آغاز بکار نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال توسط بخش خصوصی

به گزارش‌«وبلاگ‌نیوز» و به نقل از مهر، دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با تصدی گری کامل بخش خصوصی و با مشارکت۱۸۹ شرکت فعال در این عرصه در دو سالن محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران و  در فضایی بالغ بر ۶ هزار متر مربع، صبح امروز شنبه ۱۵ شهریور آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محسن جلالی پور نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در سخنانی برگزاری نمایشگاه  را حاصل یک تعامل دو جانبه بین این اتاق، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجمع تشکل های فناوری اطلاعات و ارتباطات خواند و ابراز امیدواری کرد ادامه برگزاری این نمایشگاه ها توسط بخش خصوصی، حرکت خوبی را در زمینه واگذاری امور طی این بخش رقم بزند.

وی افزود: در سال ها و دهه های گذشته، فرهنگ ما بیشتر متکی بر دولت بود و متاسفانه نتیجه آن همین چیزی شد که در جامعه می بینیم؛ یعنی در حوزه اقتصاد فرهنگ عملاً کار خاصی صورت نگرفته است.

جلالی پور با اشاره به تلاش هایی که در بخش خصوصی برای کسب سود اقتصادی صورت گرفته است گفت: چه اقتصادی بهتر از این که شما کمتر از سه میلیون دلار برای ساخت یک فیلم هزینه کنید و بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار ارز به کشور وارد شود. این که امروز دولت یازدهم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این امر پرداخته است، نوید روزهای بهتری را می‌دهد.

وی با بیان این که ما در فضای مجازی و در بخش اقتصاد از دنیا بسیار عقب هستیم گفت: باید در این زمینه حرکت های رو به جلویی داشته باشیم. خوشبختانه در همین یک سال اخیر فضای وایبر توسعه پیدا کرده است و من مطلع هستم که همین وایبر توانسته است در افزایش سرعت عمل و کاهش هزینه های شرکت ها موثر عمل کند.

نیاب رئیس اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرد که نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نه سالی یک بار بلکه به صورت ماهیانه برگزار شود و در این خصوص گفت: این نگرانی هست که اگر به حیطه اقتصادی فضای مجازی توجه نشود، مشکلات کشور روز به روز بیشتر شود.

در این مراسم همچنین  محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در سخنانی گفت: نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال چند خاصیت دارد؛ ویژگی اول به بحث اقتصادی آن بر می گردد که به عرضه آخرین تولیدات حوزه فناوری و رسانه های دیجیتال می پردازد که به عقیده من این یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: گسترش توانمندی های داخلی در حوزه فناوری اطلاعات امر بسیار مهمی است و ما امیدواریم که این نمایشگاه باعث شود که اقتصاد در حوزه فضای مجازی در داخل کشور جایگاه شایسته خودش را پیدا کند. در عین حال این توسعه اقتصادی این مزیت را هم دارد که فرهنگ و اخلاق ملی ما را هم توسعه دهد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی سپس با ارایه آماری در خصوص وضعیت محتوای فارسی در فضای دیجیتال گفت: کل محتوای فارسی در فضای دیجیتال چیزی حدود ۸ دهم درصد است، در مقابل محتوای دیجیتال به زبان انگلیسی ۵۷ درصد کل این محتوا را شامل می‌شود این نشان می‌دهد که وظیفه سنگینی بر عهده ما است و حفظ هویت ما در گرو تلاش خودمان در داخل کشور است.

انتظاری با اشاره به بحث پیوست فرهنگی اضافه کرد: پیوست فرهنگی یعنی این که ما فرهنگ خودمان را، زبان خودمان را و هویت خودمان را توسعه دهیم و آن را حفظ کنیم و در عین حال از مخاطرات حضور در فضای دیجیتال تا می توانیم جلوگیری کنیم. این مساله تنها بر عهده دولت هم نیست بلکه خانواده ها نیز باید وارد عمل شوند.

دبیر شورای فضای مجازی با اشاره به نشست هایی که این شورا در ماه های اخیر با تشکل های مختلف بخش خصوصی در حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال داشته است؛ گفت: واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی کاری بسیار مهم، درست، صحیح و اصولی است و امیدوارم این امر توسعه پیدا کند، نه تنها توسط وزرات ارشاد بلکه از سوی سایر دستگاه ها اما در عین حال یک وظیفه هم بر عهده نظام است و آن حمایت از حوزه فناوری دیجیتال است.

وی تاکید کرد: من در این جا می خواهم از فعالان بخش خصوصی در خصوص این همکاری دو جانبه و بحث واگذاری نمایشگاه به بخش خصوصی، یک قول بگیرم؛ طبق آمارها و اطلاعات خود دوستان بخش خصوصی صادرات نرم افزارها و محصولات دیجیتال در حال حاضر حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار است.  ما تلاش می کنیم که سیاست های حمایتی صادراتی از تشکل های حوزه نرم افزار را که در مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده است، در اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی که به ریاست رئیس جمهور برگزار می‌شود، به تصویب برسانیم اما می خواهیم این قول را هم از شما بگیریم که سال آینده میزان صادرات محصولات دیجیتال و نرم افزارها به دو میلیارد دلار افزایش یابد.

انتظاری پیشنهاد کرد: اتاق بازرگانی و مجمع تشکل های فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات برای تحقق این هدف، هر سه ماه یکبار جلسات دو جانبه و چند جانبه داشته باشند.

در پایان این مراسم روبان افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه  های دیجیتال قیچی شد و این نمایشگاه رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول