همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» با حضور کشورهای عربی برگزار شد

به گزارش «وبلاگ نیوز»، هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی زنان به مدت دو روز با حضور کشورهای عربی در سالن اجلاس سران برگزار شد.

صرف نظر از بهم خوردگی برنامه و مهمان ویژه‌ای که به دلایل مختلف حضور نداشتند، حضور کشورهای عرب در همایش پارسی زبانان کمی عجیب می‌نمود. تا پیش از برگزاری همایش، یکی از مهمان ویژه این مراسم «وینتون سرف» که به عنوان پدر اینترنت شناخته می‌شود، عنوان شد. در حالی که چند روز قبل از آغاز همایش، عدم صدور ویزا را بهانه‌ای برای عدم حضور وی عنوان کردند.

برنامه‌ در 12 پنل برگزار شد و افرادی چون محمد سلطانی‌فر، کاظم آیت‌اللهی، اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، رسول جلیلی، آزاده داننده، حسین امامی و علی اصغر عمیدیان و مهمانانی از کشورهایی چون عراق، سوریه، لبنان و … به سخنرانی پرداختند.

موضوعات پنل‌های دوازده گانه در این همایش دو روزه در روز اول شامل «اینترنت به‌عنوان ابزاری برای توسعه»، «چند ذی‌نفعی در راهبری اینترنت»، «زیرساخت پهن‌باند و حقوق دسترسی»، «اعتماد، امنیت و حریم خصوصی»، «محتوای پارسی در اینترنت» و «روندهای پیش ‌روی فناوری‌های اینترنتی» بود.

روز دوم هم به برگزاری پنل با موضوعات «نقش دولت به‌عنوان تسهیل‌گر»، «روند فناوری‌های برنامه‌های کاربردی، بازی و غیره»، «همکاری‌های منطقه‌ای»، «فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایران بعد از لغو تحریم‌ها» و «جوانان و شبکه‌های اجتماعی» اختصاص داشت.

جذب دانشجویان رشته‌های فناوری اطلاعات

نصرالله جهانگرد در پنلی با عنوان اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه، با اشاره به اینکه دولت پنج برنامه اصلی را در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات دنبال می‌کند، اظهار کرد: برنامه‌ها شامل افزایش پهنای باند، توسعه دولت الکترونیکی، حمایت از پارک‌های علم و فناوری، استارتاپ ها و شرکت‌های اسمس، توسعه محتوا و گسترش دسترسی به اینترنت به مناطق روستایی و نقاط محروم است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور با اعلام خبر جذب دانشجویان رشته‌های فناوری اطلاعات گفت: حدود 20 درصد از این دانشجویان در رشته‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات تحصیل می‌کنند که این موضوع سرمایه‌ای قابل توجه برای توسعه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

او در ادامه افزود: یکی دیگر از برنامه‌های دولت توسعه محتوا به خط و زبان فارسی در فضای مجازی است. اکنون نهضت ملی توسعه محتوا در کشور در جریان است و ما از اپلیکیشن‌های فارسی حمایت خوبی می‌کنیم.

رشد و گسترش اینترنت اشیاء

حسین اسلامی در سخنرانی خود در پنل روندهای پیش روی اینترنت ضمن اشاره به اصلی‌ترین فناوری‌های اینترنتی در سال 2014، اینترنت اشیا، فناوری‌های پوشیدنی، واقعیت‌های تکمیلی، داده‌های گسترده، الگوریتم‌های یادگیری، فناوری‌های سلامتی، چاپ سه بعدی را از جمله ده روند فناوری اصلی در این سال دانست.

وی در توضیح اینترنت اشیا بیان کرد: اینترنت در حال حاضر همه مردم را به هم متصل می کند اما با IOT (internet of things)تمام اشیا به هم متصل می‌شوند برای همین به آن «اینترنت اشیا» می‌گویند.

قائم مقام مدیر عامل فناپ با تاکید بر تأثیر گذاری اینترنت اشیا بر زندگی مردم گفت: ‌سخن گفتن اشیا با یکدیگر آغاز شده است و آنها هوشمندی خود را گسترش می دهند.

یک مطالبه عمومی: دسترسی به پهنای باند بالا

در روز دوم همایش، دکتر جوانمردی در پنل نقش دولت به عنوان تسهیل گر روند فناوری، با اشاره به نقش دولت جدید در توسعه کسب و کار ICT و توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی در این حوزه در کشور، بیان کرد: نکته مهمی وجود دارد و آن این است که دولت در مقطعی کار را در دست گرفته، که حجم مطالبات انباشته و توقعات از دولت برای حل مسائلی چون بحران اشتغال، توسعه کسب و کار بخش خصوصی، توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و دسترسی آزاد به پهنای باند بالا به عنوان یک مطالبه عمومی مردمی شدت گرفته که می‌توان گفت دولت به نوعی در مقام پاسخگویی به این انتظارات انباشته و رو به رشد فزاینده در کشور است.

عدم برنامه‌ریزی برای هدایت نسل 3 در اینترنت

دکتر سلطانی فر در پنل جوانان و شبکه‌های اجتماعی با اشاره به پدیده مصرف گرایی و عدم تولید محتوای مناسب برای نسل 3 گفت: اولین خصوصیت نسل 3 آن است که زندگی شخصی‌شان را پیش از آنکه با دوستان واقعی و خانواده مطرح کنند با دوستان مجازی به اشتراک می‌گذارند. به شبکه سازی روی می‌آورند؛ رفتار فکری آنان شبیه کندوی زنبور عسل است و حول موضوعات و مختصات و علایق خاصی حضور پیدا می‌کنند و در نهایت اینکه افرادی هستند که در چندین شبکه دوستی با هم عضو هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گرایش به سمت محتوای نامناسب ناشی از تنبلی و بی لیاقتی ماست. ما آن نسل را در فضای مجازی رها کردیم و بدون هیچ خط مشی، تنها به بیان صوری تهدیدات اشاره کردیم و حتی انها را نیز به درستی تشریح نکردیم. ما خوراکی به نسل 3 ندادیم تا از فضای داخلی استفاده کند. از 250 میلیون پارسی زبان نزدیک به 3-4 درصد از محتوا را به خود اختصاص دادیم و البته سهم تولید محتوای پارسی زبانان زیر یک درصد است. هنگامی که ما تولید محتوا نداشته باشیم، طبیعی است که محتوا امریکایی و غربی ‌شود.

عدم همخوانی عنوان همایش یا برنامه‌های اجرا شده

با اینکه تصور می‌شد در هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات فارسی زبانان کشورهای مختلف فارسی زبان حضور داشته باشند، کشورهای عربی به عنوان برگزارکننده معرفی شدند و بسیاری از برنامه‌های پانل به زبان انگلیسی برگزار شد. جالب اینجاست که برخی از سخنرانان ایرانی در پنل‌ها نیز مطالب خود را به زبان انگلیسی برای مخاطبان پارسی زبان اعلام کردند.

از سوی دیگر، بیشتر اعلام برنامه‌ها مبنی برحضور بزرگان حوزه اینترنت و عدم حضور آنها در مراسم شبیه یک نمایش برای جذب مخاطب و ارتقای سطح تبلیغی آن بود. علیرغم موضوعات خوب پیش‌بینی شده، نمی‌توان با قاطعیت این مسائل را به تمام پارسی زبانان نسبت داد زیرا حداقل در بین سخنرانان اصلی پنل‌ها، سخنرانی از کشورهای پارسی زبان حضور نداشت و جای خالی صاحب‌نظران پارسی زبان غیر ایرانی کاملا مشهود بود. این در حالی است که بخش قابل توجهی به سخنرانان سوری، لبنانی، قطر، مالزی و نیوزلند اختصاص یافت.

به لحاظ محتوا نیز بسیاری از مطالب تکرار مباحثی بود که در طول سال و در برنامه‌های مختلف بارها بدون راهکار عملی بازگو شده بود. ایجاد فضایی برای همفکری و ارائه راهکار عملیاتی و یا بیان مسائل و نقاط قوت در فضای مجازی پارسی‌زبانان از رویدادهای مهمی است که می‌تواند اتفاقات مهمی را در جامعه اطلاعاتی فراهم کند. با این همه در این همایش کمتر فضایی برای این انتظار دیده شده بود.

شاید بتوان گفت در هفته‌ای که به پارسی‌زبانان اختصاص دارد اما اغلب مانور تبلیغاتی بر غیر پارسی‌زبانان انجام می‌شود نمی‌توان انتظار حل ریشه‌ای داشت بلکه شاید در سطح یک رویداد فرهنگی بین کشورهای منطقه و برای تبادل نظرات، دارای پیامدهای مثبتی نیز باشد.

با قبول این واقعیت که برگزاری محافل علمی و تبادل نظرات و تجربیات پژوهشی یکی از امیتزات برای هر کشور و جامعه‌ای محسوب می‌شود اما نباید از پیوند بین اهداف و محتوا غافل بود و صرف انجام کار بدون دستاوردهای قابل توجه و عملیاتی را رضایت بخش دانست.

با توجه به شراط کشور و نیاز به بهره‌وری از کلیه منابع اعم از بودجه، نیروی انسانی، زمان، منابع زمینی و … فرصتی برای برگزاری صوری همایش‌ها و مراسمی که هماهنگی اولیه و صوری ان نیز رعایت نشده است، شاید برای مخاطبان عام و حتی خاص این قبیل برنامه‌ها چندان خوشایند و پذیرفته نباشد.

گفتنی است همایش «هفته فناوری اطلاعات و ارتباطات پارسی‌زبانان» با محور اصلی اینترنت، پیشران توسعه‌ اقتصادی با هماهنگی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و انجمن تشکل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عرب و حمایت جمعی از نهادها و سازمان‌ها از جمله دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی، روز یکشنبه پایان یافت.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول