به شبکه‌های اجتماعی، اجتماعی نگاه کنیم

۱- در مقابل بعضی پدیده ها، انسان می ماند که چه واکنشی نشان دهد و اصلا قضیه را از کجا شروع به توضیح دادن کند تا بتواند منظور خود را منتقل نماید. معمولا در این مواقع، آدم تا بتواند دست و پای خود را جمع کرده و کلمات مناسب برای انتقال معنای مورد نظر را پیدا کند چند ثانیه ای طول می کشد. در طول این چند ثانیه، حالت خاصی به انسان دست می دهد که دیگران از آن به «بهت» تعبیر می کنند. بعد از آن نیز نوبت به ابراز لفظی این واکنش در قالب الفاظ می رسد که در این مرحله نیز حالت دیگری به انسان دست می دهد که کلمات را بریده بریده بیان می کند و از آن به «لکنت» یاد می شود.

این دو حالت دقیقا دو روز پیش به من دست داد، وقتی که مصاحبه آقای احمد سالک، نماینده محترم مجلس شورای اسلامی را خواندم که در آن از لزوم ایجاد فیس بوک اسلامی در ایران سخن می گفت و اینکه ما با فعالیت در فیس بوک، عملا پا در بازی صهیونیسم گذاشته و بازیگر نقشه ای شده ایم که توسط آن ها طرح ریزی شده است. تا اینجای قضیه مشکل خاصی وجود ندارد. اما نکته جالب، شاهدی است که ایشان بر مدعای خود می آورند: «حتی یک خبر هم از شکست اسرائیل در فیس‌بوک منتقل نمی‌شود و این دلیلی است که ثابت می‌کند که این سایت مرتبط با لابی صهیونیسم است».

ایشان تصور می کنند که فیس بوک، یک سایت خبری است که وظیفه آن اطلاع رسانی در مورد خبرهای جهان است، در حالی که تنها یک بار حضور در شبکه اجتماعی فیس بوک، کافی است تا انسان تفاوت آن با سایت های خبری مانند بی بی سی، سی ان ان و الجزیره را بداند و متوجه شود که اساسا فیس بوک، خبری را از خود تولید نمی کند تا آن را در دسترس دیگران قرار دهد، بلکه تولید کنندگان محتوای شبکه های اجتماعی، دقیقا همان حاضران و دارندگان حساب های کاربری این شبکه ها هستند که هر کدام در صفحه کاربری خود، مطالب خود را منتشر می کنند. به عبارت دیگر، وقتی می گویید فیس بوک خبری را در مورد اسرائیل منتشر نکرد، مانند این است که رو به مردم بگویید: «ملت فلان کار را انجام نداد» و منظورتان از «ملت»، یک وجود خارجی و ذهنی غیر از همین مردمی باشد که در حال صحبت با آن ها هستید! در اینجا نیز وقتی ایشان رو به مردم کرده و می گویند: فیس بوک خبری را در مورد جنگ در غزه منتشر نکرد، متوجه نیستند که این جمله ایشان به این معنا است که «مردم خبری را در مورد جنگ غزه منتشر نکردند»! خب، حالا اگر مردم خبری را در مورد غزه منتشر نکردند – که البته کرده اند – این چه ربطی به فیس بوک دارد که باید تعطیل شده و فیس بوک دیگری و این بار با پسوند «اسلامی» جایگزین آن شود؟! مگر فیس بوک، مانع انتشار اخبار غزه در صفحه شخصی کاربران می شود؟ یا آن که پس از انتشار، آن ها را فیلتر می کند؟ راستی، نظرتان در مورد «گوگل اسلامی» چیست؟ چون همین امروز به گوگل مراجعه کردم و دیدم که در صفحه اول سایتش، فقط یک مستطیل بزرگ برای درج عبارت جستجو گذاشته بود؛ و دریغ از یک خبر حتی در مورد غیر غزه!

۲- آقای سالک عزیز! اصل دشمنی اسرائیل با اسلام عزیز مسلم است و ارتباط فیس بوک و امثال آن با اسرائیلی ها هم بعید نیست. بنده هم مانند شما از کسانی که کشوری را غصب کرده و در جنگ با مردمانش، حتی به مدرسه ای منتسب به سازمان ملل که کودکان بدان پناه برده اند نیز حمله می کند دل خوشی ندارم؛ اما لطفا پیش از اقدام به تأسیس فیس بوک اسلامی، به انبوهی از سایت های اجتماعی که در همین کشورمان تأسیس شده نگاهی بیندازید و فکر کنید که چرا آن ها به موفقیتی هم چون موفقیت فیس بوک دست نیافتند؟ کشورهای دیگر به کنار، لطفا بررسی کنید که چرا حتی در کشور خودمان، اقبال مردم به آن ها، در مقابل اقبال به فیس بوک، تقریبا هیچ است؟ بگذارید تا علت را برایتان شرح دهم. مردمی که علیرغم همه شبکه های اجتماعی وطنی، باز هم به سراغ فیس بوک می روند، علاوه بر امکانات بدیعی که این سایت در اختیارشان می گذارد، به دنبال فضای آزاد و راحتی برای گفتگو و به اشتراک گذاردن نظراتشان هستند. لطفا سری به صفحه های کاربران ایرانی بزنید تا با چشم خود ببینید که تنها درصد ناچیزی از پست های آن ها غیر اخلاقی است. وقتی از ۱۰سایت برتر رده بندی الکسا، هشت تایشان در ایران فیتلر است، نتیجه همین می شود که می بینید. نیمی از مردم مجهز به فیلترشکن شده و با استفاده از فضای آزاد فیس بوک و دیگر سایت ها، اطلاعات شخصی و حتی مملکتی را بی آن که بدانند در اختیار مدیران این سایت ها می گذارند. حال تصور کرده اید که اگر سایتی مشابه آن در ایران راه اندازی کنید که با اندک مخالفتی، فیلتر شود، مردم فیس بوک را رها کرده و پای کوبان به ثبت نام در آن روی می آورند؟!

۳- جناب سالک، در ادامه سخنانشان فرموده اند که به زودی طرحشان را برای تصویب، در شورای عالی فضای مجازی مطرح خواهند کرد. به نظر می رسد این شورا باید واقعی تر و با نگاه کارشناسی تری به این موضوعات نگاه کند تا در افق ترسیم شده برای شورای عایل فضای مجازی حرکت های رو به جلو اتفاق افتد. مادامی که این گونه و به دور از واقعیت اجتماعی این شبکه های اجتماعی تصمیم ها و اظهار نظرها انجام می شود چندان امیدی به تحول در این حوزه نیست.

علی اصغر همایون؛ پایگاه تحلیلی دفتر پژوهش مؤسسه فرهنگی هنری خراسان (رصد)

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول