همه کسانی که در شبکه‌های اجتماعی مورد توهین قرار گرفتند

به گزارش«ویلاگ نیوز» و به نقل از سایت تبیان، بهانه این نوشتار اتفاق تلخ و عجیبی است که درباره حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفته و شرحش را در گزارش چه کسی مسول توهین به امام در وایبر است؟ می خوانید. دامنه این ترور بسیار گسترده است ؛ حالا گاهی شخصیت های سیاسی و مذهبی مانند مانند امام خمینی ، آیت الله جنتی، لقمان حکیم، دکترشریعتی و… را در بر میگیرد و گاهی چهره های اجتماعی مانند جواد خیابانی ، حسین پناهی، مسی، فرناندو لیما و….

دکتر شریعتی

شاید بتوان گفت دکتر شریعتی اولین کسی بود که به این اندازه مورد هجمه این پیام ها قرار گرفت. صحبت های دکتر شریعتی معمولا به شکل جملات کوتاه در جاهای زیادی استفاده می شد و طرفداران مخصوص به خودش را داشت. اما ماجرا از زمانی آغاز شد که قبل از همه گیر شدن شبکه ها اجتماعی پیامک هایی بین مردم رد و بدل شد که جملاتی را به دکتر شریعتی نسبت میداد، اما با تغییر شیوه های ارتباطی و جذابیت و امکانات نرم افزارهای جدید مثل وایبر تغییراتی هم در شکل این پیام ها ایجاد شد و بیشتر از قبل به شیوه های مختلف دکتر شریعتی مورد تمسخر و شوخی قرار گرفت. و حالا کافی است اتفاقی رخ دهد تا فردای آنروز حجمی از پیام ها با موضوع آن اتفاق به دکتر شریعتی نسبت داده شود و خیلی زود هم در فضای مجازی پخش شود.

نکته ی مورد توجه در مورد دکتر شریعتی این است که، در مقابل پیام هایی است با این مضمون که جملاتی از خود دکتر شریعتی آورده می شود و در انتها با این جمله که با انتشار این جملات زیبا از دکتر شریعتی به توهین هایمان پایان دهیم و روحش را شاد کنیم کاربر را ترغیب به انتشار پیام میکند. و نکته جالب اینجاست که خیلی ها هم پیام های شوخی و توهین را سریع منتشر می کنند و هم این پیام را و نکته جالب تر اینکه بعد از این متن با زهم دست به انتشار این توهین ها می زنند. یعنی خودشان هم هیچ توجهی به محتوای پیام ندارند. و به قول خود دکتر شریعتی سخت است حرفت را نفهمند و سخت تر اینکه حرفت را اشتباه بفهمند…

آیت الله جنتی

در بین شخصیت های سیاسی آیت الله جنتی بیش از دیگران در بین این پیام ها جا داشت و موج توهین ها به ایشان هم مانند دکتر شریعتی از زمان رواج پیامک ها شروع شده بود و حالا شکل جدیدی به خود گرفته است. بهانه شکل گیری این پیام ها سن بالای ایشان بود که به عنوان دستاویزی برای ساختن انواع شوخی های توهین آمیز و گاها بی ربط تبدیل شد.

 حسین پناهی

حسین پناهی هم از کسانی است که این روزها پیام های زیادی از صحبت های او رد و بدل می شود. در حالیکه تا الان در بین صحبت های منسوب به حسین پناهی چیز عجیب و خاصی دیده نمی شود اما چندی پیش در مراسمی دخترش از اینکه پیام هایی منسوب به پدرش در شبکه های اجتماعی پخش می شود، ابراز ناراحتی و گلایه کرد. و این یعنی در بین پیام هایی هم که در ظاهر مشکلی ندارد و حتی زیبا و مورد پسند است، هستند پیام هایی که به دروغ نسبت داده می شوند.

جواد خیابانی

جواد خیابانی ،گزارشکر با سابقه تلویزیون از اشتباه بری نیست؛ مثل خیلی ها دیگر. نکته عجیب آن که به جای نقد او، افکار عمومی در فضای مجازی به سمتی دیگر یعنی همان ترور شخصیت رفت. پروژه گاف گیری از جواد خیابانی در فینال لیگ قهرمانان و پس از بازی آتلتیکو و رئال به اوج رسید تا جایی که در فیس بوک چند کمپین علیه او به راه افتاد. در این کمپین ها همه جور مطالبی دیده می شود: گاف،شوخی،توهین….. خیلی از اشتباهات هم اصلا و ذاتا ربطی به خیابانی ندارد و زائیده تخیل و شوخی بی مزه برخی کاربران است.

احسان علیخانی

احسان علیخانی در چند سال گذشته بخاطر برنامه ماه عسل و اجرای متفاوتی که در کارهایش داشته همیشه مورد توجه بوده است اما امسال برخلاف سال های پیش با شروع اولین قسمت ها از برنامه ماه عسل موجی از اعتراضات و توهین ها نسبت به برنامه و شخص علیخانی شکل گرفت که منجر به شگل گیری چند صفحه علیه او در فضای مجازی شد و صفحه ای با این عنوان که « در ماه عسل را بگذار »به شدت مورد اعتراضات و توهین ها قرار گرفت.

مسی و لیما

مسی بازیکن محبوبی در ایران بود ولی در چند دقیقه انگار کل محبوبیتش را از دست داد. سال گذشته همزمان با قرعه کشی جام جهانی به محض مشخص شدن حریف ایران یعنی آرژانتین کاربران به صفحه منسوب به مسی حمله کردند و انواع و اقسام فحش را به یادگار گذاشتند.

دیگر اتفاقی که در مراسم قرعه کشی جام جهانی رخ داد مربوط به مجری برزیلی مراسم یعنی فرناندا لیما بود که برخی از هموطنان از اینکه پوشش او اجازه نداد مراسم روی آنتن شبکه سه برود با خشم، فحش و ناسزا صفحه شخصی این مجری برزیلی را مورد حمله قرار دادند تا جایی که او در واکنش به این توهین ها گفت همانطور که در صفحه فیس بوکم مطرح شده فکر می‌کنم مسئله تفاوت فرهنگی در میان است و از اینکه مردم ایران را از تماشای این رویداد مهم محروم کرده، متاسفم

اینها نمونه هایی بود از شخصیت هایی که به بهانه های مختلف در فضای مجازی مورد توهین و تمسخر قرار گرفتند. عده ای برای توجیه کار خود معتقدند با این کار نقد می کنند، اما قطعا نقدی سازنده است که بدون توهین باشد و راه حل بدهد. ماجرا فراتر از این ها است …

قطعا برای همه گیر شدن یک حرکت یک شبه نمی شود برنامه ریزی کرد و به هدف رسید پس مطمئنا هستند کسانی که در شکل گیری این حرکت ها نقش دارند و هدفی را دنبال می کنند …

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول