اعتماد به نفس پایین عامل اعتیاد به فیس‌بوک

به گزارش «وبلاگ‌نیوز» و به نقل از ایسنا، «فیس بوک، شهر شلوغ» عنوان سمیناری است که روز سه شنبه،14 مرداد ماه، با سخنرانی یک کارشناس و محقق رسانه در سرای محله فردوس برگزار شد؛ این کارشناس به بررسی نقش فیس بوک در دنیای امروز پرداخت و از چگونگی راه اندازی این شبکه اجتماعی توسط مرد اول جهان سخن گفت.

در این سمینار مهدی رحیمی، فیس بوک را به عنوان یک شهر و جامعه تعریف کرد و گفت: در حال حاضر یک میلیارد و 400 میلیون نفر در دنیا عضو این شبکه ی اجتماعی هستند.

او اعتماد به نفس پایین، مهارت اجتماعی (ارتباطی) ضعیف، جمع هراسی و نیاز به مطرح شدن را از موارد علل اعتیاد اینترنتی دانست و توضیح داد: تعداد کاربران زیادی در روز با یکدیگر در فضای فیس بوک صحبت می کنند، همچنین عکس های زیادی را منتشر می کنند که طبق تحقیقات به دست آمده ی روان شناسی بیشتر این افراد اعتماد به نفس پایینی دارند.

این کارشناس و محقق رسانه و مطبوعات ادامه داد: افراد زیادی که در اینترنت دوستان زیادی پیدا می کنند شاید در دنیای واقعی دوستان کمتری دارند، همچنین بسیاری از افراد تمایلی به شرکت در مهمانی های خانوادگی ندارند اما در فیس بوک و در بیشتر گروه های مجازی اعلام حضور می کنند.

وی در ادامه ی صحبت های خود تأکید کرد که در بیشتر موارد افراد در فیس بوک اطلاعات نادرست و غیرواقعی از خود را منتشر می کنند و درباره ی اطلاعات پروفایل خود دروغ می گویند.

رحیمی همچنین با اشاره به اینکه تویتر و اینستاگرام زیرمجموعه های شرکت فیس بوک هستند، عنوان کرد: هر فعالیتی که افراد در فیس بوک انجام می دهند درآمدی به جیب صاحبانش ریخته می شود، یک از درآمدهای هنگفت فیس بوک فروش اطلاعات به دولت و مردم است. درآمد فیس بوک در سال 2013، هفت میلیارد و 87 میلیون دلار بوده است؛ ضمن اینکه فیس بوک در سال 2014، شش هزار و 818 نفر کارمند رسمی داشته است.

وی ضمن بیان اینکه ذات و شروع کار فیس بوک فعالیت علمی و پژوهشی بوده است، توضیح داد: مارک زاکربرگ متولد 1984 برای اینکه بتواند با دوستانش از خانه به راحتی مطالعه داشته باشد ایده راه اندازی فیس بوک را طراحی کرد، او در حال حاضر 25 میلیارد دلار ثروت دارد و در سال 2010 نیز عنوان مرد اول جهان لقب داده شده است؛ لقبی که به افرادی مثل هیتلر و چرچیل داده شده است.

 در بخش های دیگر این سمینار ساختار پروفایل فیس بوک به صورت خلاصه بررسی شد و ارکان اصلی گروه های آن مدیریت گروه، اهداف گروه و اعضای گروه نام برده شد.

رحیمی نقش فیس بوک در مشکلات فردی (روانی)، محیطی، اقتصادی و امنیتی را بررسی کرد و گفت: مشغولیت ذهنی، افسردگی، از بین رفتن انگیزه و تلاش و ایجاد هیجانات کاذب، پارادوکس ادراکی، بیماری ها و سرگرمی ها از جمله موارد مشکلات فردی است.

وی افزود: در موارد محیطی نیز خانواده، همسر، دوستان و محیط کار مد نظر قرار می گیرد، استفاده نادرست از فیس بوک افراد را از خانواده، همسر و… دور می کند و در واقع فیس بوک به این چهار مورد آسیب می زند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: ازدواج فیس بوکی، دوست یابی، ایجاد یک محیط کار مجازی، بازاریابی و تبلیغات، برون سپاری و منابع آزاد، فروش، پرداخت هزینه های اینترنت، فیلتر، سیستم و… از دیگر دستاوردهای فیس بوک است.

رحیمی با اشاره به ژوهش درباره ی علت استفاده از فیس بوک از بین 2650 جوان بین 17 تا 26 سال،که در مرکز مطالعات استراتژیک آریا (بنیاد علوم رفتاری) که در سال های 90 و 91 به دست آمده، آمارهایی را ارائه داد:
80 درصد افراد برای سرگرمی و گذراندن وقت از فیس بوک استفاده می کنند.
10 درصد افراد برای پیدا کردن دوست در کشورهای دیگر.
5 درصد افراد برای استفاده های علمی و فرهنگی.
و 5 درصد افراد برای داشتن رابطه با جنس مخالف.
همچنین در بررسی 845 پروفایل 60 درصدشان دارای عکس های پروفایلی آتلیه ای و هزینه بر بوده است.
پژوهش درباره علت استفاده از فیس بوک از بین 2670 جوان تهرانی بین 17 تا 25 سال نشان داده است:
55 درصد به علت بیکاری و عدم تفریح.
45 درصد به خاطر انتقال موارد آموزشی.
25 درصد برای پیدا کردن دوست یا همکلاسی قدیمی.

رحیمی همچنین متوسط سن نوجوان و جوان برای مراجعه به فیس بوک را 16 تا 25 سال در تهران و 18 تا 23 سال در شهرستان عنوان کرد.

حضور عموم در این سمینار آزاد بود، اجرای موسیقی زنده و پرسش و پاسخ از بخش های دیگر این سمینار بود.

رحیمی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره چگونگی برخورد والدین با فرزندانی که از فیس بوک استفاده می کنند، گفت: ابتدا باید خودمان بدانیم که فیس بوک چیست و خطراتش را نیز تجربه کرده باشیم. قطعا یک بزرگسال اگر در فضای مجازی برایش اتفاقی بیفتد راحت تر از یک نوجوان می تواند با آن برخورد و مقابله کند. همچنین باید به فرزندان خود راه درست را نشان دهیم و آن ها را همراهی کنیم نه اینکه کورکورانه او را از استفاده از فیس بوک منع کنیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول