«برخی شبکه های اجتماعی مرکز جاسوسی دشمن هستند»

به گزارش «وبلاگ نیوز» به نقل از  مهر، امروز با پیشرفت تکنولوژی و اینترنت و فضای مجازی دسترسی انسان ها به یکدیگر بسیار راحت شده و از طرفی فضا های مجازی، سایت ها، شبکه های اجتماعی روز به روز در حال افزایش است.

اما با توسعه شبکه های اینترنتی شنیدن واژه هایی مانند کلاهبرداری اینترنتی نیز بیشتر شده که این جرایم زاده پیشرفت فضای مجازی، توسعه شبکه های اینترنتی و توسعه فنآوری های نوین است چرا که با روی کار آمدن فنآوری اینترنت اغلب کارهایی مانند عملیات بانکی، جابه جایی حساب و یا انتقال وجه در فضای مجازی و توسط اینترنت انجام می شود.

همین افزایش شبکه های اجتماعی و سایتها و انجام عملیات بانکی توسط اینترنت باعث شده که مجرمان و افرا سودجو وارد دنیای مجازی و اینترنت شده و به روش های مختلف از کاربران اینترنتی کالاهبرداری کنند.

اما از طرفی توسعه و پیشرفت تکنولوژی یکی از اجزا جدایی ناپذیر در قرون حاضر است و همه ملت ها برای ادامه مسیر زندگی در دنیای کنونی ناگزیرند از آن تبعیت کنند و از طرف دیگر نکته مهم برای کاربران اینترنتی امنیت در فضای مجازی و تبادل اطلاعات است.

به همین منظور و برای حفظ امنیت کاربران اینترنتی در فضای مجازی پلیس فتا در اواخر سال 89 در کشور راه اندازی و در استان همدان نیز به تبع آن پلیس فتا در اواخر سال 89 شروع به کار کرد.

پلیس فتا در کنار حقیقتی به نام فضای مجازی تشکیل شده است

در همین راستا سرپرست پلیس فتا استان همدان در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: پلیس فتا در کنار حقیقتی به نام فضای مجازی تشکیل شده است.

سرهنگ اکبر امینی با بیان اینکه هر جا که فضای مجازی وجود دارد مشکلات خاص نیز وجود دارد، افزود: با روی کار آمدن فضای مجازی مجرمانی نیز در این حوزه به وجود آمدند.

وی با اشاره به اینکه سند افتا( امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات) در کشور به وجود آمده است، بیان داشت: پلیس فتا در اواخر سال 89 در کل کشور تشکیل شد.

سرپرست پلیس فتا استان همدان در ادامه سخنانش ابراز داشت: پلیس فتا در استان همدان نیز همزمان با سراسر کشور شروع به کار کرد تا بتواند امنیت فضای مجازی را تامین کند.

امینی ادامه داد: همانطور که ماموران کلانتری ها مدام در منطقه مورد نظر خود گشت می زنند تا از وقوع جرم جلوگیری کنند ماموران پلیس فتا نیز همواره در فضای مجازی حضور دارند تا مانع وقوع جرم در فضای مجازی شوند.

شناسایی 72 جرم در فضای مجازی

وی با تاکید بر اینکه پلیس فتا امنیت را برای کاربران فراهم می کند، اظهار داشت: در حال حاضر 72 نوع جرم در فضای مجازی وجود دارد.

سرپرست پلیس فتا استان همدان با بیان اینکه اگر کسی بخواهد در فضای مجازی عمل مجرمانه انجام دهد، رصد می شود، اظهار داشت: پلیس فتا همانند یک تابلوی ایست در فضای مجازی وجود دارد و مانع مجرمان فضای مجازی است.

امینی بیان داشت: با توجه به اینکه پلیس فتا یک پلیس جوان و جدید است اما توانسته تاثیرات بسیاری در حوزه مقابله با جرایم اینترنتی انجام دهد و مانع کلاهبرداری های اینترنتی شود و در مواردی کلاهبرداران اینترنتی را شناسایی کند.

وی با اشاره به اینکه با پیشرفت شبکه های اجتماعی و افزایش سایت ها قطعا تعداد افراد سودجو و کلاهبرداران نیز زیاد می شود، افزود: پلیس فتا در حوزه های مختلف اجتماعی، پیشگیری، چالش ها و اطلاع رسانی و آموزش فعالیت می کند تا کاربران را از حضور مجرمان و کلاهبرداران فضای مجازی آگاه کند.

سرپرست پلیس فتا استان همدان با اشاره به اینکه تا کنون 72 جرم در انواع مختلف در فضای مجازی شناسایی شده است، ابراز داشت: از آن جمله می توان به سرقت های اینترنتی، کلاهبرداری ها، حتک حیثیت و برداشت های غیر مجاز و راهاندازی سایت های مخرب اشاره کرد.

برخی شبکه های اجتماعی مرکز جاسوسی دشمن هستند

امینی با تاکید بر اینکه نیروهای پلیس فتا از افراد خبره و کارشناس در زمینه اینترنت هستند، افزود: ماموران پلیس فتا با رصد 24 ساعته فضاهای مجازی از نحوه عملکرد کلاهبرداران آگاهی دارند و مانع وقوع جرم می شوند.

وی بیان داشت: کاربران برای استفاده از فضاهای مجازی و اینترنت باید یک سری از موارد را رعایت کنند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

سرپرست پلیس فتا استان همدان عنوان داشت: نصب آنتی ویروس و آپدیت کردن آن، بازنکردن ایمیل های ناشناس، عدم ورد به سایت های نامعتبر و مشکوک و آگاهی در دانش در استفاده از سیستم های بانکی و استفاده از رمز های کارت بانکی از مواردی است که افراد باید در استفاده از اینترنت و فضای مجازی رعایت کنند.

امینی در مورد شبکه های اجتماعی گفت: برخی شبکه های اجتماعی مرکز جاسوسی دشمن هستند و متاسفانه به راحتی می توانند در اطلاعات شخصی افراد نفوذ کرده و اطلاعات شخصی را برداشت کنند.

فعالیت سه مرکز پلیس فتا در استان همدان

وی با بیان اینکه سه مرکز پلیس فتا در استان همدان مستقر است، بیان داشت: دشمنان از فضای مجازی برای نابودی فرهنگ و اعتقادات جوانان استفاده می کنند و چون اکثر کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جوانان هستند دشمن از این شرایط به نفع خود استفاده می کند.

سرپرست پلیس فتا استان همدان عنوان داشت: برنامه ریزی برای نوجوانان و جوانان در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در شبکه های اجتماعی از اهداف دشمن است.

امینی با تاکید بر اینکه برای مقابله با این ترفند دشمن باید نوجوانان و جوانان را آگاه ساخت، افزود: بالابردن سواد اینترنتی والدین، مربیان و خانوده ها و آموزش نوجوانان و جوانان از جمله راهکار های پیشگیری از گمراهی جوانان است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی به مانند چاقوی دو لبه است، بیان داشت: باید از جنبه های مثبت فضای مجازی استفاده شود و اینطور نیست که فضای مجازی فقط جنبه منفی داشته باشد.

فرمانده انتظامی استان همدان نیز در مورد پلیس فتا گفت: یکی از اقدامات مهم پلیس کنترل فضای مجازی و سایبری است که این کار از طریق پلیس فتا به طور اختصاصی انجام می شود.

سردار محمد مهدیان نسب با بیان اینکه پلیس فتا فضای مجازی را شناسایی می کند، افزود: پلیس فتا با وارد شدن به فضای مجازی مجرمان و کلاهبرداران در این فضا را شناسایی کرده و آنها را دستگیر می کند.

افزایش 77 درصدی پرونده های مجرمان فضای مجازی در استان همدان

وی در مورد پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا بیان داشت: در چهار ماه نخست سال در تشکیل پرونده در پلیس فتا 77 درصد افزایش وجود داشته است.

فرمانده انتظامی استان همدان با بیان اینکه تعامل دو سویه مردم و پلیس موجب امنیت پایدار در جامعه می شود، اظهار داشت: پلیس فتا علاوه بر پیشگیری در راستای آموزش نیز اقداماتی را اشته است.

مهدیان نسب عنوان داشت: آموزش دانش آموزان، خانواده ها، مربیان از جمله اقداماتی است که در راستای بالابردن سواد اینترنتی افراد انجام می شود.

وی بیان داشت: در چهار ماه نخست سال 9 هزار و 283 نفر در مراکز مشاوره پلیس مشاوره شدند و از آموزش های مختلف بهره مند شدند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول