه بمباران نظامی مردم غزه توسط اسرائیل، یک رخداد دیگر در این میان شکل‌گیری صفحه رسمی برای اسرائیل و اخبار حملات آنان به غزه به زبان فارسی است. توجیه رفتارهای خشونت بار، مظلوم نشان دادن مردم در اورشلیم و حمایت سیاستمداران کشورهای غربی و عربی از اسرائیل در این صفحه به نمایش گذاشته شده است و کاربران فارسی زبان نیز نظرات مختلفی در کامنت‌ها درج کرده‌اند:

جنگ غزه1

تئوری صلح‌طلبی و آزادی غربی بسته به منافع و سیاست‌های آنان تغییر می‌یابد و همین مسئله باعث شد اسرائیل با استفاده از خلأ اطلاع‌رسانی و خبری در ماه مبارک رمضان غزه را بمباران کند، حقوق انسانی آنان را همانند تاریخ تشکیل این کشور غصبی، نادیده بگیرد و به مراسم مذهبی و ماه مبارک رمضان بی احترامی کند.

اسرائیل صریحا هدف خود را مناطق مشخصی چون مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و … به عنوان مکان‌هایی که حماس برای مخفی شدن از آنها استفاده می‌کند، معرفی نمود:

جنگ غزه2

این سکوت خبری برای کشتار غیر انسانی مردم بی‌گناه غزه که اغلب آنان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، نقض آشکار حقوق انسانی است. جام جهانی فوتبال فرصت مناسبی برای مخفی‌کاری اسرائیلیان ایجاد کرد اما شبکه‌های مجازی با تشکیل گروه‌های داوطلب اخبار غزه را بازنشر داده و همدردی خود را با کودکان غزه ابراز کردند.

در این میان آنها با ارتباط با افرادی که در داخل غزه زندگی می‌کنند سعی در برقراری ارتباط مستقیم و بدون واسطه خبرگزاری‌ها دارند. هلا عبدالواحد، دختر فلسطینی از جنگ و و آوراگی‌شان نوشته و بسیاری از کاربران ایرانی اخبار او را بازنشر داده‌اند:

جنگ غزه3

حمایت و تشکیل اجتماع مدنی برای مبارزه با اسرائیل در گوگل پلاس

بازخوردها و واکنش‌ها در شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک، توییتر، لینکداین و گوگل پلاس متفاوت بود و از طیف احساسی تا مبارزه با اسرائیل را در بر گرفته است. در گوگل پلاس، کابران بیش از یک برخورد همدلانه صرف و همدردی با قربانیان جنایات صهیونیست‌ها، امید به نابودی ظالمان و ستمگران را برجسته کرده و پست‌ها حول این موارد رقم می‌خورد:

جنگ غزه4

جنگ غزه5

هر نوع خبر از اشخاص مهم سیاسی و حکومتی در بین کشورهای عربی و ارتباطات انان با یکدیگر از طریق صفحات شخصی کاربران منتشر می‌شود. در همین راستا گروهی نیز به کوتاهی از انجام حمایت از مردم غزه و تساهل اعضای حماس با سران کشورهای عربی مدافع اسرائیل انتقاد کردند.به عبارت دیگر با همه‌گیر شدن رسانه‌های کاربر محور کوچک‌ترین رفتار سیاستمداران در عرصه‌های جهانی انتقال داده می‌شود و مورد قضاوت و بررسی کاربران قرار می‌گیرد:

جنگ غزه6

البته در این اطلاع رسانی بدون منبع اول ارسال، احتمال وجود مغالطه در اخبار وجود دارد. مغالطه شامل گزينش و استفاده از اظهارات درست يا نادرست، مشروح يا مغشوش و منطقي يا غيرمنطقي است، به اين منظور كه بهترين يا بدترين مورد ممكن را براي يك فكر، برنامه، شخص يا محصول ارائه داد. متخصصين جنگ نرم، مغالطه را با تحريف يكسان مي‌دانند. اين روش، انتخاب استدلال‌ها يا شواهدي است كه يك نظر را تاييد مي‌كند و چشم‌پوشي از استدلال‌ها يا شواهدي كه آن نظر را تائيد نمي‌كند. (+)

برخی از کاربران گول پلاس نیز به حمایت مردم غزه به طور مستمر و گوشزد کردن وضعیت زندگی و امنیت جانی آنان پرداخته‌اند و در تلاش هستند که بتوانند حمایت همه‌جانبه از غزه و مردم فلسطین را برای ایرانیان حاضر در حلقه‌های خود نهادینه سازند:

جنگ غزه7

جنگ غزه8

توییتر؛ غوغای خبری مظلومیت غزه

در یک تقسیم بندی ساده از بازخوردهای حمله اسرائیل به غزه، بیشترین گفتگوها درباره کشتار کودکان، سکوت سیاستمدارن و سازمان ملل، برجسته کردن اخبار مسابقات فوتبال و ندیده گرفتن اتفاقات رخ داده در غزه و … بود. در تویئتر بازخوردها درباره غزه بسیار بیشتر از فیسبوک بود. چهار گونه از توئیت‌ها در باره غزه قابل تقسیم است:

1. حمایت و همدردی با کودکان غزه

جنگ غزه9

2. محکوم کردن اسرائیل

اسرائیل هدف خود را از بین بردن تجهیزات نظامی حماس می‌داند اما هدف گلوله‌ها و بمب‌های مرگبار آنان، کودکان بودند و در یک ساحل 4 کودک زیر 12 سال را بی رحمانه کشتند:

جنگ غزه10

جنگ غزه11

تصاویر و ویدئوهای بسیاری در بین کاربران بازنشر داده شد و شاید بتوان گفت یک سوم توییت‌ها در زمان مسابقات فوتبال به کودکان بی‌دفاع غزه و هشتگ گذاری آزادسازی غزه اختصاص یافت. این رفتار را شاید مقابله‌ای درباره رفتار تماشاگونه و توأم با لذت اسرائیلی‌ها که برای تماشای نسل کشی و کشتن زنان و کودکان آمده بودن، دانست.

در یک تصویر مردم اسرائیلی در حال تماشای بمباران غزه هستند و این رفتار غیرانسانی خشم بسیاری از مردم جهان از هر دین و قومیت را برانگیخت. این تصویر در توییتر 6000 بار ریتویت شد:

جنگ غزه12

3. تاثیر جام جهانی فوتبال بر حملات بی‌رحمانه به غزه

جام جهانی با بیشترین حجم اخبار روزانه و به تبع بازخوردهای آن در شبکه‌های مجازی مانند توییتر، نتوانست حملات غزه را مخفی کند و کاربران در لابلای اخبار فوتبال، شدت فجایع رخداده در حق کدواکن و زنان بی دفاع فلسطین را یادآور شدند:

جنگ غزه13

جنگ غزه14

4. بیان وضعیت غزه و واکنش مردم جهان به جنایات صهیونیست‌ها

جنگ غزه15

جنگ غزه16

رفتار همدلانه با کودکان و زنان غزه در فیس بوک

در فیسبوک صفحاتی در حمایت از مردم غزه ساخته شد و سکوت حامیان حقوق بشر و سیاستمداران جامعه آزادی را به چالش کشیده شده است. ناامنی و حملات نظامی متعدد در خاورمیانه، عراق و سوریه و اخبار مربوط به فینال جام جهانی باعث شد که اسرائیل فرصت مناسبی برای سرکوب و حملات خود داشته باشد.

جنگ غزه17

جنگ غزه18

جنگ غزه19

اسرائیل با ساخت صفحاتی برای اطلاع رسانی از حملات خود، موضع حق به جانب گرفته و با انتشار تصاویر کودکان اسرائیلی، سعی در مظلوم نمایی و تغییر موضع خود دارد و پرتاپ چند موشک حماس را عاملی برای آغاز جنگ زمینی و هوایی عنوان کرده است. متاسفانه مجامع بین الملی واکنشی در محکومیت اسرائیل نداشتند و همین امر خشم کاربران فیسبوک را منجر شده است:

جنگ غزه20

جنگ غزه21

لینکداین و و وجدان جمعی آسیب دیده

در شبکه اجتماعی لینکداین که بیشتر مباحث حرفه‌ای و شغلی بیان می‌شود، به مسئله فلسطین و غزه پرداخته شده است و این حاکی از بیداری وجدان جمعی مردم آزاد جهان نسبت به ظلم و ستم است. این بازخوردها در بین کاربران فارسی زبان هم رواج یافته است. شاید بیشترین بازخورد این این شبکه به بازنشر کمپین خنثای هنرمندان برای صلح با شعار «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» است:

جنگ غزه22

جنگ غزه23

در دکترین غربی پذیرش افکار و عقاید دیگران از یک سو و از سوی دیگر، احترام گذاشتن به آنهاست. بر همین اساس مدارا خواه به مثابه یک خط مشی عمومی یا فضیلتی مشخص، یک ارزش بوده و تساهل عبارت است از برتاختن آرای دیگران و قائل شدن حق اظهارشان با وجود مخالفت با آنهاست. تساهل فی نفسه اصرار بر سرکوب عقاید مخالف را به عنوان یک اصل نمی‌پذیرد.

جان لاک، پدر آزادی غربی در کتاب خود با عنوان نامه‌ای در باب تساهل بر آن شد تابا تفهیم نا کار آمدی شناخت ِ کل گرایانه انسان‌ها، همگان را به اتفاق بر امور واقع و توافقی فراخواند. استدلال لاک در لزوم تساهل چنین است: ذهن آدمی لوح سفید بی نقشی است که از طریق حواس بارور می‌شود. چون حواس در نزد مردم متفاوت است، پس درک و دریافت حقیقت نیز به همان اندازه متفاوت خواهد بود و بر همین مبنا نتیجه می‌گیرد رفتار منطقی که هر انسان باید داشته باشد این است که مدارا و تحمل متقابل داشته باشد؛ هیچ دلیلی ندارد که مردم نتوانند با وجود اختلاف عقایدی که دارند، در صلح و سلم به سر برند؛ هیچ یک از ما که انسان جایز الخطا هستیم، حق ندارد خود را معیار و مقیاس حقیقت بداند.

این تئوری فریب‌کارانه تنها در کتاب‌ها و شعارهای غرب دیده می‌شود و در زمانی که جهان تصور می‌کرد سردمداران این شعارها در مقابل حملات وحشیانه اسرائیل واکنش نشان می‌دهد، مسائل جزیی‌تر دیده می‌شود و از بیان هر سخن درباره آن اجتناب می‌شود. همین سکوت باعث شده مردم در شبکه‌های مجازی در محوریت تولید محتوا و بازنشر اخبار قرار گیرند و با برقراری پیوند با افراد مختلف در سراسر دنیا اخبار واقع‌بینانه تری را کسب کنند و با فطرت انسانی نسبت به کشتار واکنش نشان دهند.

با همیاری و اطلاع‌رسانی در حلقه‌های کوچک شبکه های مجازی، راهمپیمایی‌هایی برای حمایت از مردم غزه برنامه‌ریزی شد قرار دیدار آخرین جمعه ماه مبارک رمضان مشخص شد:

جنگ غزه24

جنگ غزه25

جنگ غزه26

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول