برگزاری کارگاه «کفشدوزک» برای پرورش ایده‌های کسب و کار زنانه

[گزارش تصویری]

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز»، کسب و کار و شیوه صحیح ورود به بازار کار الکترونیک، یکی از رمزهای موفقیت در تجاری‌سازی ایده‌ها محسوب می‌شود.

کسب و کار الکترونیک به مفهوم کلی شامل به کارگیری فناوری های جدید برای برقراری ارتباطات زنجیره ای بین سازندگان، فروشندگان، عرضه کنندگان و به طور کلی ارایه دهندگان کالا و خدمات از یک سو و خریدار و مصرف کننده و یا به طور کلی مشتری از سوی دیگر است و نتیجه آن اتخاذ تصمیم های بهتر، بهینه سازی کالا و خدمات، کاهش هزینه ها و گشودن کانال های جدید است. موضوعی که این روزها در سطح کوچک و بزرگ، مورد ابتلای کاربران رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌نویسان شده است.

در همین راستا گروه «کفشدوزک» اقدام به برگزاری کارگاهی با موضوع برنامه کسب و کار در روز جمعه هفتم شهریور ماه کرد.

«مریم انصاری»، از مسئولان برگزاری این دوره گفت: خانم گلشن مربی دوره مدل کسب و کار است. کفشدوزک کارگاه‌های خود را بر مبنای درس و تعامل گروهی برگزار می‌کند. این شیوه تدریس به دلیل آن است که فرد آن چه آموخته را به صورت عملی به اجرا درآورد. تمام این موارد به دلیل آن است که اگر فردی بخواهد کارآفرین شود یا ایده خود را اجرایی سازد، بداند که تنها دانستن از تئوری کافی نیست و باید در فرایند آزمون و خطا، ایده را به عملی شدن نزدیک کنند.

وی در ادامه با تاکید بر یادگیری مدل کسب و کار گفت: یادگیری مدل کسب و کار برای هر کسی که بخواهد ایده‌ای را اجرایی یا تجاری کند، ضروری است. به نظر من سطح یادگیریِ مشارکت کنندگان این دوره خوب بوده است.

این مدرس کسب و کار افزود: با تحقیاتی که انجام دادیم متوجه شدیم که علی‌رغم تساوی دو جنس در رشته‌های IT و علوم کامپیوتر، در بازار کار این تناسب وجود ندارد و درصد کمی از زنان در این حوزه مشغول به کارند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که به دانش‌آموختگان زن این حوزه کمک کنیم تا ایده‌های خود را در یک فرایند گروهی و با همفکری به سطح تجاری سازی برسانند.

انصاری با اشاره به بالارفتن سطح نوآوری و خلاقیت با حضور زنان در این حوزه گفت: بر اساس آمارها، وجود برابری جنسی در این حوزه موجب افزایش سطح بهره‌وری و نوآوری در موسساتی می‌شود که از نیرو و تخصص دو جنس در زمینه فناوری اطلاعات و علوم کامپیوتر بهره‌ برده‌اند.

اطلاع‌رسانی، آموزش و حمایت سه گامی است که کفشدوزک برای زنان خواهان اشتغال، تعریف کرده است. انصاری می‌گوید: اطلاع‌رسانی از شکافی که بین تعداد فارغ التحصیلان زن و تعداد شاغلان زن ایجاد شده، گام اول است. در گام دوم، آموزش به صورت آفلاین و آنلاین صورت می‌گیرد و در گاه سوم نیز سعی داریم با حمایت در امر آموزش و ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای، این افراد را تا تجاری سازی ایده‌های خود همراهی کنیم.

کارگاهی برای «توانمندسازی زنان»

گفتنی‌است در این کارگاه یک روزه افراد در 4 گروه تقسیم شده و با مشورت و رایزنی در نهایت بر روی یک ایده تبادل فکری کردند. در گروه اول، ایده «فرید» به عنوان ایده منتخب گروه که درباره آموزش الکترونیک زبان بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

«فرزانه همتی‌پور» دارای فوق لیسانس MBA به عنوان ایده‌پرداز گروه دوم با عنوان «شبکه اطلاعات اساتید» با هدف تسهیل انتخاب استاد مشاور یا استاد راهنما برای دانشجویان، از مزایای این کارگاه این گونه گفت: هدف این کارگاه آن است که درباره ایده‌هایی که داریم چطور عملی و اجرایی کنیم. تمام افراد این گروه در همین کارگاه باهم آشنا شدیم و توانستیم کار را از زوایای مختلف بررسی کنیم.

گروه دیگر درباره ایجاد یک شبکه اجتماعی با موضوع سینما و ادبیات بود. «علی رحیمی‌پور» درباره بررسی این ایده گفت: ایده اولیه من درباره این بود که یک شبکه برای معرفی و بررسی فیلم‌ها و ادبیات ایجاد کنیم. در کارگاه امروز، وقتی ایده را با اعضای گروه مطرح کردیم، در یک مشورت و تبادل نظر گروهی، مواردی بیان شد که اصلا به ذهن خودم نرسیده بود ولی مهم بود و با کمک دوستان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گروه چهارم هم ایده‌ای درباره یک نرم‌افزار کاربردی تلفن همراه با موضوع علوم عصب شناسی (Neuroscience) ارائه کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول