تدوین نظام فضای مجازی براساس الگوی اسلامی ایرانی

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از مهر عزیز نجف پور، دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی افزود: هدف و کارکرد اصلی کارگروه فرهنگی و اجتماعی تدوین نظام جامع فضای مجازی کشور براساس شاخص های الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت است که با توجه به ضعف ادبیات مطالعات در این فضا از منظر علوم انسانی و اجتماعی، لازم است تا بدنه علوم انسانی و اجتماعی کشور در مسیر تولید ادبیات و مفهوم شناسی و سیاست پژوهی فضای مجازی اسلامی – ایرانی فعال شوند.

وی با اشاره به این نکته که یک تصور غلط این است که فضای مجازی را از منظر فناوری صرف تحلیل و بررسی می کنند، افزود: نگاه درست به فضای مجازی این است که آن را امتداد زندگی انسانی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف کنیم و اگر از این نگاه غفلت شود سیاستگذاری و مدیریت ما در حوزه فضای مجازی ناکارآمد خواهد بود.

نجف پور تاکید کرد: سیاست مرکز ملی فضای مجازی برون سپاری پروژه ها برای استفاده بهینه از پتانسیل علمی کشور است بنابراین از تمامی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پژوهشگران دعوت می شود تا در راستای ارتقای مطالعات مفهوم شناسی و سیاست پژوهی فضای مجازی اسلامی – ایرانی مشارکت کنند.

وی یادآور شد: بر همین اساس در این گارگروه عناوین نظام موضوعات پژوهشی ارایه شد که شامل دو مولفه کلی مطالعات بنیادین و مطالعات راهبردی و کاربردی است. مطالعات بنیادین از دو محور اصلی گزارش انتقادی نظریات موجود فضای مجازی و همچنین مفهوم شناسی فضای مجازی اسلامی – ایرانی تشکیل شده و مطالعات راهبردی و کاربردی نیز متشکل از سه محور بررسی وضع موجود، تحلیل وضع موجود و تدوین سیاست های فضای مجازی است.

دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: همچنین کارگروه فرهنگی و اجتماعی به عنوان محمل ارتباط مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده است که این کارگروه شامل مجموعه ای از صاحب نظران ابعاد مختلف فضای مجازی است که از منظر علوم انسانی و اجتماعی به بررسی فضای مجازی و تدوین طرح ها و سیاست های ارتقای آن اقدام می کنند.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول