استیضاح در حضور «رئیس اتحادیه پست جهانی»!

به گزارش «وبلاگ نیوز»، در فضای مجازی طی چند روز گذشته التهابات فراوانی ناشی از استیضاح وزیر علوم برپا بود. قابلیت انتقال سوژه های مخلف و متعدد در یک هفته را شاید بتوان از ویژگی‌های کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی دانست. وزیر علوم در روز گذشته و در حین استیضاح، از دید برخی از کاربران به یک قهرمان و مقاومت‌کننده تبدیل شد.

این عده اغلب بدون اطلاع از کم و کیف ماجرا و بر اساس شنیده‌هایشان در همین شبکه‌های مجازی، استیضاح و برکناری فرجی‌دانا را به طور ضمنی محکوم کردند. در این فضا و در بین طرفداران جدی دولت یازدهم، چند واکنش جدی به چشم می‌خورد:

  • نبود رییس جمهور در مراسم استیضاح و بی‌توجهی به وضعیت وزیر
  • نارضایتی از برخورد نمایندگان مجلس و گاه رویکرد خصمانه
  • حمایت کامل از فرجی‌دانا
  • پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم
  • ابراز مسرت از انتخاب سرپرست جدید وزارت علوم

در ادامه به هر یک از موارد فوق می‌پردازیم.

نبود رییس جمهور در مراسم استیضاح و بی‌توجهی به وضعیت وزیر

نبود ریس جمهور در مراسم استیضاح از سوی بسیاری از کاربران تویئتر، فیسبوک، گوگل پلاس و حتی وایبر قابل توجیه نبود. آنان در پست‌های خود، این سفر حسن روحانی را رفتن به تعطیلات تابساتنی و ییلاق تلقی کردند و به اشکال مختلف نارضایتی خود را از این موضوع بیان کردند:

استیضاح1البته برخی نیز حضور رییس جمهور را ایجاد تنش بیشتر در مجلس دانستند و عدم حضور وی را رویکرد مناسبی تلقی کردند:

استیضاح2

استیضاح3

نارضایتی از برخورد نمایندگان مجلس و گاه رویکرد خصمانه

نحوه بیان نظر موافقان و مخالفان در سطح علنی مجلس از دید کاربران توییتر بسیار نامناسب بود و اعتراض‌های بسیاری به آنان داشتند که «وبلاگ نیوز» از بازنشر بسیاری از آنان معذور است. اما از نظر اغلب کاربران، نمایندگان موافق و مخالف استیضاح به رعایت ادب و نحوه بیان درست سخنان خود ملزم نبودند و توجه لازم برای شنیدن نظرات مخالف و موافق را نداشتند. برخی این رفتارهای نمایندگان را در گذشته تاریخی جست‌وجو کرده و با استنادات به آن، ناراحتی خود را بیان کردند:

استیضاح4

گروهی نیز به سطح پایین سواد نمایندگان مجلس در درک مسائل کشور پرداختند و به طعنه، آنان را از همان بورسیه‌های غیرقانونی خواندند و به بی‌سوادی علمی متهم کردند:

استیضاح8

البته حضور رییس اتحادیه پست جهانی در یک موضوع داخل ی در صحن علنی مجلس، مایه تعجب بسیاری از افراد شد:

استیضاح9

عده نسبتا زیادی از کاربران، با تمسخر از «کلنلل لیاخوف» یاد کردند و به توپ بستن مجلس را یادآور شدند. شاید آنچه بیش از استیضاح باعث ایجاد موج مذکور در شبکه‌های اجتماعی شد، شلوغی، بی نظمی، رفتارهای نامناسب و استیضاح با درگیری‌های سیاسی بود:

استیضاح10

حمایت کامل از فرجی دانا

بیشترین پست‌ها و گفتگوها در حوزه دفاع از ویزر علوم و یا رفتار مجلس بود. در فضای مجازی کمپین‌هایی برای حمایت از فرجی‌دانا و اعلام مخالفت با استیضاح وی شکل گرفت و صفحات مختلفی ایجاد شد:

استیضاح11

استیضاح12

برخی استیضاح از وزیر را انتقام‌گیری سیاسی برداشت کردند و به همین دلیل با استیضاح وزیر مخالفت کردند:

استیضاح13

کاربران توییتر با هشتگ گذاری فرجی‌دانا، استیضاح و وزیر علوم سعی در ترند سازی این مسئله در این شبکه اجتماعی و ایجاد یک موج مخالفت داشتند. موج استیضاح وزیر، جدی‌ترین حرکت در فضای مجازی در هفته گذشته محسوب می‌شود و بسیاری از پست‌ها و گفتگوها بارها بازنشر داده شد و در زمان استیضاح بخش عمده فضای توییتر فارسی زبانان به این مسئله اختصاص داشت:

استیضاح14

از دید بسیاری رفتار فرجی دانا توأم با متانت و صبر بود و در دفاعیه خود مستندات مناسبی ارائه کرده بود:

استیضاح15

برخی هم معتقد بودند مجلس قصد پذیرش نداشت و مسائل سیاسی در لفافه‌ای مسائل علمی باعث شد تا وزیر برکنار شود:

استیضاح16

استیضاح17

از طرف دیگر گروهی از کاربران در توییتر، با اغراق وی را تنها وزیر دانای دولت یازدهم دانستند که مجلس و دولت تحمل وی را نداشتند:

استیضاح18

فضای مجازی بسیار پرتنش و مستعد برای نشر شایعات و اخبار بدون مستندات لازم است. در همین راستا روز قبل از استیضاح وزیر، اخباری مبنی بر حصر خانگی و یا مکاتبات محرمانه منتشر شد. اخباری که هیچ‌گاه نه تأیید شد و نه به وقوع پیوست:

استیضاح19

پیگیری بورسیه‌های غیرقانونی وزارت علوم

مهم‌ترین مسئله از نظر کاربران که منجر به استیضاح فرجی دانا شد، مسئله بورسیه‌های غیرقانونی و افشاگری علیه کسانی است که بدون صلاحیت علمی در این جایگاه قرار گرفتند:

استیضاح20

آنان با اشاره به افرادی چون مصدق که برای آبادانی کشور، از خود گذشت، وی را در در جایگاهی مشابه با مصدق دانستند:

استیضاح21

از آنجا که هنوز کشمکش بین طرفداران دولت دهم و یازدهم وجود دارد و حساسیت نسبت به برخی افراد در دو جناح بسیار بالاست، هر یک با تلاش برای افشاگری به و شکننده سازی هویت مطلوب طرف مقابل، سعی در بازتعریف خود و مبراسازی جناح سیاسی خود از آسیب‌ها و اتهامات وارده در کشور هستند:

استیضاح22

ابراز مسرت از انتخاب سرپرست جدید وزارت علوم

بعد از شمارش آرای نمایندگان و اعلام برکناری وزیر علوم، فضای کاربران مخالف استیضاح در شبکه‌های مجازی مایوسانه، خصمانه و غمگین بود. اما خبر انتصاب سرپرست جدید و سپس انتصاب فرجی دانا به عنوان مشاوره علمی، انگار التیام بخش دردهای کاربران موافق با وزیر علوم شد:

استیضاح23

هم‌چنین برخی از کاربران که به سفر رییس جمهور به اردبیل و عدم توجه لازم به این استیضاح، اعتراض داشتند، با این خبر هواداری خود از رییس جمهور را منوط به شروطی ادامه دادند:

استیضاح24

زمانی برای مخالفان فرجی‌دانا

اما گروهی دیگر نیز از موافقان استیضاح بودند و در همین راستا از بیان مستندات و شنیده‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند. فعالیت‌های مربوط به این جریان فکری در فضای مجازی در سه دسته تقسیم می‌شوند:

ارجاع به گذشته و استیضاح‌های قبلی

از نظر موافقان، استیضاح هر وزیری در هر دولتی امری عادی است و وزیر باید نسبت به عملکرد خود به نمایندگان مجلس پاسخگو باشد. موافقت آنان با استضاح گاه باعث ایجاد نوعی کدورت بین کاربرانی که با یکدیگر رفتار دوستانه داشتند، شده است:

استیضاح25

استیضاح26

تایید مباحث نمایندگان در خصوص استیضاح

گروهی از موافقان استیضاح، این برکناری را به نفع جامعه و در جهت کاهش رانت‌های رفتاری و مراودات غیرقانونی تلقی کردند. ایجاد ناامنی برای دختران دانشجو و بازگشت اساتیدی که موجب مزاحمت و استرس روانی برای دانشجویان فراهم کرده و در نهایت منجر به سطح علمی کشور می‌شوند از مهم‌ترین دلایل موافقت آنان با استیضاح و برکناری بود:

استیضاح27

استیضاح28

ایراد به عملکرد وزیر علوم

تناقض در رفتار و گفتار وزیر علوم مبنی بر مذموم دانستن افشاگری و در کنار آن فعالیت در جهت افشاگری در خصوص بورسیه‌ها و موارد دیگر، از ضعف عملکرد وی ناشی می‌شود. به اعتقاد این گروه از کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی شخص وزیر به دلیل عدم توجه وزیر به هشدارها و تذکرات پیاپی نمایندگان موجب تشکیل این جلسه استیضاح شد و باید در برابر عملکرد نامناسب وزارت‌خانه در یکسال اخیر پاسخگو باشد:

استیضاح29

استیضاح30

در پایان باید به دو مبحث کلی در این فضا اشاره کرد؛ عده‌ای این جریان را برای پنهان کردن جریان کرسنت دانستند و عده‌ای برنامه‌ریزی برای انتخابات آینده مجلس:

استیضاح31

استیضاح32

در این بین نیز گروهی، دیگران را به توجه بیشتر برای انتخاب نمایندگان موافق با جناح فکری در آینده تشویق کردند. عده‌ای نیز در یک نگاه بدبینانه جلسه استیضاح وزیر را برنامه‌ای دولتی برای سوق دادن مردم به حضور در انتخابات مجلس دانستند:

استیضاح33

استیضاح34

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول