برگزاری جلسه شورای عالی فضای مجازی تا پایان شهریور

به گزارش«وبلاگ نیوز» در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، حضور محمد حسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی در این مراسم فرصتی بود تا وی در جمع خبرنگاران پاسخگوی مسائل مرتبط با این شورا باشد.

توسعه هویت ایرانی، مزیت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال
محمد حسن انتظاری درخصوص برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه آغاز به کار این نمایشگاه کاری بزرگ است که ان شاء الله مداوم باشد، در ادامه به چند ویژگی این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بحث اقتصادی این نمایشگاه روشن است، توسعه اقتصاد؛ یکی از ابعاد اقتصاد مقاومتی و یکی از پایه های اقتصاد مقاومتی توجه به توانمندی ملی ماست. حفظ هویت ما در گروی تلاش خود ما در کشور است. این توانمندی در سطح بین المللی بسیار بی نظیر است.

وی در ادامه گفت: در عین حال توسعه اقتصادی این مزیت را هم دارد که فرهنگ، اخلاق و هویت ملی ما را در این فضا توسعه می دهد.

انتظاری در بخشی از این مراسم با اشاره به آخرین آمار استفاده از زبان فارسی در فضای مجازی نسبت به کل محتوای فضای مجازی، گفت: در حال حاضر محتوای زبان فارسی در فضای مجازی هشت دهم درصد است و این در مقابل زبان انگلیسی که ۵۷ درصد است، نسبت متفاوتی را نشان می دهد و اینکه چه وظیفه سنگینی برعهده خودمان داریم.

انتظاری همچنین یکی از مزیت های برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال را کمک کردن به توانمندی داخلی عنوان کرد و با طرح این پرسش که پیوست فرهنگی چیست ، گفت: پیوست فرهنگی چیز عجیبی نیست یعنی اینکه فرهنگ خودمان را حفظ کنیم و توانمندی های فرهنگی خودمان را توسعه دهیم و در عین حال از مخاطرات آن هم جلوگیری کنیم که این وظیفه فقط بر گردن دولت نیست.

انتظاری همچنین گفت: سال گذشته با خیلی از تشکل ها از جمله مجمع تشکل های فناوری اطلاعات درخصوص واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی بحث داشتیم. واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی تا حد زیادی مهم، درست و اصولی است که امیدواریم توسعه پیدا کند و در این زمینه نه تنها از وزارت ارشاد بلکه از بقیه دستگاه های دولتی باید کمک بگیریم. درعین حال یک وظیفه برعهده نظام است و آن حمایت از این حرکت است.

فیلترینگ، فعلا سیاست شورا نیست
همچنین دبیر شورای عالی فضای مجازی در واکنش به اینکه این شورا در خصوص مسائل مربوط به بخش فیلترینگ کشور و برطرف کردن نقاط ضعف این حوزه تا کنون چه اقداماتی انجام داده است اعلام کرد که فعلا سیاست شورای عالی فضای مجازی صحبت از موضوعات مربوط به فیلترینگ نیست و در خصوص این موضوع در جلسه ای دیگر صحبت خواهد کرد.

تشکیل جلسه شورا، تا آخر شهریور
مهندس انتظاری دبیرشورای عالی فضای مجازی درباره نتیجه در خواست های اعضای شورا از رئیس جمهوری برای تشکیل جلسه شورا گفت : برگزاری جلسه شورا روال خاص خود را دارد اما به نظر می رسد که تا پایان ماه جاری جلسه شورا تشکیل شود . در حال حاضر دستور جلسه شورا تهیه شده و موضوعات متعددی در دستور جلسه شورا گنجانده شده است که این دستور جلسات به زودی در اختیار رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت.

وی همچنین در پاسخ به این سوال خراسان مبنی براین که چرا باوجود آن که طبق آیین نامه شورا امکان تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی با حضور سایر سران قوا نیز وجود دارد اما هنوز هم اصرار براین است که این جلسه با حضور رئیس جمهوری برگزار شود ، تصریح کرد: به هر حال این موضوع هم نیازمند هماهنگی است و چنان چه لازم باشد این هماهنگی در سطح شورا انجام می شود.

اینترنت پرسرعت همراه و دردسرهای آن
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه، چرا برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی با توجه به اطمینان وزیر ارتباطات برای ارائه خدمات نسل سوم موبایل طبق قانون فعلی، نزد مراجع رفته و حساسیت آنها را نسبت به ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر برانگیخته اند گفت: در رابطه با اینکه اعضای شورا خدمت آیت الله مکارم شیرازی رفته باشند من خبری ندارم و آقای شهریاری هم تاکید نکرده اند که اعضای شورای فضای مجازی نزد این مرجع تقلید رفته اند و فقط اعلام کرده اند که اگر این افراد به وی هم می گفتند او نیز آنها را همراه می کرد. البته اینکه افرادی از شورا این کار را کرده یا نکرده اند موضوع بحث نیست. موضوع مورد بحث این است که چرا وقتی پیوست فرهنگی در این خصوص ارائه نشده دو اپراتور دیگر اقدام به ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر کرده اند.

وی در واکنش به این موضوع که وزیر ارتباطات بارها تاکید کرده اند که دو اپراتور اول و دوم برای ارائه خدمات نسل سوم به ملاحظات فرهنگی توجه خواهند کرد و تکالیفی برای خود قائل هستند، افزود: چیزی که مهم است این موضوع است که وزارت ارتباطات بدون گرفتن مجوز از شورا اجازه ارائه خدمات نسل سوم را به دو اپراتور اول و دوم داده است.

انتظاری در پاسخ به این سوال که در اساسنامه شورا اشاره ای به ارائه مجوز توسط شورای عالی فضای مجازی نشده است گفت: مجوز در این زمینه را باید شورا ارائه بدهد. شورای عالی فضای مجازی تنها نهاد تصمیم گیر، سیاست گذار و هماهنگ کننده در فضای مجازی است و تمام تصمیماتش حکم قانون دارد. بنابراین مجوز ارائه سرویس خدمات نسل سوم و بالاتر به اپراتورها را باید شورا ارائه می داد.

انتظاری در ادامه تاکید کرد: بحث پیوست فرهنگی یعنی فرهنگ در نظام کلی فضای مجازی شامل کاربران، دسترسی آنها به خدمات فضای مجازی، قوانین و مقررات این حوزه و… دیده شود. تمام این بخش ها منظومه به هم پیوسته ای هستند که اگر بخشی از این منظومه بدون توجه به بخش های دیگر توسعه پیدا کند به مشکل بر خواهیم خورد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد که نمی توان تمام سرویس های پهنای باند را بدون در نظر گرفتن قوانین و مقررات لازم و توجه به ضرورت های فرهنگی جامعه ارائه داد، چرا که عدم توجه به این مساله باعث ایجاد ناهماهنگی و از هم پاشیدگی جامعه می شود. همچنین توجه به موضوعات فرهنگی در فضای مجازی در تمام کشورها مد نظر قرار می گیرد و تنها مربوط به کشور ما نیست.

انتظاری در ادامه افزود: خواست ما توجه به کلیت فضای مجازی و اجرای قوانین و مقررات این حوزه است و به هیچ وجه ما به دنبال عدم ارائه خدمات نسل سوم موبایل در کشور نیستیم. بدون رعایت قوانین و مقررات فضای مجازی و توجه به مسائل فرهنگی نمی توان انتظار توسعه این تکنولوژی در کشور را داشت.

انتظاری همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر پیوست فرهنگی در چه مرحله ای قرار دارد گفت: آماده کردن پیوست فرهنگی سرویس های نسل سوم و بالاتر از آن از سال گذشته که دبیری این شورا به من واگذار شد در کمیسیون عالی ارتقا تولید محتوای مرکز ملی شورای عالی فضای مجازی مطرح و پیگیری شد.

انتظاری در پاسخ به این سوال که آیاپیوست فرهنگی مد نظر وزارت ارتباطات با آنچه شورای عالی فضای مجازی تدوین کرده، متفاوت است یاخیر تصریح کرد : پیوست فرهنگی توسط کمیسیون تنظیم مقررات شورا در خر داد ۹۲تدوین و طی آن به وزارت ارتباطات اعلام شد که قبل از ابلاغ پیوست فرهنگی شورای عالی فضای مجازی ، سرویس های جدید ارتباطی مبتنی بر نسل سوم ارائه نشود . براین اساس ما در کمیسیون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تهیه پیوست فرهنگی را از همه ابعاد در قالب وظایف اپراتور ها ،وظایف دستگاه های مختلف و همچنین بحث توانمند سازی خانواده ها و ارتقای فرهنگ عمومی آغاز کردیم .

دومین جشنواره و نمایشگاه بین المللی فناوری اطلاعات ورسانه های دیجیتال با حضور ۱۸۹ شرکت داخلی وخارجی تا ۱۸ شهریور در محل دائمی نمایشگاه های تهران برپاست.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول