«امروز شاهد رویش مجموعه‌های خودجوش در عرصه رسانه‌های دیجیتال انقلاب هستیم‌»

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از تسنیم منصور امینی  اظهار داشت: یک از اهداف برگزاری این نمایشگاه حرکت به سوی ایجاد جبهه‌ای از نیروهای ارزشی یعنی همان جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی در مقابل دو جبهه استکبار گرگ صفت و ارتجاع خوک صفت تعریف شده بود.

وی ادامه داد: هدف دیگر برپایی نمایشگاه ایجاد هم‌افزایی و امید‌آفرینی در میان نیروهای انقلابی فعال در فضای مجازی و همچنین برپایی یک مانور و رزمایش فرهنگی از افسران جوان جنگ نرم در این عرصه در مقابل جبهه معارض انقلاب اسلامی بود.

دبیر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی همچنین گفت: نمایش فعالیت‌ها و اراِئه محصولات و دستاوردهای جوانان خلاق و ولایتمدار عرصه رسانه‌های دیجیتال به عموم مردم عزیز کشورمان علی‌الخصوص شهروندان تهرانی به عنوان بخش کوچکی از قابلیت‌های این جریان فرهنگی از اهداف دیگر این نمایشگاه بود.

وی بیان کرد: در عرصه فضای مجازی به حمدالله رویش‌‌های زیادی را شاهد بوده‌ایم و مجموعه‌های مختلفی به صورت خودجوش از سراسر کشور وارد این عرصه شده‌اند و فعالیت‌های چشمگیری انجام داده‌اند. بسیاری از این مجموعه‌ها تحت حمایت و راهبری سازماندهی شده‌ای نبوده‌اند و راهبردها و اهداف خود را از فرمایشات و فرامین رهبری معظم انقلاب دریافت کرده‌اند.

امینی افزود: البته اوج فعالیت‌های این مجموعه‌های مردمی از سال 88 نمایان  شد و یک نوع انسجام و هماهنگی غیر‌رسمی میان آن‌ها به وجود آمد چرا که هرچند استکبار و ایادی داخلی‌اش شیرینی حضور مردم در انتخابات را تلخ کردند و گناه نابخشودنی سران فتنه ضایعه جبران‌ناپذیری را برای نظام اسلامی به وجود آورد‌ اما ازسوی دیگر برای مجموعه‌های انقلابی برکاتی هم داشت و مهم‌ترین آن نمایان شدن رویش‌های نسل نوین انقلاب و شکل‌گیری جبهه جدیدی از نیروهای مخلص و مؤمن و انقلابی در عرصه‌های مختلف به ویژه فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال بود.

وی با اشاره به روند برگزاری این نمایشگاه از ابتدا تاکنون‌ تصریح کرد: نخستین نمایشگاه در اواخر سال 91 برگزار شد که بیش از 180 مجموعه انقلابی فعال در فضای مجازی که غالب آن‌ها مؤسسات مردم‌نهاد رسانه‌های دیجیتال بودند در این رزمایش بزرگ فرهنگی حضور پیدا کردند. در آن سال علی‌رغم این‌که نخستین سال برگزاری بود اما استقبال هم از ناحیه شرکت‌کنندگان و هم از سوی بازدیدکنندگان قابل قبول بود و اهداف برگزاری تا حدود زیادی محقق گردید. در سال 92 به دلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری و همچنین تغییرات در بدنه ‌دولت و همچنین تغییر نگاه به فعالیت‌های فرهنگی از سوی متولیان دولتی برگزاری نمایشگاه محقق نشد.

دبیر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی ادامه داد: نمایشگاه نخست با کمک و  هماهنگی قابل تقدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و توسط وزیر وقت ارشاد «جناب آقای دکترحسینی» افتتاح شد. تقاضای بخش زیادی از شرکت‌کنندگان، بازدیدکنندگان و همچنین مسئولان مختلف‌ فرهنگی در کشور این بود که این ‌نمایشگاه تخصصی با ایجاد یک دبیرخانه دائمی کار خود را پیگیری کند و سالانه با برگزاری این نمایشگاه  چیزی شبیه به جشنواره عمار در عرصه فضای مجازی  شکل بگیرد.

امینی خاطرنشان کرد: تشکل‌های مختلف فعال در این عرصه به جمع‌بندی رسیدند که در سال 93 این امر را اجرا نمایند و برای آن برنامه‌ریزی شد. پیگیری به عمل آمد که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد چه زمانی است طبق سنت چند ساله قرار بود ‌که در نیمه دوم سال  93 برگزار می‌شود. بنابراین تصمیم گرفته شد که این نمایشگاه در نیمه اول سال برگزار شود تا با نمایشگاه وزارت ارشاد تداخلی نداشته باشد.

وی عنوان کرد: در بدو معرفی مسئول مربوطه در زمینه رسانه‌های دیجیتال در وزارت ارشاد به ایشان مراجعه و توافق شد که این نمایشگاه  به صورت تخصصی و مستقل برگزار شود. هماهنگی‌های اولیه نیز انجام شد اما زمانی که به شروع کار نزدیک شدیم متأسفانه در یک چرخش 180 درجه‌ای اعلام شد‌ که این نمایشگاه باید در ذیل نمایشگاه وزارت ارشاد انجام شود و شدیداً پیگیر عدم برگزاری نمایشگاه با این عنوان بودند.

وی در ادامه گفت: برای ما به دو دلیل این امر میسر نبود‌ چرا که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد بیش‌تر رویکرد مخابراتی و فناوری پیدا کرده‌ و از جامعیت خارج شده بود و مجموعه‌های فعال انقلابی در عرصه  فضای مجازی در نمایشگاه برگزار شده توسط وزارت ارشاد در اسفند 92 حضور بسیار کمرنگی داشتند. از سوی دیگر اجرای نمایشگاه به بخش خصوص واگذار شده بود ‌و همچنین اقداماتی در نمایشگاه قبلی اتفاق افتاده بود که گفتنی نیست. به طور مثال این‌که یکی از متولیان نمایشگاه وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی  با کراوات و پوشش غربی در نمایشگاه حاضر شد و در حضور مسئولان وزارت ارشاد سخنرانی کرد و مسائل حاشیه‌ای داخل نمایشگاه فضای مناسبی را برای حضور جناح فرهنگی مؤمن و انقلابی ترسیم نکرد.

امینی خاطرنشان کرد: البته درون نمایشگاه هم رنگ و بوی انقلابی حاکم نبود و حواشی داشت که گفتنی نیست و بهتر است به آن نپردازیم و امیدواریم مسئولان محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خود بیایند و ضمن انجام‌ دقت نظر، تغییر رویکرد همسو با سیاست‌های انقلاب اسلامی  نسبت به مسائل فرهنگی به عمل آورند.

وی اظهار داشت: دلیل دوم این بود که ما می‌خواستیم بچه‌های انقلابی دور هم جمع شوند و حس کنند با هدف مشترک در جنگ نرم علیه استکبار فعالیت می‌کنند‌ اما مسئولان امر همچنان پافشاری داشتند که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی به عنوان یکی از بخش‌های ‌نمایشگاه  وزارت ارشاد با همان کادر برگزار کننده قبلی‌ انجام شود. لذا با هماهنگی بخشی از نهادهای متولی فرهنگ که دغدغه‌های فرهنگی مشترک با جبهه انقلاب کار آغاز شد.

دبیر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت: طی تجربه نمایشگاه قبلی پیش‌بینی ‌ما استقبال حداکثر 200 تا 250 مجموعه برای شرکت در نمایشگاه بود. بر این اساس مکان‌های مختلفی را برای برگزاری نمایشگاه بررسی کردیم از جمله مصلی تهران که در نمایشگاه قبلی همکاری خوبی داشتند امسال به دلیل برگزاری نماز جمعه برای این اقدام میسر نبود. به حمدالله همکاری ارزنده شهرداری تهران به دلیل در اختیار قرار دادن بوستان گفت‌وگو مشکل محل برگزاری را حل کرد. تنها مشکل این مکان دسترسی سخت به آن بود.

امینی ادامه داد: البته  پیش‌بینی‌های ما هم که بر اساس نمایشگاه نخست انجام شده بود درست  از آب درنیامد و در چند روز محدود اعلام شده برای ثبت نام که حتی ساعتی هم تمدید نشد، ما را با استقبال بیش از 500 مجموعه مواجه کرد و به ناچار  با کوچک کردن غرفه‌ها و حذف 200 مجموعه در حدود 300 غرفه کوچک در نمایشگاه بر پا شد.

وی با اشاره به بخش‌های مختلف این نمایشگاه ادامه داد: این نمایشگاه در دو بخش اصلی و جانبی برگزار شد که بخش اصلی شامل بخش بین‌الملل، رسانه‌های برخط، نشر دیجیتال، بازی و انیمیشن و فناوری اطلاعات بود؛ همچنین دیجیتال در آیینه هنر، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مختلف، فرصت‌ها و تهدیدها، واقعیت افزوده و بخش کودک و نوجوان از جمله بخش‌های جانبی این نمایشگاه بود.

امینی همچنین از جریان‌سازی صدا و سیما و تبلیغات تلویزیونی تشکر کرد و گفت: جریان‌سازی در فضای مجازی به واسطه برپایی این نمایشگاه و اقدامات جانبی مانند نشست‌های تخصصی در عرصه رسانه‌های دیجیتال و سخنرانی‌های تخصصی ‌و محافل‌ خوانندگی انقلابی ‌به صورت گسترده و غیر‌قابل تصوری به وجود آمده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه نخستین نمایشگاهی بود که افتتاحیه آن به جای بریدن روبان با برافراشته شده و تبرک پرچم حرم‌ سیدالشهدا‌(ع) و برپایی مجلس روضه امام حسین(ع) انجام شد.

دبیر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت:در این نمایشگاه سعی شد یکسری از شعارها در مرحله عمل نیز محقق شود. به طور مثال سعی کردیم وسایل و تجهیزات الکترونیکی به کار رفته در نمایشگاه حتی‌المقدور ساخت داخل باشد.

امینی افزود: از اقدامات ویژه این نمایشگاه رونمایی از کیوسک رسانه برای تبلیغ و توزیع الکترونیکی محصولات بود که با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد و بنا شد در 100 نقطه شهر تهران و برخی استان‌های کشور نیز نصب شود. همچنین از فروشگاه متمرکز محصولات فرهنگی با روشی نوین نیز رونمایی شد و به طور آزمایشی در‌ این نمایشگاه به مدت 7 روز  بیش از 100 هزار عدد محصول در 2200 عنوان تولید شده توسط مؤسسات جبهه فرهنگی انقلاب شرکت‌کننده در نمایشگاه در این فروشگاه با تخفیف ویژه به فروش رسید. البته به دلیل استقبال غیرقابل تصور و ازدحام خریداران در برخی ساعات نمایشگاه مشکلاتی به وجود آمد که انشاءالله در مدل تکمیل شده عرضه محصولات به این شیوه این مشکلات مرتفع خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال در دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی از ظرفیت‌های موجود دستگاه‌های فرهنگی‌ استفاده خوبی به عمل آمد و سعی شد کم‌ترین هزینه‌ها در برپایی نمایشگاه انجام شود.

وی اعلام کرد ‌به جرأت می‌توان گفت هزینه این نمایشگاه کم‌تر از یک پانزدهم هزینه نمایشگاه‌های مشابه بوده است.

امینی افزود: الحمدالله استقبال خوب و زایدالوصفی از طرف بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به عمل آمد و بازدید مسئولان و متولیان امور فرهنگی در حوزه‌های مختلف نیز چشمگیر بود.

وی با اشاره به بازدید رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور، حضور نمایندگان مختلف مجلس شورای اسلامی از جمله رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، اعضای شورای اسلامی شهر تهران، مسئولان فرهنگی شهرداری تهران و فرماندهان نیروهای مسلح ریاست سازمان بسیج مستضعفین‌ افزود: در این دوره از نمایشگاه با توجه به گسترش فضای مجازی در موضوعات مختلف دینی و انقلابی شاهد حضور پر رنگ جامعه  خطبا، ذاکرین و هیئات اهل بیت برای بازدید از این نمایشگاه در یک فضای بسیار صمیمی بودیم.

وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه عموماً از جناح مومن و انقلابی هستند که مورد اشاره مقام معظم رهبری در ابتدای سال جاری در حرم مطهری رضوی برای حضور در عرصه‌های فرهنگی بوده‌اند.

امینی افزود: مجموعه‌های مردم نهاد با دریافت فرمان از فرمانده کل قوای فرهنگی یعنی مقام معظم رهبری امروز در عرصه تولید و نشر محتوای دینی و انقلابی در فضای مجازی برتری ملموسی پیدا کرده‌اند و در خصوص اعمال سیاست‌های ایشان در عرصه فناوری‌های زیرساختی فضای مجازی نیز خودجوش وارد عمل شده‌اند و هر چند مسئولان مربوطه در دولت‌های گذشته و دولت کنونی تاکنون سیاست‌های حکیمانه ایشان را به طور کامل اجرا نکرده‌اند ولی انشاءالله تا پایان سال جاری با انجام چندین حرکت ملی، بومی و انقلابی در این عرصه نیز شگفتی‌آفرین خواهند شد.

دبیر دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی گفت: هر مسئول فرهنگی اگر حمایت این افسران جوان جنگ نرم را برای پیشبرد اهداف دستگاه متبوعش جلب کند قطعاً به موفقیت می‌رسد و در حقیقت این جوانان و مجموعه‌ها محتاج کمک نیستند و این متولیان فرهنگ این کشور هستند که محتاج حمایت مجموعه‌های مردم نهاد هستند.

وی ضمن تشکر از اقشار مختلف مردم و مسئولان که با بازدید و خدا قوت به مجموعه‌ها در نمایشگاه حاضر شدند اضافه کرد: مسئولانی که در این حوزه‌ها تکلیف حاکمیتی دارند و در کنار این جوانان انقلابی حاضر نشدند و از نزدیک در جریان این جوشش عظیم قرار نگرفتند قطعاً ضرر زایدالوصفی کرده‌اند.

وی در پایان گفت: دریای خروشان جوانان عاشق ولایت فقیه در حال حرکت به سمت ساحل تمدن اسلامی است و کسانی که بخواهند در برابر این اموج قرار ‌گیرند از این امواج سیلی محکمی خواهند خورد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول