برگزاری نهمین استارتاپ ویکند تهران؛ ویژه بانوان

به گزارش «وبلاگ نیوز» نهمین استارتاپ ویکند تهران چهارشنبه تا جمعه 5 تا 7 شهریور برگزار شد.

حامیان این دوره از استارتاپ ویکند، مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت شرکتی، صندوق توسعه فناوری‌های نوین، avatech، صندوق سرمایه گذاری سرآوا و کانون کارآفرینی ایران بودند.

در نهمین استارتاپ ویکند تهران با رویکرد تمرکز بر بانوان در کارآفرینی، ۹۶ شرکت کننده که شامل ۴۵ نفر متخصص کسب و کار (۳۵ خانم و ۱۰ آقا)، ۳۷ نفر متخصص نرم افزار (۱۴ خانم و ۲۳ آقا) و ۱۴ نفر متخصص طراحی (۱۰ خانم و ۴ آقا) بود که در کل ۴۷ ایده کسب و کار را مطرح کرده و ۱۱ تیم برای اجرای ۱۱ ایده تشکیل دادند.

با توجه به رویکرد اخذ شده در تشویق حضور زنان در کارآفرینی، حدود ۶۲% از شرکت کنندگان خانم بودند. این در حالی است که به گزارش پایگاه استارتاپ ویکند تهران، متوسط شرکت کنندگان خانم در دوره های قبلی ۱۸% بود.

مهمانان ویژه رویداد

روز نخست که مراسم معارفه و آشنایی بود، علیرضا امیدوار مدیریت پنل با حضور نادره شاملو، مشاور و اقتصاددان ارشد بانک جهانی، سادیا خان، مدیر اجرایی شرکت Selar و دردانه داوری، کارآفرین ایرانی در زمینه مشاوره مدیریت استراتژی را بر عهده داشت.

نادره شاملو در این باره که خانم‌ها با تمامی محدودیت‌های موجود در جوامع خاورمیانه باز هم توانسته‌اند کسب و کار‌های خود را به اندازه و حتی بیشتر از گسترش بدهند. وی در تلاش بود تا با م بحث و گفتو در این حوزه، توه عده بیشتری را به این مسائل جلب کند.

سخنران بعدی پنل، سادیا خان از تجارب خود در زمینه کارآفرینی زنان صحبت کرد و اهداف خود را برای حضور در این حوزه استقلال شخصی و نیاز آن در زندگی خودش گفت؛ وی با اشاره به جمعیت جوان پاکستان از فرصت های زیاد موجود در این بخش سخن گفت. سادیا خان در انتها سوالاتی پاسخ داد.

دردانه داوری نیز از تجربه ۱۸ ساله خود در بازار کار گفت و به مشکلات و فرصت‌هایی در این راه برای وی وجود داشته است اشاره کرد. وی از تجربیات خود از راه اندازی اولین شرکت مشاوره مدیریتی خود درست بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه امیر کبیر صحبت کرد و اینکه چگونه با ارتباطات خود توانسته بود از تجارب افراد دیگر برای پیشبرد کارش استفاده کند.

مربیان این دوره چه می‌گویند؟

مریم انصاری، یکی از مربیان نهمین استارتاپ ویکند که با غلبه بازار کار الکترونیک برای زنان با استقبال از طرح‌های این چنینی گفت: ورود زنان به تکنولوژی برای اهمیت دارد و امیدوارم بتوانم دانشی که در این زمینه دارم، به دیگران و به خصوص زنان دیگر انتقال دهم.

وی درباره روند کار و فعالیت افراد در گروه‌ها در روز دوم استارتاپ خاطرنشان کرد: گروه‌ها تقریبا ایده‌هایشان خوب بود. البته برخی تشابهات در ایده‎ها وجود داشت ماند دو ایده برای NGO و دو ایده مشابه برای فعالیت‌های پزشکی و دارویی. در کل نمی‌توان گفت کدام گروه نسبت به بقیه تا این مرحله جلوتر است اما هر یک از گروه‌ها با انگیزه بالایی درباره طرح‌هایشان در حال فهالیت و مشورت هستند ا بتوانند تمام ابعاد را مورد بررسی قرار دهند.

انصاری در ادامه با تاکید بر شناخت نسبی بازار و جامعه هدف هر یک از صاحبان ایده، گفت: اغلب افرادی که در حال کار کردن بر روی ایده‌هاشان را دارند، اصولا با مشتری سر و کار داشتند و می‌دانند قرار است که چه مشتری را جذب کنند و چه نیازهایی دارند. آنها بر مبنای همین شناخت، پروژه را تعریف کرده و توسعه می‌دهند.

این مدرس کارآفرینی و از فعالان این حوزه در پایان به حضور بیشتر زنان در استارتاپ اشاره کرد و تصریح کرد: این شرکت کنندگان دوره اغلب خانم‌ها بودند و این رویداد برای من یک امتیاز داشت که زنان دیگر را در این حوزه ببینم و با انها آشنا شوم. در این رویداد دیگر بحث تدریس و مربی نیست بلکه تصور می‌کنم یک احساس اعتمادی بین دو طرف ایجاد می‌شود. کسانی که تازه کار را شروع کردند، هنگامی که زنانی را می‌بینند که موفق بودند، بیشتر حس هم تیمی بودن به آنان دست می‌دهد تا یک فرایند آموزش و مربی.

شرکت‌کنندگان استارتاپ را چگونه ارزیابی کردند؟

منظومه خرد در ولنجک روزهای پایانی هفته اول شهریور به فضای پرجنب و جوش از پرورش و عملیاتی ساختن ایده‌های مختلف تبدیل شده بود. 47 ایده در بین حدود 11 گروه مورد بررسی قرار گرفت و از بین ایده‌های تعیین شده مرحله به مرحله تا سطح عملیات کردن و قابلیت اجرا با طوفان مغزی و مشورت پش رفت. مشارکت کنندکان این رویداد را فرصتی مناسب برای شناخت تغییر جهت نیازهای مردم و نحوه اجرایی سازی تجاری کردن ایده‌های خام دانستند.

علیرضا گرمخویی و همسرش الناز شعبانی که هر دو دانشجوی ارشد پلیمر در دانشگاه امیرکبر بودند در یک گروه 7 نفره به پروش ایده‌ای درباره راه‌اندازی سایتی برای اطلاع‌رسانی از سایت‌های جدید ایجد شده فارسی اقدام کرده بودند. به طور کلی ایده درباره سایتی است که با ایجاد هر سایت ایرانی به افرادی که به عضویت سایت درآمده‌اند، هشدار دهند. خانم شعبانی می‌گوید: جرقه اولیه این طرح در استارتاپ قبل زده شده بود. وقتی دیدیم چندین سایت ایرانی مفید در روز ایجاد می‌شود و من از آنها بی اطلاعم. در حالی که شاید مدت‌ها دنبال این چنین سایتی بوده باشم.

وی در ادامه افزود: در استارتاپ قبل در فضایی قرار گرفتم که متوجه شدم سایت‌های جدید و کاربردی وجود دارد که ایجاد شده و من بی اطلاعم. من فرصتی ندارم که دائما برای اطلاع از سایت‌های دید جستجو کنم، همان موقع این جرقه به ذهنم زد که اگر همان سایتی که ایجاد می‌شود توسط یک هشدار به موبایلم ارسال شود یا در سایتی ثبت شود، برایم مفید است.

گروه دیگر که بر روی ایده واسطه‌گری همفکری می‌کردند، هدف خود را به عنوان برقرارکننده لینک بین تامین کننده مواد اولیه و تولیدکننده قرار داده‌اند. این گروه 8 نفره که تمام خانم بودند، اولویت فعالیت خود را در این حوزه قرار داده بودند. وی در این‌باره گفت: ایده ما درباره این است که واسطه‌ای بین فروش مواد اولیه و خریدارها باشیم و مواد اولیه‌ای که مورد نیاز تولیدکننده است را با دردسر کمتر به دستشان برسانیم، اما نه به عنوان دلال مواد اولیه بلکه در حد معرف باشیم

امور خیریه و واسطه‌گری بین افراد و نهادهای دولتی و غیردولتی، ایده گروهی بود که توسط خانم‌های شرکت کننده در نهمین استارتاپ طرح شده بود. سعیده علیزاده که سردبیر مجله رنگی رنگی نیز هست، صاحب اصلی ایده بود و در شرح ایده گفت: ایده هم سایتی برای وصل کردن افرادی است در امور خیریه می‌خواهند به نهادهای غیردولتی یا دولتی متصل شوند اما دقیق نمی‌دانند باید چه کار کنند. ما در تلاش هستیم که بتوانیم این پروسه را برای هر دو طرف پیشرفت داده و دسترسی را آسان‌تر نماییم.

ایده گروه شادی با سرپرستی ساناز کریمی، دانشجوی ارشد بازاریابی، شاید کمی متفاوت‌تر از فضای دیگر گروه‌ها بود. ساناز کریمی درباره ایده‌ گروه این چنین تصریح کرد: ایده ما که در این استارتاپ ویکند مطرح شد و بین 45 ایده، رتبه 3 را به دست آورد، ایده happy events planning بود که هدفش این است که شادی کردن در جامعه آسان شود و شادی کردن در جامعه‌ای که فرمواش کرده شادی یک امر واجب برای زندگی است. به همین خاطر خواستیم برنامه‌ای داشته باشیم که اگر کسی خواست مهمانی یا مراسمی بگیرد بتوانیم از 0 تا 100 به او خدمات مختلف و متنوع ارائه دهیم.

وی در ادامه افزود: شعار ما این است که تنها «باید» زندگی شادی کردن است. از استارتاپی که این دوره برگزار شد و من در آن شرکت داشتم، به نظرم سه برداشت قابل استنباط بود. اول آنکه با رای آوردن ایده‌هایی که مطرح شد، مشخص شد که الان جامعه ما به دنبال چه مواردی است و برای من جالب بود که بین این همه ایده اقتصادی و درآمدزا، ایده ما با تم شادی رای آورد. از طرف دیگر ایده‌ها به سمت شخصی سازی کردن سوق یافت. مانند ایده خیاط باشی یا مادرانه. بنابراین می‌توان گفت دیگر به سهم بازار کمتر توجه شده و هدف به سمت customize کردن پیش می‌رود.

گروه خیاط باشی متشکل از یک گروه 6 نفره شامل آقایان و خانم‌هایی بود که ایده دوخت و دوز مشری و تحویل در محل را در سر داشتند. عصمت حاج‌واحدی دارای فوق لیسانس IT به همراه گروه در حال پرورش ایده‌ای برای شخصی سازی فرایند طراحی و دوخت لباس برای مشتریان از طریق سایت را داشتند. وی در همین راستا اذعان داشت: ایده ما ایده خیاط باشی است. خیلی از افراد وقت کافی برای خرید لباس ندارند و یا تجربه خوبی در خرید لباس آماده نداشتند. ما از طریق سایت سفارش آنان را ثبت می‌کنیم. خیاط با پارچه به مکانی که مشتری مشخص می‌کند، رفته و سفارش ثبت شده و با انتخاب پارچه و اندازه‌گیری‌های لازم، در اسرع وقت لباس برای مشتری ارسال می‌شود. متاسفانه تا استارتاپ سوم حضور داشتم و باز مجددا در این استارتاپ شرکت کردم. اینجا فرصت مناسبی برای همفکری و پرورش ایده‌ها و تجاری ساختن آنان است.

آقای شفیعی بهشتی ایده گروهی برای طراحی و معرفی اسباب‌بازی‌های مفید و کاربردی برای کروه سنی 3 تا 7 سال را ارائه نموده است. وی درباره فعایت اصلی گروه گفت: در این گروه 8 نفره متشکل از کسانی که در حوزه روان‌شناسی، ساخت و طراحی و فروش اسباب بازی فعالیت دارند، به طرح‌ریزی آکادمی باز و اسباب بازی برای مادران و کودکان 3 تا 7 مشغولیم. از این طرح مادران متوجه می‌شوند که چگونه اسباب بازی مناسب سن فرزندشان را انتخاب کنند و جایگرین مناسبی برای محصولات کامپیوتری شود. محصولات کامپیوتری صرفا جهت سرگرم کردن و نه علمی- آموزشی است. خلاقیت باید در این سنین بارور شود و کودکان یاد بگیرند که چطور تمرکز کنند. البته باید یادآور شد که آموزش هم تنها یاد گرفتن و یاد دادن حروف الفبا و زبان نیست.

ایده منتخب نهمین استارتاپ ویکند تهران

در نهایت، بعد از ارائه تیم ها در مراسم اختتامیه، تیم «ای‌خانواده» که استارتاپی است که با استفاده از نمودار و پرسش و پاسخ علائم بیماری کودک را بررسی کرده و اطلاعات و توصیه های مناسبی را به والدین ارائه دهد تا در مواقع اضطراری اقدامات اولیه را در منزل انجام دهند به عنوان تیم برنده انتخاب شد.

استارتاپ ویکند چست؟

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ای را اجرا کند.

این رویه از سال 1391در ایران نیز آغاز شده است و اسپانسرهای جهانی آن شرکت گوگل است.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول