دردسرهای عدم بسترسازی فرهنگی برای شبکه‌های اجتماعی

به گزارش«وبلاگ نیوز» به نقل از ایکنا مجید ابهری، پژوهشگر و آسیب شناس اجتماعی  با اشاره به گسترش ابزارها و شبکه های اجتماعی در تعاملات و ارتباطات اظهار کرد: گسترش ابزار و شبکه های فضای مجازی و تلفن های همراه هرچند ارتباط را سریع و زمان را کوتاه می کند، اما متأسفانه بسترسازی فرهنگی برای  این گونه ابزار فناوری درکشورمان انجام نشده است و از این لحاظ آسیب ها و ناهنجاری های نوپدید از ناحیه این گونه ابزارها، فرهنگ و هویت جامعه را تهدید می کند.

وی افزود: در جنگ نرم مدیران این جبهه با عیارسنجی غیرت و شجاعت دینی و فرهنگی جامعه به ارزیابی سطح هوشیاری جوانان و فرهیختگان اقدام کرده و در برخی از موارد از طریق ورود به گروه های مختلف وایبری، فیس بوک و تانگو یارگیری می کند.

ابهری ادامه داد: این گونه اقدامات در سه محور نمایش قرار می گیرد در محور اول می توان به اخبار، شایعات تلخ و آزاردهنده برای ایجاب التهاب روانی در جامعه اشاره کرد. مصداق این موضوع زلزله در 48 ساعت آینده، مسموم بودن و آلوده بودن برخی از مواد غذایی یا نوشابه هاست. همچنین گاه از زبان بعضی از مسئولان و مدیران نیز نکات نرمی مطرح می شود که سراسر دروغ است.

وی بیان کرد: دومین محور این است که بیان برخی از نکات به ظاهر طنز، آهانت آمیز که از افراد سطوح پایین جامعه شروع شده و در صورت عدم مقاومت آنها به نقاط بالاتر گسترش می یابد. لطیفه های سخیف، اهانت آمیز برای زشتی زدایی از اهانت کردن به شخصیت های مورد احترام جامعه هدف اصلی این محور است.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: نهادهای فرهنگی و کاربران باید با قاطعیت در مقابل این حرکات ایستادگی و پاسخگویی کنند.

وی یادآور شد: محور سوم درخواست اعلام نظر و ارسال اخبار در موارد مختلف است که این زمینه همان محور یارگیری در سازمان های جاسوسی است که سرانجام شوم و آزاردهنده ای خواهد داشت؛ بنابراین لازم است نخبگان علمی و اجتماعی اجازه ندهند که هر حرکت زشت و ناخوشایندی به عنوان لطیفه، شوخی یا پیام دوستانه در این گونه فضاها گسترش یابد.

این آسیب شناس اجتماعی تصریح کرد: منشأ تمام پیامک ها از سوی سازمان های امنیتی و انتظامی پیگیری گشته و منجر به مقابله قانونی می شود. کار درستی نیست بلکه باید خود کاربران با تکیه به دانش فرهنگی و اجتماعی خود پیش از هر سازمان انتظامی و امنیتی اجازه حرکت به این گونه محورها ندهند.

وی بیان کرد: ضمن درخواست از نهادهای مسئول برای پیگیری و ریشه یابی این گونه پیامک ها و برخورد قاطع قانونی با آنها کاربران باید با تکیه بر هویت دینی و فرهنگی خود به این گونه موارد بی توجهی کرده و اجازه ندهند پیامک های ناخوشایند به عنوان ابزار سازمان های جاسوسی توسط آنها به حرکت درآید.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول