معرفی کتاب «یک دهه وبلاگ نویسی کتاب داران ایران»

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از همشهری، کتاب نگاهی بر یک دهه وبلاگ نویسی کتاب داران ایران علاوه بر سخن نخست و پیش درآمد در 4 فصل با عنوان های؛ وبلاگ نویسی چیست؟، ورود وبلاگ به کتاب خانه های ایران، یادداشت های برگزیده کتاب داران وبلاگ نویس و آثار منتشر شده در زمینه وبلاگ در کتاب داری و اطلاع رسانی ایران تنظیم و تدوین شده و بیش از 74 عنوان از یادداشت های برگزیده در فصل سوم برای خوانندگان آورده شده است.

دکتر حاجی زین العابدینی در مقدمه ای برای کتاب پیش رو آورده است: ویژگی بارز دنیای حاضر، تعاملی و دوسویه بودن آن است و وضعیت دنیا به گونه ای است که کسی نمی تواند حرف یک سویه داشته باشد، بلکه مبنای گفته ها بر گفت وشنود بنا شده است. مرور زمان و بلوغ فناوری از یک سو و دمیدن روح آزادی طلبی در کالبد جوامع و اهمیت گفتمان در اجتماعات آدمیان از سوی دیگر، منصه ظهور فضایی شد که در آن نه حرف یک سویه، که گفتمان دوطرفه سنجه شد و از ملزومات جامعه.

وبلاگ در دنیای کتابداری و اطلاع رسانی و به ویژه در محیط ایرانی این حوزه، همانند اقبالی که در ایران به وبلاگ نویسی صورت گرفت، با استقبال روبه رو شده و در کم تر از یک سال از رواج آن در کشور به حوزه کتابداری و اطلاع رسانی نیز وارد شد. شاید یکی از دلایل استقبال و رونق وبلاگ نویسی در کتابداری و اطلاع رسانی را بتوان قرابت ذاتی کتابداری و اطلاع رسانی با کارکرد وبلاگ به شمار آورد. زیرا هر دو برای نشر و آگاهی رسانی، زمینه ها و کارکردهای مناسبی دارند. به همین دلیل، کتابداران وبلاگ را به عنوان ابزاری کارا برای انواع فعالیت های خود به کار گرفتند و به سرعت در استفاده و رواج آن رشد کردند. این رشد چنان سریع و گسترده بود که در دوره ای، کم تر کتاب خانه یا کتابداری را می شد ملاحظه کرد که دستی در وبلاگ نداشته و به نوعی با آن درگیر نباشد.

یکی از مهمترین اهداف کتاب حاضر که شاید بتوان آن را محصول «جشنواره وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی ایران» به شمار آورد، ثبت و مستندسازی فعالیت های پرجوش و خروش و تاریخی کتابداران در عرصه وبلاگ است.

این کتاب در 4 فصل تهیه شده است. فصل اول به طور مختصر، مروری بر نحوه ایجاد وبلاگ در محیط های پرشین بلاگ و بلاگفا برای مبتدیان وبلاگ نویسی صورت گرفته و در ادامه، بر اساس تجربیات نگارندگان کتاب حاضر، اصول وبلاگ نویسی برای خوانندگان ارائه شده است.

فصل دوم از زمینه و پیشینه بهره گیری از وبلاگ توسط کتابداران ایران بحث به میان آورده و در حقیقت، نگاه اجمالی و تاریخی به سیر پیدایش وبلاگ در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در داخل کشور دارد. فصل سوم، به یادداشت های برگزیده کتابداران و اساتید وبلاگ نویس اختصاص دارد.

در فصل چهارم که کتابشناسی وبلاگ در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی ایران، محصول علمی جشنواره وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی ایران بوده است که برای نخستین بار توسط انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران با همکاری اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی کتابداری ایران (ادکا) در زمستان 1390 برگزار شده است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول