نقش یوتیوب در گسترش تروریسم

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مشرق،‌ موسسه مطالعات راهبردی وابسته به دانشکده جنگ ارتش آمریکا در گزارشی به نقش محوری فضای سایبری و محیط آنلاین در گسترش تروریسم طی یک دهه اخیر پرداخته است.

گزارش «پروپاگاندای بصری و افراطی گرایی در محیط آنلاین» که توسط موسسه مطالعات راهبردی وابسته به دانشکده جنگ ارتش آمریکا تهیه شده، به فرصت هایی که فناوری های جدید سایبری در اختیار گروه های تروریستی قرار داده، پرداخته است.

در این گزارش، ذکر شده که به برکت پیشرفت های فناوری های مخابراتی و اینترنتی، هم اکنون گروه های تروریستی به راحتی و با سرمایه اندکی می توانند فیلم هایی در سطح کیفی تولیدات شبکه های تلویزیونی بی.بی.سی و سی.ان.ن تهیه کرده و در اینترنت منتشر کنند و در معرض دید میلیون ها نفر در سراسر جهان قرار دهند.

هم اینک فقط در سایت یوتیوب ماهانه بیش از مجموع فیلم های تولیدی سه شبکه تلویزیونی اصلی آمریکا در 60 سال نخست فعالیت آنها، فیلم بارگذاری می شود به طوری که در هر ماه فیلم های بارگذاری شده در یوتیوب بیش از یک تریلیون بار توسط کاربران مشاهده می شود. 70 درصد کاربران یوتیوب هم خارج از آمریکا هستند.

هم اکنون با توجه به کنترل پایین دولت ها بر فضای سایبری، گروه های تروریستی از سایت های معروف همچون یوتیوب، توئیتر و فیس بوک برای اهدافی همچون جمع آوری اعانه، ترویج عقاید افراطی خویش و استخدام نیرو استفاده می کنند.

در عمل هم استفاده گروه های تروریستی از فضای اینترنت خصوصا تولید فیلم، اثبات شده است به طوری که در بیش از نیمی از پرونده های مربوط به اتهامات تروریستی در ایالات متحده از سال 2001 بدین سو، متهمان از ابزار فیلم های ویدیویی اینترنتی در جهت اهداف خود استفاده کرده اند.

هرچند قدرت اثرگذاری فیلم و تصویر به طور بدیهی بیشتر از محتواهای متنی است اما این فرض بدیهی در تحقیقات و مطالعات گسترده از سوی محققان و اساتید ارتباطات، روزنامه نگاری، تبلیغات و روانشناسی، هم اثبات شده است که اثرات تبلیغات بصری بسیار قوی تر از محتواهای کلامی و متنی است.

موسسه مطالعات راهبردی دانشکده جنگ ارتش آمریکا تاکید دارد که به علت اثرگذاری عمیق و چند برابری فیلم ها و تصاویر بر مردم در مقایسه با اطلاع رسانی های کلامی و مکتوب، ضروری است تبعات راهبردی استفاده گروه های افراطی و تروریستی از فناوری های جدید مخابراتی و اینترنتی در محیط آنلاین مورد بررسی قرار گیرد که این گزارش نیز در همان راستا تهیه شده است.

موسسه مطالعات راهبردی دانشکده جنگ ارتش آمریکا در این گزارش، گروه های تروریستی همچون القاعده و داعش را از سرآمدان استفاده از فضای سایبری در جهت اهداف تروریستی معرفی کرده است.

برای دریافت این گزارش اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول